مدیریت شهری و قوه قضاییه

شهردار منطقه ۵ در یادداشتی نوشت: شهرداری ها در کنار اقدامات ایجابی و توسعه ای اعم از خدمات شهری، ساخت و توسعه شبکه های حمل و نقل شهری، توسعه بوستان ها و مراکز فرهنگی و تفریحی، باید بطور قاطع در مقابل قانون گریزان نیز بایستند تا بتوانند از حقوق مردم محافظت کنند.

به گزارش شهر، محمود کلهری شهردار منطقه ۵ در یادداشتی به مناسبت روز قوه قضاییه نوشت: مدیریت شهری همواره برای استیفای حقوق شهروندان تلاش کرده و در این زمینه در کنار فعالیت هایی برای داشتن یک شهر سالم و زندگی خوب با اقدامات شهری، ترافیکی و فرهنگی برای شهروندان، در مقابله با افرادی که حقوق شهروندی را زیر پای گذاشته و به بیت المال تعدی می کنند نیز جدی است.

بخشی از کارویژه مدیریت شهری برخوردهای سلبی است. برخوردهایی که معمولا در مقابل قانون گریزان و آن دسته از شهروندانی که دانسته یا ندانسته حقوق بیت المال را نادیده می گیرند، صورت می گیرد. در حقیقت شهرداری ها در کنار اقدامات ایجابی و توسعه ای اعم از خدمات شهری، ساخت و توسعه شبکه های حمل و نقل شهری، توسعه بوستان ها و مراکز فرهنگی و تفریحی، باید بطور قاطع نیز در مقابل قانون گریزان بایستند تا از بتوانند از حقوق مردم محافظت کنند.

در این زمینه همیاری و همکاری دستگاه قضا و قوه قضاییه می تواند به پیشبرد این اهداف و مقابله با معارضین حقوق شهروندی کمک کند. پیوند میان مدیریت شهری و دستگاه قضا عمدتا بواسطه احکام و جرایم حوزه ی شهری، اعم از ساخت و ساز های غیرمجاز، مسکونی سازی باغات، احکام ماده ۱۰۰، ماده ۷ و ... است. 

این فرایند، رابطه میان مدیریت شهری و نهاد قضا را بیش از همیشه به سمت تخصصی سازی، نوآوری، پویایی و در عین حال قاطعیت در داوری و اجرای احکام سوق داده است. 

در سال های اخیر با پشتیبانی قوه قضائیه ، رعایت عدالت و برابری در پرونده های تخلف افزایش یافت و اشتباهات کمتری در آراء کمیسیون های شهرداری صورت گرفت، بدین ترتیب با کاهش چشمگیر حجم مراجعات و شکل گیری پرونده ها در دیوان عدالت اداری بودیم. 

به علاوه قوه قضائیه در پیش گیری از ساخت و ساز های غیر مجاز و تبدیل باغات به فضای مسکونی، تخلفات ریز و درشت ساختمانی و تغییر کاربری های غیر مجاز، همواره پشتیبان و حامی مدیریت شهری بوده است.

 این قضیه به خصوص در منطقه ۵ با جدیت پیگیری می شود و با همکاری نهاد قضایی از اقداماتی که برای تخریب فضای سبز محله کن صورت می گیرد برخوردهایی جدی شده و می شود.همچنین در راه پلمپ یا ممانعت از فعالیت های واحدهای صنفی غیر مجاز که حقوق شهروندان را زیر پا می گذارند همراهی و همکاری دستگاه قضا ستودنی است. 

از سوی دیگر در دستگاه قضایی نیز شورای حقوق شهروندی فعال بوده و اعضای آن به تمامی دستگاه های زیر مجموعه این قوه اعزام می‌شوند تا دفاع از حقوق عامه و شهروندان که مهترین رسالت این قوه است به نحو احسن محقق شود و اجازه تعدی از آن به کسی داده نمی‌شود. 

در خصوص حفظ محیط زیست و آلودگی فضا و آب و خاک و هوا و فضا نیز قوه قضاییه اقدامات قابل ملاحظه ای داشته، چرا که این حقوق مربوط به عموم ملت بوده و به هیچ عنوان تعدی به آنها از ناحیه هیچ کس جایز نیست، بر اساس قانون اساسی توسعه اقتصادی نیز باید بر اساس حفاظت از محیط زیست انجام شود. هیچ فعالیتی در جامعه نباید به قیمت به مخاطره انداختن محیط زیست صورت گیرد و همه مسئولان و دستگاه قضا نیز در این رابطه مسئولیت دارند و باید یکپارچه در مورد آن همت کنند. همراهی و همکاری مدیریت شهری، در راستای تعامل سازنده و تکیه بر معیارهای قانونی، نقش مهمی در جهت احقاق حقوق شهروندان در حوزه قضایی خواهد داشت و از سویی بدون حمایت های قضایی امکان خدمت رسانی به شهروندان وجود نخواهد داشت.

امید می رود در کنار همه همکاری های قوه قضائیه با مجموعه ی مدیریت شهری، شاهد شکل گیری شفافیت های مالی، کارایی، اثر بخشی و افزایش بهره وری نهاد مدیریت شهری باشیم و با پویایی قوانین قضایی خلاء های حقوقی نیز برداشته شود تا سوء استفاده ها به کمترین حد ممکن خود کاهش پیدا کند.

۸ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۹
کد خبر: 11498

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 3 =