تاکید بر همکاری های دو جانبه فرهنگی و اجتماعی تهران و استانبول

مراسم گرامیداشت صد و پنجاهمین سالگرد روزنامه فارسی زبان اختر با حضور جوادی یگانه معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران و همتای خود در شهر استانبول برگزار شد.

به گزارش شهر، جوادی ‌یگانه به دعوت همتای خود در شهرداری استانبول و سر کنسول جمهوری اسلامی ایران در این کلان ‌شهر ترکیه‌ای، از طرف پیروز حناچی در مراسم «اسناد تاریخی ایران و عثمانی، همزمان با یک‌ صد و پنجاه سالگی انتشار روزنامه فارسی ‌زبان اختر در استانبول» حضور پیدا کرد و سخنران ویژه مراسم بود.

جوادی‌یگانه در اظهارات خود ضمن اشاره به این‌ که شهروندان تهران و استانبول از قدیم روابط و پیوند گسترده‌ای با هم داشته‌اند، گفت: از قضا این مراسم را که به مناسبت یک ‌صد و پنجاهمین سالگرد انتشار روزنامه اختر در حال برگزاریست، می‌توانیم شاهد و نشان صادقی از این پیوند دیرینه بدانیم.

او ادامه داد: استانبول در عصر تنظیمات مرکز تجمع ایرانیان مهاجر بود و محل اصلی استقرار ایرانیان در استانبول، «خان والده» بود. حدود چهارده هزار ایرانی در یکصد و پنجاه سال پیش در آنجا اقامت داشتند.

جوادی یگانه گفت: این افراد از لحاظ فرهنگی، طبقاتی و شغلی طیف وسیعی را تشکیل ‌می‌دادند و روشنفکران حول سه محور سید جمال الدین اسد آبادی، روزنامه اختر و مدرسه ایرانیان گرد آمده بودند. در روزنامه اختر، ‌نویسندگان بزرگی مانند میرزا آقاخان کرمانی، شیخ احمد روحی، میرزا مهدی خان تبریزی احمد روحی کرمانی‌، ‌میرزا حسین خبیر الملک‌،  میرزا حبیب اصفهانی‌، میرزا مهدی ‌خان معروف به اختر و میرزا یوسف ‌خان مستشارالدوله مینوشتند.

به گفته معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران معلم‌ خانه ایرانیان هم در محله غدیرگاه تلاشی بود از سوی ایرانیان استانبول، تا زبان فارسی را به فرزندانشان آموزش دهند.

او در این دیدار ضمن تأکید بر این ‌که پاندمی کووید۱۹ به ‌شکل اساسی کیفیت فعالیت ‌های فرهنگی و اجتماعی مدیریت کلان ‌شهری مثل تهران را دستخوش تغییر کرده، گفت: ما در شهرداری تهران تمام تلاش خود را به کار بستیم تا با استفاده از همه ظرفیت‌های علمی و فنی خود، تهران را برای مقابله با کرونا تجهیز کنیم،‌ که بخش قابل ‌توجهی از این تلاش‌ها، در حوزه‌های آموزشی، ترویجی، اجتماعی و فرهنگی بود.

معاون اجتماعی شهرداری استانبول در این دیدار برای گسترش همکاری میان متولیان حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی دو کلان ‌شهر اظهار تمایل کرد.

در این دیدار، میزبانی سالانه استانبول از هزاران توریست ایرانی مورد اشاره قرار گرفت و ایده همراهی شهرداری تهران با استانبول در فراهم‌آوری یک فضای پذیرنده‌تر برای شهروندان ایرانی در این کلان‌شهر ترکیه و همچنین ظرفیت‌های گردشگری تهران برای شهروندان ترکیه‌ای نیز مطرح شد.

۲۶ تیر ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۵
کد خبر: 11871

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 10 =