بهره برداری از ۴ پایگاه مدیریت بحران تا پایان مرداد

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت: ۷ پایگاه مدیریت بحران در دست احداث است که ۴ عدد تا پایان مرداد افتتاح می شود و از ۱۰۳ پایگاه به ۱۱۰ پایگاه خواهیم رسید.

به گزارش خبرنگار شهر، رضا کرمی محمدی، رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در مراسم رونمایی و بهره برداری از آخرین دستاوردهای سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران که عصر یکشنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۰ به مناسبت شانزدهمین سالگرد تأسیس این سازمان برگزار شد، گفت: از سال ۸۵ تا ۹۹  بودجه سازمان روند رو به رشدی داشته اما اگر به مبنای سال پایه( ۹۹) در نظر بگیریم از سالهای ۸۷ تا ۹۱ بالا بوده و بعد از سال ۹۲ رویکرد عوض شده و میزان بودجه کمی پایین آمده است.

او افزود: در دوسال اخیر با نصب ۲۸ سنسور به ۱۴۴ سنسور قبلی تعداد انها به ۱۷۲ سنسور رسید تا دید بهتری نسبت به حوادث داشته باشیم.  

کرمی محمدی ادامه داد: اخیرا اصلاح ساختار تشکیلاتی در سازمان اتفاق افتاد که با این کار وظیفه پایش هم در سازمان انجام می شود و هشدار سریع زلزله و پیش نشان گری زلزله نیز در جهت پیش بینی حدود یک هفته ای انجام می شود.

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران  اضافه کرد: در بحث تجهیزات پیش ساختی، به تعداد دکل‌های خود ایستا، کوادکوپتر، تابلوی هشدار هواشناسی و دستگاه تولید ماسک و ... اضافه شد.  

او عنوان کرد: ۷ پایگاه های مدیریت بحران در دست احداث است که ۴ عدد تا پایان مرداد افتتاح می شود و از ۱۰۳ پایگاه به ۱۱۰ پایگاه خواهیم رسید.  

کرمی درباره اطلاعات زیرساختی که در سازمان مدیریت بحران انجام می شود، توضیح داد:  مدلسازی ریسک لرزه ای ساختمانها که آمادگی، منبع و بودجه در بحران تاب آوری را بالاتر می برد، سرعت بازگشت که هر چه سرعت بازگشت به وضعیت قبلی بیشتر باشد تاب آوری نیز بیشتر می شود از دیگر نکات مهم است.

او یادآور شد: یکی از نتایج داده ها این است که اگر تمام گسلهای اطراف تهران و احتمال زلزله در آنها و احتمالات را با آخرین روشها از نظر میزان خطری که در مناطق مختلف داریم بررسی کنیم نشان می دهد آسیب پذیری جنوب شهر بیشتر است ولی شاید بیشترین احتمال وقوع زلزله مربوط به جنوب شهر نباشد.

او ادامه داد: تدوین راهبردهای کاهش خطر پذیری لرزه ای ساختمان های شهر تهران وضعیت در مناطق مختلف و میزان آسیب پذیری در همه مناطق تا ۶۰ درصد است که مقاوم سازی ۲۰ درصد آسیب پذیری را کمتر می کند. همچنین ۲۰ درصد ساختمانها در شرایط فعلی  فرو می‌ریزد که با بهسازی لرزه ای به زیر ۸ درصد می رسد.  

کرمی محمدی افزود: منطقه ۵ و ۱۵ بیشترین تلفات را خواهند داشت که اگر بهسازی انجام شود تلفات کاهش بسیاری خواهد داشت.

او اضافه کرد: با صرف هزینه معادل ۶ الی ۱۶ درصد خسارت مستقیم و غیر مستقیم، شاهد کاهش ۶۸ الی ۷۶ درصدی خسارات مستقیم و غیرمستقیم پس از بهسازی لرزه ای تهران خواهیم بود.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت: با صرف هزینه ۱۰ میلیارد دلاری برای بهسازی لرزه ای ساختمانها می توان ۴۰ میلیارد دلار از خسارات مستقیم و غیر مستقیم زمان زلزله را کاهش داد.

او گفت: سامانه ماهواره ای پایش و پیش بینی فرو ریزش زمین در تهران و اعلام هشدار احتمالی رخداد فروریزش در مناطق مستعد و رصد این نقاط از دیگر اقدامات انجام شده است.  

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران گفت: تهیه نقشه پهنه بندی خطر زمین لغزش شهر در تهران از دیگر اقدامات جلوگیری از بحران است. نقاط زیادی وجود دارد که مردم برای تفریح مراجعه می کنند و پتانسیل ریزش سنگ دارند مانند دامنه روستا و دامنه غربی دره وردیج.

او ادامه داد: تدوین سند مدیریت خطر پذیری مناطق شهر تهران در برابر مخاطرات طبیعی که توسط دانشگاه شهید بهشتی انجام شد و اهم مخاطرات در محلات هر منطقه بررسی شد.   

کرمی محمدی گفت: تدوین فرآیند صدور مجوز بهسازی لرزه ای برای ساختمانهای آجری فلزی و بتونی و روالی که برای آن تعریف و به شهرداری ها ابلاغ شد. و مشوق های بیشتر می تواند استقبال مردم را بالاتر ببرد.

او در پایان عنوان کرد: رصد محتوای منتشر شده در فضای مطبوعات خبرگزاری ها و فضای مجازی، تهیه بسته جامع آموزشی شهر آماده از اقدامات دیگر سازمان پیشگیری و مدیریت بحران است.

۲۷ تیر ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۲
کد خبر: 11912

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 0 =