۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۴
کد خبر: 11998

مدیرعامل نمایشگاه شهر آفتاب در گفت‌وگو با شهر مطرح کرد

مقاومت دولت در انتقال نمایشگاه‌ها به «شهرآفتاب»

برگزاری نمایشگاه در داخل شهر تهران، ۶۰ هزار میلیارد تومان هزینه تحمیل می‌کند
مقاومت دولت در انتقال نمایشگاه‌ها به «شهرآفتاب»

شهر: یکی از وعده‌های مهم مدیریت شهری انتقال نمایشگاه‌های بزرگ به «شهرآفتاب» بود؛ اما حالا با گذشت چهار سال این وعده محقق نشد. مدیران شهری مقاومت و تصدی‌گری دولت در حوزه نمایشگاهی را دلیل این رخداد عنوان کرده‌اند.

محمدرئوف قادری، مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب در گفت‌وگو با خبرنگار شهر، بزرگترین اشکال  صنعت نمایشگاهی ایران را بحث رقابت زیاد بخش دولتی نمایشگاهی با بخش خصوصی دانست و توضیح داد: این در شرایطی است که بر اساس قانون اساسی و سایر قوانین بالادستی و حتی مصوبات دولت، دولت فقط مکلف به سیاست گذاری است و نه تصدی گری.

به گفته او؛ متاسفانه بیش از ۶۰ سال است دولت در حوزه تصدی‌گری ورود پیدا کرده و  سبب شده تا متاسفانه  از وطیفه خود که سیاستگذاری است بازبماند. چرا که تصدی‌گری عرفا و منطقا میدان رقابت است؛ اما سال‌هاست این رقابت میان دولت و بخش خصوصی ایجاد شده است.

قادری با بیان اینکه اقتصاد در ایران در گروگان دولت‌ها قرار گرفته است، گفت: اگر بخواهیم اقتصاد رونق پیدا کند باید اقتصاد را از اسارت دولت آزاد و به بخش خصوصی واگذار کرد. طبیعتا صنعت نمایشگاهی هم شامل همین مساله می‌شود، این صنعت هم دچار رقابت شده و یکی از دلایل انتقال پیدا نکردن نمایشگاه‌ها به شهر آفتاب رقابت بخش دولتی با خصوصی است.

مدیرعامل نمایشگاه شهر آفتاب از مقاومت دولت در انتقال نمایشگاه‌ها به شهرآفتاب انتقاد کرد و توضیح داد: دولت نمی‌خواهد از تصدی گری دست بردارد؛ اما اگر دولت و شهرداری تهران هیچ کاری نکنند و صرفا قانون را اجرا کنند بخش بزرگی از مشکلات شهر تهران حل می‌شود. از طرف دیگر برگزاری نمایشگاه در داخل شهر تهران هزینه‌های بسیار بالایی بر دولت، شهرداری و شهروندان تهران تحمیل می‌کند و براساس آمار، نزدیک به ۶۰ هزار میلیارد تومان هزینه مادی و معنوی به شهر تحمیل می‌شود.

او ادامه داد: در حالی که اگر نمایشگاه‌ها به خارج از شهر تهران منتقل شود، بخش بزرگی از هزینه‌ها کاهش پیدا می‌کند و می‌تواند درآمد پایدار شهری هم در حوزه نمایشگاهی برای شهرداری ایجاد کند.

مدیرعامل نمایشگاه شهر آفتاب یکی از دلایل رشد نکردن صنعت نمایشگاهی در ایران را نبود ظرفیت‌های بالقوه برای توسعه نمایشگاهی در داخل شهر عنوان کرد و گفت: در حالی که این ظرفیت در نمایشگاه شهرآفتاب وجود دارد و حتی می‌تواند میزبان اکسپوهای جهانی و منطقه‌ای باشد.

قادری درباره توسعه نمایشگاه شهر آفتاب هم گفت: فاز ۲ و سه نمایشگاه هنوز انجام نشده و شهرداری تهران به دنبال جذب سرمایه گذار بر اساس مصوبه شورای شهر تهران است. البته این امید وجود دارد که در یکی، دو سال آینده نمایشگاه به ظرفیت واقعی خود برسد و ارزش افزوده زیادی برای شهرداری تهران ایجاد کند.

۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۴
کد خبر: 11998

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 2 =