۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۰
کد خبر: 12035

تهران و مخاطراتش/۱۵

موش ها عامل گسترش بیماری و طاعون

استفاده از ظرفیت علمی شرکت‌های دانش بنیان برای از بین بردن موش‌های تهران
موش ها عامل گسترش بیماری و طاعون

شهر: مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران گفت: موشهای زیرزمینی آدمخوار و مرده خوار نیستند اما در انتقال بیماری ها و گسترش آنها پس از بحران هایی نظیر زلزله و سیل نقش آفرین هستند.

به گزارش شهر، موش‌های زیرزمینی تهران همیشه در سطح شهر پراکنده بوده و هستند و وجودشان نیز مشکلاتی را برای شهروندان به ارمغان آورده است. گاهی با رفت و آمدشان در سطح معابر و خانه ها و گاهی با ابعادشان موجب وحشت شهروندان‌ می شوند. شهرداری تهران طی سال ها، برای مقابله با این جانور موذی از راه کارهای مختلفی استفاده کرده است.

سید علی مفاخریان، مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران در گفت و گو با خبرنگار شهر درباره رابطه بین مخاطرات طبیعی و موش‌های زیر زمینی گفت: موش های زیر زمینی هیچ ارتباطی با بحران زلزله و فرونشست زمین ندارند. حضور این موش‌ها در کلونی‌های زیر زمین پس از زلزله، خطری ندارد و فرضیه آدم خواری و خوردن اجساد توسط موش‌ها با توجه به نوع تغذیه، تعداد و ابعاد آن ها نادرست است، چون موش گوشت خوار نیست.

او ادامه داد: به عنوان مثال درباره مشاهده موش ها در بهشت زهرا (س)، هیچ‌ گونه گزارشی داده نشده است. اگر احتمال مرده ‌خواری وجود داشت باید در قبرستان‌ ها شاهد تجمع گسترده موش‌ها می‌بودیم. چنانچه در بهشت زهرا موش وجود داشته باشد در حد معقول ابعاد شهری است که معمولا در همه جای شهر دیده می شوند.

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران با اشاره میزان حضور موش ها در کل تهران از تغذیه موش های زیر زمینی گفت: موش ها در هر مکانی که شرایط زیستی مناسبی برای آن ها وجود داشته باشد، بیشتر هستند. پسماند و مواد غدایی موجود در جوی ها و مخازن زباله سطح شهر باعث‌ می شود که موش ها اطراف این مکان ها را برای محل زندگی خود انتخاب کنند، در نتیجه زاد و ولد موش ها زیاد می شود و به مرور تعداد آن ها افزایش می یابد.

مبارزه با موش های زیر زمینی

او درخصوص نوع روش های مبارزه با موش های زیر زمینی بیان کرد : شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل و مناطق شهرداری تهران مبارزه ای ترکیبی را برای از بین بردن موش ها در پیش گرفته اند. این مبارزه از سال‌های پیش وجود داشته و امسال نیز در ۳ دوره، طرح‌های جهادی مبارزه با موش ها در مناطق مختلف شهر اجرا شد. از بین بردن موش ها با روش شیمیایی، سموم (ضد انعقاد خون) و روش فیزیکی، مسدود کردن لانه ها و منافذ رفت و آمد موش ها صورت گرفته است. این روش ها برای کم کردن میزان آسیب موش ها به جامعه و شهر به کار گرفته می شود.

مفاخریان با بیان اینکه سموم مصرفی برای از بین بردن موش ها با همکاری و هماهنگی سازمان جهاد کشاورزی تهیه می‌ شود، درباره استفاده از ظرفیت علمی شرکت های دانش بنیان برای نابودی موش ها خبر داد: یک مجموعه در دانشگاه شهید بهشتی در حال تحقیق بر روی روش های جدید برای مبارزه با موش ها هستند که امیدواریم به زودی عملیاتی شود.

او ‌افزود: یکی از ایده های خوب شرکت های دانش بنیان، برای کشتن موش ها، استفاده از برق است. اما بررسی ها نشان می دهد که این طرح دارای اشکالاتی است. چون جریان برق، در هنگام تردد شهروندان در سطح شهر و عبور از معابر خطر ساز خواهد بود. اگر نواقص این طرح برطرف شود، شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل از آن برای از بین بردن موش ها استفاده خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران گفت: امسال براساس آمارهای استخراج شده از سامانه ۱۳۷ شهرداری تهران تعداد پیام ها (شکایات) مربوط به موش های زیرزمینی از سوی شهروندان کاهش پیدا کرده است که نشان می دهد، تعداد این موش ها تا حدودی کم شده است.

او با تاکید بر اهمیت خیابان ولیعصر، از اقدامات به کار گرفته شده برای از بین بردن موش ها در این خیابان، گفت: خیابان تاریخی ولیعصر مناطق ۱، ۳، ۶ و ۱۱  شهر تهران را در بر می گیرد. در خیابان ولیعصر و اطراف این خیابان اقداماتی برای نابودی موش ها صورت گرفته است.

مفاخریان از تاثیر روش های مبارزه با موش ها در سطح شهر عنوان کرد: همه این اقدامات و راهکار های صورت گرفته برای مبارزه با موش ها در سطح شهر به این معنا نیست که به طور کامل همه موش ها کشته می شوند و دیگر در تهران شاهد موش نخواهیم بود، چرا که تا زمانی که پسماند مواد غدایی در دسترس موش ها قرار دارد، زاد و ولد صورت می گیرد و موش ها در بستر های مکان های آلوده، کلونی های بیشتری در زیر زمین برای خود ایجاد می کنند.

او اضافه کرد: موش جانور باهوشی است، نوع ترکیبات سم های قدیمی و طعمه گذاری را شناسایی می کند، پس‌ همه روش ها گذشته اثرگذار نخواهد بود. برای مبارزه با موش ها باید نوع سموم و میزان دز آن تغییر پیدا کند.

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران درباره نحوه بررسی میزان موش های کشته شده اینگونه، گفت: بررسی ها نشان می دهد که به ازای هر یک موش مرده، تقریبا ۱۰ موش از بین رفته است.

او عنوان کرد: در فصل تابستان به علت تابش شدید آفتاب، معمولا موش ها به دنبال یک سایه بان در نهرها و نقاط دیگر پناه می گیرند، بنابراین کمتر شاهد حضور موش ها در سطح شهر هستیم. البته در این ایام، زاد و ولد موش ها در زیر زمین با وجود ذخیره ای که از پسماند غذایی در منافذ دارند، متوقف نخواهد شد.

مفاخریان از تاثیر همکاری شهروندان برای نابودی موش ها اینگونه‌ گفت: اگر شهروندان پسماند را ساماندهی کنند و رستوران ها و مغازه ها ضایعات غذایی را در جوی ها رها نکنند، گامی مهم در ادامه اقدامات شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل برای نابودی موش ها خواهد بود. در واقع این ها مکمل یکدیگر هستند و در این صورت می توان جمعیت موش ها را کنترل کرد.

او درخصوص نوع موش های زیر زمینی ذکر کرد: موش های زیر زمینی تهران اغلب موش های نروژی و موش هایی از نوع rat هستند. موش های rat بین ۵۰۰ گرم تا ۳ کیلو گرم وزن دارند. این موش ها به واسطه نقل و انتقالات کالا از بنادر وارد شهر ها شده اند و به مرور گسترش پیدا کرده اند.

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران درباره نحوه برآورد اعتبار برای نابودی موش‌های‌ تهران توضیح داد: میزان اعتبار لازم برای از بین بردن موش ها با توجه به ابعاد یک منطقه و تعداد نواحی آن تخمین زده شده و پس از آن تخصیص داده می ‌شود.

او در پاسخ به این سوال که موش ها عامل انتقال بیماری هستند، گفت: موش ها می‌توانند عامل انتقال بیماری هایی مانند طاعون باشند.

خبرنگار: النازکارخانه

۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۰
کد خبر: 12035

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =