صرف ۶۰۰ میلیارد تومان هزینه برای انتقال خط راه آهن به زیر زمین

شهر: شهردار تهران با بیان اینکه ۶۰۰ میلیارد تومان هزینه شد تا راه آهن به زیر زمین برود، گفت: هرچند مناطق ۱۷ و ۱۸ تحت تاثیر راه آهن شکل گرفتند، اما تردد، بوق و لرزش قطار آسایش را از  مردم سلب کرده بود.

به گزارش خبرنگار شهر، پیروز حناچی، شهردار تهران در آیین افتتاح و بهره برداری از فاز نخست باغ راه حضرت فاطمه زهرا (س) که عصر امروز شنبه ۹ مرداد ۱۴۰۰ برگزار شد، با تبریک عید غدیر و ولادت امام موسی کاظم (ع)، گفت: افتخار داریم که از کسی پیروی می کنیم که در ۱۴۰۰ سال پیش در فرمانی به مالک به نکاتی اشاره می کند که سرلوحه شعارهای انسانی دنیا قرار گرفته است.

او ادامه داد: حضرت علی(ع) به مالک هشدار می دهد که به سرزمین کهنی به نام مصر می روی و مردمی که در این سرزمین حضور دارند یا در خلقت و یا در دین با تو برابرند. چیزی که امروزه تحت عنوان حقوق بشر و برابری از آن یاد می شود.

شهردار تهران گفت: امروز یکی از طولانی ترین محورهای طراحی های شهری را افتتاح می کنیم که از سال های ۸۲ زمزمه این اتفاق آغاز شد و قرار بود از محل بارگذاری، هزینه آن تامین شود.

حناچی با بیان اینکه حدود ۶۰۰ میلیارد تومان هزینه شد تا راه آهن به زیر زمین برود، عنوان کرد: هرچند مناطق ۱۷ و ۱۸ تحت تاثیر راه آهن شکل گرفتند، اما تردد، بوق و لرزش قطار آسایش را از مردم سلب کرده بود. در این دوره تلاش کردیم چند کار را به موازات هم انجام دهیم. ابتدا توافق با راه آهن انجام شد و  با این توافق نامه مسیر باز شد.  

شهردار تهران ادامه داد: در کمیسیون ماده ۵ این طرح به تصویب رسید و در ابتدای سال کلنگ آن را به زمین زدیم و از بین ۱۲۰ شرکت داخلی و خارجی طرح برنده برای اجرا انتخاب شد.  

حناچی اضافه کرد: امروز فاز یک این پروژه به بهره برداری رسیده و این محور بزرگترین خدمتی است که به مردم می توان ارائه کرد. باید کیفیت منطقه را ارتقا داد و برای تاثیرات بعدی باید شرایط را فراهم کنیم و مرحله بعدی توجه به جداره های کناری آن است.  

شهردار تهران با اشاره به اینکه در این دوره با بسیاری از دستگاه ها تعامل کردیم، توضیح داد: اخیرا درباره تملک و ساخت یک پارک با وزارت نیرو به توافق رسیدیم. پارکی در جنوب میدان آزادی که بیش از یک هکتار خواهد بود. 

او تاکید کرد: در این دوره توجه به مناطق جنوبی را بیشتر کردیم و نسبت اختصاص بودجه شمال به جنوب که در گذشته ۵۵ به ۴۵ درصد بود را برعکس کردیم. همچنین در منطقه ۱۸ یکی از بزرگترین بیمارستان های کودکان با ۳۰ هزار متر مربع آماده افتتاح است و به واسطه این اقدام انشعابی از خط ۳ مترو برای اتصال به این بیمارستان انجام می شود. چرا که اگر منتظر ساخت خط ۱۱ برای منطقه ۱۷ و ۱۸ باشیم شاید حدود ۱۰ سال طول بکشد.  

حناچی افزود: امیدواریم با پیگیری شورا و شهرداری جدید این نگاه ادامه پیدا کند. چرا که این نگاه و اقدامات نتیجه یک تغییر نگرش برای بالا بردن کیفیت زندگی و  کالایی نشدن شهر است.  

حناچی گفت: این مهمترین طرح عمرانی ما بود و طرح های دیگری مانند سفره پیاده میدان امام خمینی (ره) و ساختمان بلدیه نیز در دست اجرا است.

او با تاکید بر اینکه شهر اینگونه متعادل خواهد شد، یادآور شد:  بااین نگاه شهر بهتر، مردم آرامتر و خدمات مناسب تری خواهیم داشت.  

شهردار تهران درباره اعتراض برخی از اهالی درباره ممنوعیت ساخت و ساز در اطراف طرح گفت: طبق قانون تا ۳۵ متر حریم راه آهن است و بنا به برخی دستورالعمل ها حتی ۱۰۰ متر حریم نیز  در نظر گرفته شده اما در منطقه ای مانند ۱۸  تراکم جمعیتی و مسکونی مشکل ایجاد می کند و باید این مسأله را تعدیل کرد.

حناچی گفت: به همین جهت این موضوع را به دولت ارجاع دادیم تا حریم را برداریم و بر مردم آسانتر بگیریم و  در دولت جدید نیز این کار تعقیب می شود و راه آهنی که روزگاری باعث آزار مردم بود به موتور محرک و توسعه منطقه تبدیل می شود.

۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۲
کد خبر: 12112

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 6 =