ضرورت تدوین اطلس جامع برای شناخت شهر دوست‌دار کودک

شهر: به گفته مدیرکل آموزش‌های شهروندی شهرداری تهران؛ شهر دوستدار کودک در بستر بهبود محیط کالبدی شهر از حیث بهداشت، امنیت محیطی، ایمنی، دسترسی، تنوع و … شکل می‌گیرد.

به گزارش شهر، دوشنبه -۱۱ مرداد ۱۴۰۰- آیین رونمایی دستور العمل‌ها، استناد ارزیابی و اطلس، برنامه‌های عملیاتی محله‌های دوستدار کودک شهر تهران با حضور مجتبی دانشور، مدیر کل آموزش‌های شهروندی شهرداری تهران و محمدرضا جوادی یگانه، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در محل رصد خانه برج میلاد برگزار شد.

مجتبی دانشور، مدیر کل آموزش‌های شهروندی شهرداری تهران با بیان اینکه رشد کودک در شهر وابسته به حضور او در محیط بیرون از خانه، یعنی مهد کودک و مدرسه، محله خیابان، پارک و به طور کلی فضاهای همگانی شهر است، اضافه کرد: نحوه ارتباط کودک با محیط و ارتقای گستره توانایی‌های او، بر لزوم توجه به نیازهایش در محیط شهری و مناسب سازی فضا بر او تاکید دارد. اقدامات موثر اجتماعی جز لاینفک تحقق شهر دوستدار کودک است. در کنار آن، شهر دوستدار کودک در بستر بهبود محیط کالبدی شهر از حیث بهداشت، امنیت محیطی، ایمنی، دسترسی، تنوع و … شکل می‌گیرد.

او درباره شهر دوستدار کودک گفت: نکات حائز اهمیتی که ما در دبیرخانه شهر دوستدار کودک به آن توجه کردیم، ورود اصناف بالا دستی و تولید دانش بود و می‌توان گفت حلقه مفقود شده شهر دوستدار کودک پایین بودن تولید محتوا است که امروز در ۱۳ محله برنامه عملیاتی ‌شهر دوستدار کودک با مشارکت و همکاری مناطق اتفاق افتاده است.

دانشور در ادامه بیان کرد: بخش دوم فعالیت ما تدوین استانداردها و شاخص‌های همکاری با معاونت معماری و شهر سازی، دستور العمل احداث پارک‌ها و زمین های بازی است. تاییدات لازم گرفته شده است. یکی از اتفاقات خوب در کمیسیون ماده ۵  و حمایت ما از الزام به ساخت خانه های مادر کودک و ساخت پارک های دوستدار کودک در شورای عالی معماری تصویب شد. لازمه شهر دوستدار کودک، تدوین اطلس جامع برای شناخت شهر و مکان های مناسب کودکان است.

سارا بوربور، مشاور مدیرعامل و رئیس مرکز آمار و رصد شهری شهرداری تهران در این جلسه گفت: مرکز آمار و رصد شهرداری بر اساس نظام آماری در سال 1396 تصویب شد. گردآوری داده، تحقیق،پژوهش و پردازش شهر تهران بر عهده مرکز آمار و رصد شهرداری است. ما این داده ها را به صورت یکپارچه جمع آوری می‌کنم و با توجه به موضوعات مورد برسی و تحقیق قرار می‌گیرد.

بوربور افزود: ما به طور مستقیم با خود شهردار و به صورت مویرگی با شهرداران مناطق ارتباط داریم. یکی از مجموعه‌هایی که در این طرح با ما همکاری کرد، اداره کل آموزش های شهروندی است که با مشارکت مدیرکل اداره کل آموزش های شهروندی توانستیم برخی از داده‌ها را در سایت data.Tehran. ir در دسترس عموم قرار دهیم. همچنین توانستیم با استفاده از هوش مصنوعی داده‌های جمع آوری شده در حوزه کودک را در نقشه‌های رصدخانه به نمایش بگذاریم.

۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۹
کد خبر: 12158

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 13 =