سومین مرکز گلماند با هدف مبادله پسماند با گیاهان آپارتمانی افتتاح شد

با حضور محسن هاشمی رفسنجانی رییس شورای اسلامی شهر تهران، پیروز حناچی شهردار تهران، صفا صبوری دیلمی معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران، سید محمد فیاض شهردار منطقه ۱۸ تهران، معاونین و مدیران ارشد شهرداری تهران و جمع کثیری از شهروندان منطقه ۱۸ تهران فاز نخست پروژه بزرگ باغ راه حضرت فاطمه زهرا (س) و پروژه مرکز گلماند ۳ افتتاح شد.

سید محمد فیاض شهردار منطقه ۱۸ در حاشیه مراسم افتتاح پروژه مرکز گلماند ۳ منطقه ۱۸ گفت: راه اندازی مرکزهای گلماند توانسته شهروندان را بیشتر به امر تفکیک از مبداء ترغیب و تشویق نماید، از زمان تحقق این ایده و طرح تا کنون آمارها نشان داده که روزانه بین ۸۵۰ کیلوگرم تا ۴ / ۲ تن انواع پسماند خشک از شهروندان دریافت و به ازای آن گلدانهای گل با هدف توسعه فضاهای سبز خانگی اهداء شده که آثار آن در طولانی مدت مشهود تر می شود.

شهردار منطقه ۱۸ گفت:  "گلماند" ترکیبی از ۲ واژه «گل» و «ماند» به معنای گل‌های ماندگار است. «پسماند» در مقابل این واژه‌هاست که انواع زباله‌ها را شامل می‌شود. گلماند و پسماند حاصل فعالیت انسان است، اما پسماند منجر به نازیبایی و تخریب محیط‌زیست می‌شود، ولی گلماند زیبایی و سرسبزی را به محیط و زندگی ما می‌بخشد. در مرکز «گلماند» منطقه ۱۸، ۳۰ نوع گیاه به شهروندان عرضه می‌شود که هرکدام طریقه نگهداری متفاوتی دارد و به این دلیل کارت‌هایی حاوی مشخصات انواع گیاهان آپارتمانی و فصلی در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد تا بتوانند از گل‌هابه نحو مطلوب نگهداری کنند. شیوه تبادل پسماند خشک با گلدان‌های گل نیز بسیار ساده است. شهروندان انواع پسماند خشک خانگی را جمع‌آوری کرده و پس از مراجعه به متصدی گلماند در ازای آن گلدان گل می‌گیرند.

وی افزود: قیمت گل‌ها از ۶ تا ۳۰۰ هزار تومان متفاوت است و هرکسی بر اساس میزان پسماندی که به متصدی مرکز گلماند می‌دهد، می‌تواند از یک تا چند گلدان گل خریداری کند. قیمت و ارزش ریالی پسماند خشک طبق تعرفه‌هایی است که هر ۲ یا ۳ ماه یک‌بار از طریق سازمان پسماند به مناطق ابلاغ می‌شود. شهروندانی که برای نخستین بار به مرکز گلماند مراجعه می‌کنند کد اشتراکی می‌گیرند که با عدد ۱۸ آغاز می‌شود. حساب و کتاب پسماندهای خشکی که شهروندان تحویل می‌دهند در سامانه ثبت و پیامک آن نیز برای مشترکان ارسال می‌شود. شهروندان می‌توانند پس از مدتی با افزایش موجودی، گل مورد نظرشان را تحویل بگیرند.

فیاض یاد آور شد: بیش از ۹۵‌درصد از پسماندهایی که شهروندان به متصدی مرکز گلماند تحویل داده‌اند از نوع باارزش است.. علاقه شهروندان به نگهداری از گل‌ها و گیاهان آپارتمانی و همچنین آشنایی با فرهنگ تفکیک پسماند باعث شده تا این مراکز پررونق شود. پیش‌بینی می‌شود در نیمه نخست امسال میزان پسماند جمع‌آوری شده در گلماندهای منطقه ۱۸ رکورد جدیدی در پایتخت به ثبت برساند.

وی خاطر نشان کرد: در شرایط کرونایی ساعت‌کاری این مرکز از ۸ صبح تا ۵ بعد از ظهر است که پس از گذر از این بحران شهروندان می‌توانند از ۸ صبح تا ۸ شب به این محل مراجعه کنند و از خدمات متنوع آن بهره‌مند شوند، ضمن اینکه در تلاشیم با راه‌اندازی سامانه حضوری دریافت پسماند خشک با نام «پیک گلماند» خدمات گلماند را به در خانه معلولان، توان‌یابان و سالمندانی ببریم که قادر نیستند به این مرکز بیایند.

سید محمد فیاض  افزود: اگر پسماندها در مبدأ، یعنی جایی که تولید شده‌اند، تفکیک شود نه تنها منجر به صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شود و می‌تواند به توسعه و آبادانی محله‌ها اختصاص پیدا کند، بلکه اثرات زیست‌محیطی قابل توجهی خواهد داشت. به همین دلیل است که طرح‌های تشویقی متعددی در مناطق برای ترغیب شهروندان به جداسازی پسماندهای خشک اجرا می‌شود که یکی از آنها راه‌اندازی مراکز «گلماند» است.

فیاض تاکید کرد: از اواخر سال گذشته تا کنون ۳ مرکز گلماند به ترتیب در "بزرگراه فتح ، پل شیر پاستوریزه ، خیابان ۴۵ متری زرند ، خیابان وثوقی ، جنب مجموعه ورزشی طبقاتی شهید دستجردی" ، "خیابان شهیدان آقائی ، خیابان شهدای دانش آموز ، خیابان قائم ، جنب مجموعه چند منظوره شهربانو" و "بزرگراه آیت اله سعیدی، ۴۵ متری زرند، نبش خیابان درجزینی ، ورودی بوستان ۱۵ خرداد" به منظور ترغیب بیشتر شهروندان در امر تفکیک پسماندهای خشک خانگی از مبداء راه اندازی شده است. با تکمیل و بهره‌برداری از کوشک فرهنگی در محل باغ راه حضرت فاطمه زهرا (س)  میزان استقبال شهروندان از مرکز گلماند ۳ دوچندان می‌شود. بر این اساس در نظر گرفته شد که سومین مرکز گلماند به‌ صورت ۲ شیفت فعالیت کند

۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۸
کد خبر: 12163

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 4 =