دست و پنجه نرم کردن با مشکلات شهری از بی انصافی ها تا چانه زنی ها/افزایش بیش از ۱۰ درصدی سهم جنوب شهری ها از بودجه

شهر:شهردار تهران در نشست شورای مدیران ارشد درباره عملکرد، چالش ها و فرصت های این دوره از مدیریت شهری در بخش های مختلف توضیحاتی داد

به گزارش خبرنگار شهر، پیروز حناچی، شهردار تهران در آخرین نشست شورای مدیران ارشد شهرداری تهران در دوره پنجم مدیریت شهری-  شامگاه دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۰- گفت: خیلی زود به انتهای دوره پنجم رسیدیم و فرصت خدمت بیشتر و تلاش بیشتر شاید دیگر برای خیلی از ما مدیران در این مسند وجود نداشته باشد. این دوره در مقایسه با سالهای قبل و بعد از  پیروزی انقلاب جزو سخت ترین دوره های مدیریت شهری و حاکمیت سیاسی  بوده و  با شرایط جنگ تحمیلی نیز قابل مقایسه نبود چرا که با جنگ اقتصادی نابرابری مواجه بودیم و  درآمدهای ارزی کشور در روزهای اول به صفر رسیده بود.

او افزود: ما هم تابع همین فضا بودیم و در همین فضا تلاش می کردیم. علاوه بر این پاندمی کرونا نیز به مشکلات اضافه شد و همه‌ اذعان داشتند که کرونا کاهش درآمد شهرداری را موجب شد. اما خدا عنایت کرد و از این آزمون سربلند بیرون آمدیم که این مهم نتیجه تلاش صادقانه مدیران شهری بود.

حناچی ادامه داد: در این دوره امکانات خاصی توزیع نکردیم و امکانات ویژه‌ای برای مدیران فراهم نکردیم و البته موفق به ایجاد تغییر ریل شدیم.

شهردار تهران اضافه کرد: پیش از ورود به شهرداری، بسیاری از افراد گفتند شما نیز کارهای شهرداران قبلی  را ادامه می دهید و با همان انتقادها مواجه می شوید. پیش از ورود به شهرداری در دعوای کمیسیون ماده پنج بسیاری از افراد در شهرداری نقدمان کردند که امیدواریم به این طرف میز بیایید و با این شرایط مواجه شوند. اما دست تقدیر ما را به اینجا کشاند؛در حالی که برنامه مدونی نیز برای اداره شهر وجود نداشت.

  او با اشاره به اینکه شورای پنجم شاید در سخت‌ترین شرایط سیاسی روی کار آمد، توضیح داد: نمی‌توان کتمان کرد که رکورد شرکت در انتخابات محلی در این دوره  شکسته شد و نتیجه آن یک مطالبه عمومی و دعوت به آن بود و ما در نیمه طولانی‌تر راه به آن رسیدیم. 

حناچی با بیان اینکه نگاه ما به شهرداری در دوره دبیرخانه شورای عالی و بعد از آن در دوره  شهردار شدن دارای  دو ماهیت از هم جدا بودند، عنوان کرد: چیزی که در داخل با آن مواجه بودم و شرایطی که از بیرون می دیدم با هم متفاوت بود.شاید در شورای عالی اگر می‌دانستم شهرداران در چه شرایطی بودند، شیوه نظارت خود را تعدیل می‌کردم. 

شهردار تهران یادآور شد: در این دوره تلاش کردیم با مبانی نظری مشخص شهر را اداره کنیم، سندهای مصوب شهر را به رسمیت بشناسیم. در کلانشهرها میثاقی جز طرح تفصیلی و طرح جامع نداریم که البته در دوره‌های قبل خیلی فرصتی برای اجرا پیدا نکردند. 

او با بیان اینکه تلاش کردیم  حرف و عمل مان به هم نزدیک شود، توضیح داد:  تجربیات جهانی نیز نشان می‌دهد اداره شهر باید به گونه ای باشد که همه مردم شهر به شکل برابر از مواهب آن برخوردار باشند و  امکانات به صورت عادلانه توزیع شود. نسبت مصرف بودجه در شمال و جنوب شهر از  ۵۵ درصد در شمال و  ۴۵ درصد در جنوب، برعکس شده و با توجه به اینکه بارگذاری سنگین و  تراکم بالای جمعیت در جنوب وجود دارد و  متناسب با آن خدمات ارائه نشده ، میزان بودجه جنوب را به ۵۵ درصد تغییر دادیم.

حناچی در ادامه گفت: در این دوره وقتی شعار شهر انسان محور دادیم باید در عمل نیز برنامه‌های عملیاتی‌ در همان راستا انجام می شد. بر همین اساس نسبت بودجه در حمل و نقل عمومی و مترو، در این دوره حداقل ۳/۵ برابر پروژه های بزرگراهی بود.البته پروژه‌های بزرگراهی را تعطیل نکردم و پروژه های  نیمه کاره‌ها را ادامه دادیم و پروژه های سیویل را به نتیجه رساندیم. 

شهردار تهران با بیان اینکه حرف و عمل ما در امتداد هم بود، ادامه داد:  نتیجه شهر انسان محور توسعه حمل و نقل عمومی، مسیرهای پیاده و دوچرخه است. در شهریور سال ۹۶ مردم تهران آلودگی و ترافیک را به عنوان اصلی ترین مشکلات تهران عنوان کردند و  تلاش کردیم به این دو خواسته جواب منطقی و معقول بدهیم.

شهردار تهران اضافه کرد: همه پروژه های نیمه کاره دوره قبل را به پایان رساندیم .آخرین مورد آن نیز پروژه شهید بروجردی بود که درگیر  مشکل تملک  بود که این مشکل روز گذشته حل شد. همچنین پروژه های جدیدی نیز آغاز شد که جنس متفاوتی داشت. بزرگترین پروژه عمرانی این دوره مسیر باغ راه حضرت فاطمه (س) و تبدیل فضای فوقانی راه آهن تهران تبریز به طول ۹ کیلومتر به قلمرو عمومی بود   که فاز اول آن افتتاح شد. علاوه بر این در میدان امام خمینی نیز بخش عمده‌ای را به سفره پیاده اختصاص دادیم. پروژه خبابان لاله زار نیز از جنس همین پروژه های انسان محور بود . 

او افزود: سعی کردیم انضباط کالبدی در شهر مستقر شود و این اتفاق افتاده و پروانه‌ای برخلاف طرح تفصیلی مصوب صادر نمی کنیم.نتیجه بی برنامه حرکت کردن برج هایی است که در دوره‌های قبل ساخته شده و حتی به کمیسیون ماده پنج نیز برده نشدند و ماشین های امدادی نیز نمی توانند از میان آنها حرکت کنند.  حدود ۵۷۰ ساختمان بلندی  که ساخته شدند و در واقع مسیر بیراهه‌ای طی شد و ما تلاش کردیم این مسیر را اصلاح کنیم.  

حناچی گفت: در این دوره منابع مالی پایدار شهر را افزایش دادیم و نقش دخالت‌های کالبدی و نقش شهرسازی  را اصلاح کردیم تا این نقش مبتنی بر برنامه شود. همچنین با پیگیری لایحه مالیات بر ارزش افزوده سهم بودجه شهرداری ها افزایش پیدا کرد و با این کار که بعد از دوره دولت فعلی استارت می خورد مشکلات شهرهای ما کمتر خواهد شد. علاوه بر این لایحه منابع پایدار برای شهرداری ها و دهیاری ها نیز ارائه شد که دو فوریت آن رای آورد و آخرین مراحل کمیسیون شوراها را می گذراند تا آخرین تغییرات در آن  تصویب شود. 

شهردار تهران عنوان کرد:  توسعه عمومی در شهر را تعقیب کردیم، پروژه هایی مانند پلازای محور امیرکبیر، مسیر فوقانی راه آهن تهران- تبریز و میدانگاه دولاب که زندگی و حس تعلق مکان را به شهر بر می‌گرداند. 

او با بیان اینکه برنامه کاندیداهای جدید و  ترمینالوژی مورد استفاده در آن متاثر از برنامه‌های ارائه شده در این دوره است ، افزود:  کاهش شدت انرژی در برنامه های یکی از کاندیداهای شهرداری بود ، موضوعی که به افزایش  تولید ناخالص داخلی و افزایش بخش‌های مولد منجر می شود. این مسأله بسیار  خوشحال کننده است و البته ضمانت اجرای  آن مطالبه اجتماعی است. مطالبه ای  که می تواند جلوی تخریب باغات را بگیرد و فضای سبز را توسعه دهد. انتظار داریم دوستان این برنامه را تعقیب کنند.

حناچی ادامه داد: تلاش کردیم شهر را آرام  اداره کنیم، به جرات میتوان گفت بیش از ۹۰ درصد انتصاب از داخل شهرداری بود حتی  معاونین این دوره نیز سابقه مدیریت در بدنه شهرداری را داشتند. در این دوره تیم سابق و جدید را کنار هم داشتیم و از تجارب همه افرادی که آمادگی و شایستگی داشتند و حتی از نظر سیاسی با ما همفکر نبودند استفاده کردیم. 

او اضافه کرد: شبکه مترو به جهت سیویل خوب گسترش پیدا کرد اما در حوزه ناوگان توسعه لازم انجام نشد.تهران  ۱۵۰۰ ناوگان کم دارد و  بهره وری مترو باید به ۵۰ درصد برسد. الان این عدد ۱۵ درصد است که در شرایط کرونایی ۵۰ درصد آن نیز کاهش پیدا کرده است. در این دوره واگن ملی توسط سازندگان داخلی تولید شد و این موفقیت بزرگی بود. 

چینی ها بامتروی تهران واگن ساز شدند و تا پیش از این واگن نمی ساختند. ساخت واگن ملی نشان داد که می توان بزرگترین تهدید ها  و تحریم ها را به فرصت تبدیل کرد.

 شهردار تهران تاکید کرد: شهرداری تهران در حوزه های مستقیم خدمت به مردم مانند میادین میوه و تره‌بار و بهشت زهرا و آتش نشانی نمره قبولی از مردم دریافت کرد. همچنین حوزه آتش نشانی در این دوره درخشید و  آمادگی و تجهیزات خود را ارتقا داد.آتش سوزی پالایشگاه که شاید عظیمتر از پلاسکو بود مانور عظیمی برای آتش نشانی محسوب می شد که اگر هوشمندانه برخورد نشده بود و درایت و عملکرد مناسب آتش نشانی نبود، امروز  پالایشگاه تهران را نداشتیم .

 او با بیان اینکه در حوزه نیروی انسانی یکی از مشکلات انباشت نیروی انسانی است، توضیح داد: شهرداری در دوره ای در این موضوع از ریل خارج شد. در ابتدای این دوره ۶۷ هزار و ۳۰۰ نفر پرسنل داشت و امروز بدون انجام تعدیل گسترده این تعداد به حدود ۵۷ هزار و ۳۰۰ نفر رسید . البته  تلاش کردیم ۲۱۰۰ نفر از نیروهای قراردادی را با انجام آزمون و طبق قانون رسمی کنیم که این تلاش به نتیجه نرسید و در دوره بعد تعقیب خواهد شد.

 حناچی با گله و انتقاد از عملکرد صدا و سیما در پوشش اخبار شهرداری تهران گفت: رفتار صدا و سیما با ما نوسان داشت و این سازمان در حق شهرداری بی انصاف کرد.درحالی که پروژه را شهرداری انجام داد و افتتاح کرد  با پیمانکار مصاحبه می کرد و نقش مدیران ما را نادیده می گرفت اما عزت و ذلت دست خداست. باید یاد بگیریم  از افرادی که صادقانه کار می کنند به موقع تقدیر کنیم.

او تمایز دیگر این دوره را توجه به بحث دوچرخه برشمرد وعنوان کرد: البته بحث دوچرخه موضوع جدیدی نبود ولی تفاوت آن این بود که تا پیش ازاین یک عضو دولت این کار را تکرار نکرده بود.

 هرچند دوچرخه  مد اصلی حمل و نقل در مقابل مترو و سایر وسایل حمل و نقل عمومی  نیست ولی وسیله ای است که چند هدف را دنبال می کند؛ مسیرهای دوچرخه و پیاده شهر را انسان مدار می کند.  سالها بود انسانها را در شهر فراموش کرده بودیم و ماشین را حاکم می‌کردیم، اکنون اما باید این مسیر انسان محوری را ادامه دهیم. علاوه بر این دوچرخه  برای سلامتی مفید است و بیماری های ناشی از کم تحرکی  که تبعات زندگی شهری است را کاهش می دهد.

 حناچی با بیان اینکه این کار تاثیر خود را در دیگر شهرهای کشور نیز خواهد گذاشت، عنوان کرد:  در مسیر باغ راه حضرت فاطمه (س)  موضوع دوچرخه  در اولویت قرار گرفت. با همین رویکرد و تاکید بر بحث دوچرخه‌، میزان استفاده از دوچرخه در این دوره در تهران سه برابر شده و در شهرهای دیگر نیز این جریان توسعه پیدا کرده است.

شهردار تهران از  پروژه پادگان ۰۶ به عنوان یکی از پروژه هایی که در این دوره به نتیجه نرسید، یاد کرد و افزود: خیلی دوست داشتیم  این کار به نتیجه برسد. با این حال اما اقداماتی درباره آن انجام شد. مثلا در ماده پنج مصوبه شورای عالی را گرفتیم. در ابتدا در ۰۶ بارگذاری روی  ۱۷۰۰ هزار متر مربع و ساخت برج در نظر گرفته شده بود  که حیاط این برج ها سهم شهرداری بود اما ما جلوی این کار را گرفتیم و میزان بارگذاری را  به ۶۵۰ هزار و در مذاکرات نهایی  به ۵۷۰ هزار مترمربع  کاهش دادیم .

او اضافه کرد: علیرغم سو تفاهم ایجاد شده با برخی از اعضا، اما  شورای شهر در این کار همراه ما بود. پروژه ای که می توان آن را با پروژه پارک ملت مقایسه کرد و هنوز فرصت توافق و تبدیل آن به فضایی برای استفاده مردم وجود دارد. پروژه جنگ افزارسازی در منطقه ۱۳ را  تصویب کردیم و در این  منطقه  نیز اتفاق مشابهی برای تبدیل این فضا به قلمروی برای استفاده مردم  خواهد افتاد. 

حناچی در پایان یادآور شد: در این دوره توانستیم درآمدها را با هزینه های شهر منطبق و ۴۰ درصد شهر را به قیمت های ثابت سال ۹۵ ارزانتر اداره کنیم.

۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۲
کد خبر: 12185

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 1 =