لویزان، گره خورده با نام امامزاده پنج تن

شهر: امامزاده پنج تن بر بالای تپه ای در لویزان قرار دارد. این امامزاده مرقد پنج بزگوار به نام ‌های حسین، سالم، محمد (ابوطالب)، عبدالرحیم (ابومحمد) و صائم است.

به گزارش شهر، لویزان از دهکده‌ های قدیمی شمیران واقع در منطقه ۴ شهرداری تهران است که از شمال به ازگل، از جنوب به تپه ‌های شمس ‌آباد، از غرب به حسین ‌آباد و از شرق به شیان محدود می‌شود.

نام لویزان ریشه در باغات بادام این منطقه دارد، با توجه به انبوهی باغ بادام در این منطقه (همچنان کوچه باغ بادومی در محله مرسوم است) و بعد از حمله اعراب و اسکان در این منطقه خوش آب و هوا و پر از باغ و درختان بادام، این منطقه به لوزان (معنی بادام به عربی لوز است) نام گرفت و به مرور زمان گویش آن به لویزان تغییر پیدا کرد. لویزان در لغت به معنی محل غله کوفته و هنوز از کاه جدا نشده‌ است.

زمین‌های لویزان مثل اراضی مبارک‌آباد جزو املاک رضا هروی ملقب به بصیرالدوله بوده‌ است. بصیرالدوله ۳ دانگ از عرصه ده لویزان را از عبدالمجید عین‌الدوله، صدر اعظم قاجار خریده و نخستین مدرسه و مسجد لویزان را ساخته است.

مسجد جامع لویزان همچنان در این محله پابرجا است و تا به حال ۳ بار مرمت شده است. در این مسجد درخت توت کهنی وجود دارد که عده‌ای عمر آن را حدود ۳۰۰ سال تخمین زده‌اند.

همچنین لویزان گرمابه‌ای دارد با قدمتی ۲۰۰ ساله که بخشی از هویت تاریخی محله محسوب می‌شود.  

اهالی لویزان در گذشته از کشاورزی گذران می‌کردند. غلات و حبوبات، توت فرنگی، گیلاس، آلبالو، سیب و گلابی این آبادی زبان زد بود است.

عده ای از روستائیان علاوه بر کشاورزی، گله داری نیز می کردند و حتی افرادی هم در کارخانه اسلحه سازی و صنایع نظامی کار می کردند. به همین منظور خانه ‌های سازمانی لویزان که به  «چهارصد دستگاه»، معروف بودند، برای کارمندان ارتش و صنایع دفاع ساخته شد.

قنات های لویزان

محله لویزان دارای ۲ رشته قنات به نام های مبارک‌آباد و حاج قاسمی است که این دو قنات سهم به سزایی در سیراب شدن باغ های لویزان داشتند.

امامزاده پنج تن

امامزاده پنج تن مرقد پنج بزگوار به نام ‌های حسین، سالم، محمد (ابوطالب)، عبدالرحیم (ابومحمد) و صائم است. امامزاده حسین،  سالم و محمد از نوادگان امام موسی کاظم (ع)، امامزاده صائم نواده امام حسن مجتبی (ع) و از برادرزاده ‌های شاه‌عبدالعظیم و امامزاده عبدالرحیم هم از نوادگان امام صادق (ع) است.

این امامزاده بر بالای تپه ای در لویزان تهران قرار دارد. بنای امامزاده در دوره قاجار ساخته شده و دارای بقعه ای چهارگوش با پوشش گنبدی است. امامزاده در سال ۱۳۷۶، بازسازی شد و مساحت آن به ۴۶۰ متر مربع افزایش یافت و تزیینات داخلی نیز به صورت آینه کاری درآمد. بعد از مدت نه چندان کم کل بنا و گورستان امامزاده بازسازی و مرمت شد.  این بازسازی‌ها عبارتند از: هم سطح ‌سازی و یکسان ‌سازی کل محوطه اطراف بنا و کاشی کاری ‌های دور تا دور حرم.

به گفته مردم محلی حدود ۳۰۰ یا ۴۰۰ سال پیش فردی به نام مشهدی عباس از اهالی لویزان در خواب صدایی می شنود که به او می گوید،  بلند شو بیا این پنج نفر از بچه های ما در اینجا مدفون هستند. مشهدی بیدار می شود و فردا جریان را برای اهالی روستا تعریف می کند.

سپس به همراه دیگر مردم لویزان به این مکان متبرک می آیند، خاک را کنار می زنند و ناگهان پنج جسد تازه می یابند، آن ها بی آنکه به جسد ها دست بزنند دور تا دور آن ها را یک اتاق کوچک به ابعاد سه متر در چهار متر با دیوارهای خشت و گلی و سقف چوبی می سازند. بدین ترتیب آن ها اولین بانیان بنای امامزاده شدند.  

پیرامون حرم امامزادگان لویزان آرامستان قرار دارد. در قسمت شمالی حرم این امامزادگان، مزار شهدای دفاع مقدس، ترور، حمله موشکی، شهدای منا، جانبازان شهید و ... قرار دارد. از شهدای به خاک خفته در این آرامستان، می توان افرادی مانند شهید محسن رضائیان خلبان هواپیمای مسافر بری ایران که در خلیج فارس مورد اصابت موشک قرار گرفت و شهید رکن آبادی از شهدای منا را نام برد. همچنین خانم پریرخ دادستان، مادر مشاوره ایران نیز در این امامزاده به خاک سپرده شده است.

پارک جنگلی 

پارک جنگلی لویزان اوایل دهه ۴۰ شمسی جهت جلوگیری از پیشرفت بافت شهری ساخته شد و به ‌مرور زمان به یکی از بهترین مناطق تفریحی و گردشگری تهران تبدیل شد. بخشی از زیبایی های پارک لویزان مربوط به باغ پرندگان است که ۲۵۰ گونه مختلف از پرندگان آسیایی و آفریقایی در آن زندگی می‌کنند.  

پارک جنگلی لویزان ۱۱۰۰ هکتار وسعت دارد و دارای پوشش گیاهی متنوع و درختان بلند و سر به فلک کشیده است. از گونه های گیاهی این پارک می توان به سرو، چنار، بلوط، اقاقیا، افرا و … اشاره کرد.

دوطرف مسیر پارک لویزان را درختان کاج، سرو و اقاقیا احاطه کرده است. پارک جنگلی لویزان نسبت به شهر تهران در ارتفاع بالاتری قرار دارد. به همین دلیل وقتی در این پارک باشید تهران زیر پای شماست و نمای مناسبی از شهر پیش روی شما قرار دارد و می توانید زیبایی های پایتخت را از زاویه دیگری ببینید. فضای پارک جهت تفریح و استراحت شهروندان دارای امکانات متعددی نظیر هتل، کافی شاپ، تالار، مسجد، سفره خانه و رستوران است.  

هتل شیان، یکی از بزرگترین هتل‌ های لویزان، در پارک جنگلی لویزان واقع شده است.

دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی

دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی دانشگاهی دولتی در شهر تهران است که وابسته به وزارت آموزش و پرورش و تحت نظر وزارت علوم تحقیقات و فناوری می‌باشد. نام این دانشگاه بر گرفته از نام محمد علی رجایی، دومین رئیس جمهور ایران می‌باشد؛ که در حادثه ۸ شهریور ۱۳۶۰ کشته شد.

دانشگاه شهید رجایی با مساحتی نزدیک به ۱۵۰ هزار متر مربع در منطقه لویزان و در شمال شرق تهران قرار دارد. این دانشگاه مجموعاً دارای بیش از ۵۶ هزار متر مربع فضای سرپوشیده آموزشی، آزمایشگاهی، کارگاهی، رفاهی و فرهنگی است.

آنچه به عنوان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در حال حاضروجود دارد،  نخست در سال ۱۳۵۳ (۱۹۷۴ میلادی) به عنوان مدرسه آمریکایی‌ها در تهران شروع به کار کرد، سپس در سال ۱۳۵۹ با ادغام انستیتو های تکنولوژی تهران، تحت عنوان مجتمع انقلاب اسلامی زیر نظر دفتر امور مدارس عالی فنی و حرفه‌ ای وزارت آموزش و پرورش تأسیس شد.

در سال ۱۳۷۲ با مجوز دفتر گسترش آموزش عالی (وزارت فرهنگ و آموزش عالی وقت) دانشکده تربیت دبیر فنی و حرفه ‌ای در این مرکز تأسیس شد و از طریق آزمون سراسری در دو رشته کارشناسی دبیری فنی دانشجو پذیرفت.

با توجه به امکانات و توانایی‌ های مناسب مجموعه، در سال ۱۳۷۶ مرکز آموزش عالی فنی و دانشکده تربیت دبیر فنی و حرفه‌ ای ادغام شدند و با مجوز وزارت فرهنگ و آموزش عالی و تأیید شورای عالی انقلاب فرهنگی این مجموعه به دانشگاه ارتقا و نام دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی بر آن نهاده شد و همچنان زیر نظر وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم و تحقیقات و فناوری به صورت مشترک به کار خود ادامه داد.

این دانشگاه به جهت مأموریت منحصر به فرد آن یعنی تربیت دبیر فنی یکی از دانشگاه‌ های راهبردی کشور محسوب می‌شود.

دسترسی لویزان

لویزان از شمال به بزرگراه شهید بابایی، از جنوب به بزرگراه شهید زین الدین، از شرق به خیابان هنگام و از غرب به بزرگراه امام علی منتهی می شود.

از مهم‌ترین خیابان‌های لویزان می‌توان به خیابان پاسداران، هنگام، شیان یکم تا هفتم اشاره کرد، که این خیابان‌ها نسبت به قسمت‌ های دیگر شهر خلوت تر هستند.

اگر می‌خواهید برای رفت و آمد به این محله با مترو تردد کنید، باید در ایستگاه نوبنیاد یا حسین‌آباد از قطار پیاده شوید و با تاکسی خود را به لویزان برسانید. همچنین خط شماره ۹ سامانه اتوبوس های تندرو که از شمال محله لویزان عبور می کند مسیر مناسبی برای رفت و آمد شهروندان است.

خبرنگار: الناز کارخانه 

۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۸
کد خبر: 12186

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 11 =