افزایش نیروی های داوطلب به ۵۰ هزار نفر، چشم انداز خانه های دوام است

شهر: معاون آموزش و مدیریت بحران شهر تهران گفت: بیش از ۱۸ هزار شهروند تهرانی در حوزه مدیریت بحران آموزش دیده اند و با سازمان مدیریت بحران در تعامل هستند. چشم اندار طرح خانه های دوام و ایمنی این است که تعداد نیروهای داوطلب را به ۵۰ هزار نفر افزایش دهد.

به گزارش شهر، سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، برای آگاه سازی شهروندان در جهت چگونگی برخورد با مخاطرات طبیعی، اقدام به تهیه بسته جامع آموزشی تحت عنوان «شهر آماده»، کرده است، تا بتواند سطح عمومی دانش شهروندان را ارتقا دهد. این بسته های آموزشی گروه های مختلف جامعه ازجمله، کودکان، دانشگاهیان و شهروندان داوطلب و عموم شهروندان را شامل می شود.

حیدر کلهری، معاون آموزش و مدیریت بحران شهر تهران، در گفت و گو با خبرنگار شهر درخصوص شهر آماده گفت: شهر آماده عنوانی است که سازمان مدیریت بحران برای اکثر طرح های فرهنگی، آموزشی و اجتماعی خود از آن استفاده می کند. این عنوان به دلیل انتخابات شده که به لحاظ فرهنگی‌ تاثیرگذاری بالایی داشته باشد و مردم با آن ارتباط برقرار کنند.

او ادامه داد: بسته جامع آموزشی سازمان مدیریت بحران در شانزدهمین سالگرد تاسیس این سازمان رونمایی شد، این بسته شامل مجموعه ای از آموزش های مورد نیاز برای مردم در قبل، حین و بعد از مخاطرات و بحران ها است که گروه های مختلف جامعه در سنین متفاوت، را در بر می گیرد.

بسته های آموزشی در قالب های متنوعی مانند انیمیشن، موشنگرافی، ویدیو های آموزشی و آموزش الکترونیک، تهیه شده که در مجموع شامل ۱۷۰۰ دقیقه؛ آموزش الکترونیکی، ۶۰۰ دقیقه؛ ویدیو آموزشی با همکاری هنرمندان، کارشناسان و اساتید دانشگاه، ۱۵۰ دقیقه؛ پادکست علمی _ آموزشی و ۱۷۰ عنوان انیمیشن، موشنگرافی و محتوای ویژه فضای مجازی و ... است، که عمدتا طی ۲ سال اخیر تولید شده است.

معاون آموزش و مشارکت های مردمی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران بیان کرد: این بسته جامع آموزشی مرتبط با مدیریت بحران تا به امروز در کشور وجود نداشته است. جدا از اینکه همواره سازمان مدیریت بحران در حال تولید محتوا و اطلاع رسانی درخصوص مخاطرات شهر تهران بوده و هست، اما این مجموعه قابلیت وسیعی را برای استفاده مردم از این آموزش ها در کل کشور ایجاد کرده است.

او درخصوص جزئیات تولید محتوای آموزشی در سازمان مدیریت بحران گفت: تولید این محصولات آموزشی و استاندارد سازی محتوای مورد استفاده در این برنامه ها نزدیک به ۴ سال به طول انجامیده است. محتوای آموزشی استاندارد برای مدیریت بحران در کشور وجود نداشت، پس استاندارد سازی محتوا و تبدیل آن به این بسته جامع آموزشی کار بسیار سخت و مهمی بود که در سازمان مدیریت بحران به سرانجام رسید.

کلهری با اشاره به مجموعه تلویزیونی شهر آماده ذکر کرد:  یکی از بسته های آموزشی مدیریت بحران، مجموعه تلویزیونی شهر آماده بود که سری اول آن درباره ۷۰ محله شهر تهران ساخته شد. در این مجموعه، داوطلبین حوزه مدیریت بحران محلات معرفی شده و به مخاطرات، ویژگی ها و وضعیت مدیریت بحران هر محله پرداخته شد.

او افزود: امسال در صورت امکان و تخصیص بودجه لازم، برنامه ریزی برای ساخت ادامه این مجموعه در دستور کار قرار دارد تا اطلاعات آموزشی و مواجهه با بحران در اختیار شهروندان قرار گیرد.

پخش برنامه تلویزیونی شهر آماده از شهریور ماه سال گذشته آغاز شد و تا بهمن ماه به طول انجامید. همچنین شهروندان می‌توانند برای دسترسی به آرشیو برنامه های تلویزیونی شهر آماده به سایت سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران به آدرس tdmmo.tehran.ir مراجعه کنند.

معاون آموزش و مشارکت های مردمی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران عنوان کرد: براساس آمارهای صدا و سیما  بازخورد های مثبتی نسبت به این برنامه وجود داشته و جزو برنامه های پربیننده شبکه ۵ سیما بوده است. همچنین برنامه مجله رادیویی شهر آماده که تولید مشترک میان سازمان مدیریت بحران  و رادیو تهران است،   طی ۲ سال گذشته با هدف آموزش شهروندان برای مقابله با حوادث و بلایای طبیعی مثل سیل و زلزله، آتش سوزی و طوفان و... هر روز در ۴ بازه زمانی به مدت ۵ دقیقه از شبکه رادیویی تهران، تقدیم حضور مخاطبان می شود و جزو برنامه های مورد توجه در حوزه اطلاع رسانی است.

لازم به ذکر است؛ شنوندگان می توانند هر روز رأس ساعت های ۰۹:۳۵، ۱۲:۰۰، ۱۴:۵۵ و ۲۰:۰۰   از رادیو تهران روی موج اف. ام ردیف ۹۴ مگاهرتز، شنونده این مجله باشند.

او درباره تاثیرات این برنامه ها در جامعه اینگونه گفت: بررسی تاثیرات این برنامه ها در فرهنگ سازی، نیازمند پیگیری مستمر است. سازمان مدیریت بحران باید طی یک برنامه بلند مدت و بازه زمانی ۵ ساله، تولیدات تلویزیونی، رادیویی و فضای مجازی را بررسی کند و با انجام یک پیمایش اجتماعی درباره میزان آمادگی مردم در مواجهه با بحران به جمع بندی برسد.

اپلیکیشن شهر آماده

معاون آموزش و مشارکت های مردمی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران درباره اپلیکیشن شهر آماده توضیح داد: این اپلیکیشن با رویکرد ارتقا آگاهی شهروندان قبل از وقوع بحران های بزرگ، و برقرای ارتباطی دوسویه بین شهروندان و سازمان مدیریت بحران طراحی شد.

او افزود: نسخه اولیه اپلیکیشن شهر آماده دارای اشکالاتی بود، که مورد بررسی قرار گرفت، امیدواریم نسخه جدید این اپلیکیشن با بخش های جدید تا آبان ماه سال جاری رونمایی شود. نسخه جدید کلیه موضوعات آموزشی، فرهنگی و اطلاع رسانی را شامل می شود.

کلهری شرح داد: این اپلیکیشن امکانات بسیاری را در اختیار شهروندان قرار می دهد. به عنوان مثال آگاهی از ظرفیت مدیریت بحران هر محله و شناسایی مراکز تخلیه امن اضطرای محلات تهران از مزایای مهم این اپلیکیشن است. همچنین در این اپلیکیشن می توانیم به شرط اجرای الزامات قانونی هشدارهای ضروری مربوط به مخاطرات طبیعی را نیز قرار دهیم تا در مواقع بحرانی اطلاع رسانی به موقع صورت گیرد.

او ادامه داد: سازمان مدیریت بحران به دنبال برقراری یک ارتباط تعاملی دو سویه است، یعنی شهروندان بتوانند در شرایط بحرانی از طریق اپلیکیشن، وضعیت خود را به سازمان مدیریت بحران اطلاع دهند. این امر در مدیریت بحران بسیار اثر گذار است و همچنین می تواند به سایر سازمان ها هم در مطلع شدن از وضعیت شهروندان  و نحوه امداد رسانی کمک کند.

خانه های دوام و ایمنی

معاون آموزش و مشارکت های مردمی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران درخصوص آموزش شهروندان داوطلب گفت: طرح آموزش شهروندان داوطلب تحت عنوان گروه های دوام از دهه ۸۰ آعاز شد، که در دهه ۹۰ در سرای محلات به شکل خانه های دوام و ایمنی به کارخود ادامه داد. درحال حاضر بیش از ۳۲۵ خانه دوام و ایمنی در شهر تهران وجود دارد که بیش از ۱۸ هزار نیروی داوطلب دارند.  این ۱۸ هزار شهروند تهرانی در حوزه مدیریت بحران آموزش دیده اند و با سازمان مدیریت بحران در تعامل هستند.

او اضافه کرد: سازمان مدیریت بحران برنامه هایی در اختیار خانه های دوام قرار داده تا در طول سال اقدامات مرتبط با آموزش را انجام دهند. چشم اندار طرح خانه های دوام این است که تعداد نیروهای داوطلب را به ۵۰ هزار نفر افزایش دهد. تهران یک شهر پرجمعیت است و برای استفاده از ظرفیت شهروندان، باید برنامه ریزی های مربوط به آموزش آن ها، پیش از وقوع حوادث پیگیری شود.

خبرنگار: النازکارخانه

۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰
کد خبر: 12418

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =