با تخلف بانک رفاه و سازمان تأمین اجتماعی برخورد شود

معاون حمل‌ و نقل و ترافیک شهرداری تهران در بازدید از ایستگاه‌های مترو شهید رضایی و توحید، گفت: ۶ ماه می‌شود که ۴۰۰ میلیارد تومان پول اوراق مشارکت سال ۱۳۹۸ در حساب بانک رفاه قرار دارد که باید با این تخلف برخورد شود.

به گزارش شهر، صبح دوشنبه - ۱ شهریور ۱۴۰۰- اعضای کمسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر  (ناصر امانی و هاشمی تشکری) به همراه سید مناف هاشمی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از ایستگاه‌های درحال ساخت مترو شهید رضایی واقع در خط ۶ و توحید واقع در خط ۷ بازدید کردند.

در این بازدید سید مناف هاشمی، معاون حمل‌ و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره ایستگاه شهید رضایی، بیان کرد: ایستگاه شهید رضایی سومین ایستگاه در خط ۶ است که در دستور کار افتتاح امسال قرار دارد.

او ادامه داد این ایستگاه تا پایان شهریور به بهره برداری می‌رسد و با یک ماه تأخیر یعنی حدود ۵۰ روز آینده ایستگاه توحید در خط ۷ نیز افتتاح خواهد شد. تجهیزات ایستگاهی اعم از پله برقی، آسانسور و … درحال رسیدن برای نصب است.

افتتاح ۱۳ ایستگاه از خط ۶

به گفته هاشمی؛ مدیریت شهری پنجم از ۲۷ ایستگاه خط ۶ با افتتاح ایستگاه شهید رضایی تاکنون ۱۳ ایستگاه افتتاح کرده است و باقی ایستگاه‌ها باید تا سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به اتمام برسند.

او با بیان اینکه طبق برنامه، مدیریت شهری جدید تا پایان سال باید چهار ایستگاه دیگر را به بهره برداری برساند، افزود: اصلی‌ترین مشکلی که زمان‌بندی افتتاح ایستگاه‌ها را به تعویق انداخته موضوع تأمین منابع مالی است. دولت نتوانست آنچه که در بودجه بود را به شهرداری پرداخت کند و برهمین اساس وابستگی ما به اوراق مشارکت بود.

گروکشی سازمان تأمین اجتماعی بر سر پول حمل و نقل عمومی

معاون حمل‌ و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره وضعیت اوراق مشارکت‌ های ۱۳۹۹ و ۱۳۹۸، توضیح داد: اوراق مشارکت سال ۱۳۹۹ با عاملیت بانک شهر نهایی شده و مقطع به مقطع درحال گذاشتن وثیقه و دریافت پول هستیم.

مناف هاشمی گفت: ۶ ماه می‌شود که ۴۰۰ میلیارد تومان پول اوراق مشارکت سال ۱۳۹۸ در حساب بانک رفاه قرار دارد. شهرداری با این پول می‌توانست اتوبوس‌های بسیاری برای شهر خریداری کند و ایستگاه‌های باقی مانده مترو را به بهره برداری برساند.  

او در ادامه اضافه کرد: اما گروکشی میان سازمان تأمین اجتماعی و شهرداری باعث شده که پول حمل و نقل عمومی در بانک رفاه بماند. باید یک مرجعی در دولت این موضوع را بررسی و با تخلف بانک رفاه و سازمان تأمین اجتماعی برخورد کند.

به گفته هاشمی؛ اگر سالانه ۲۰ هزار میلیارد تومان توسط شهرداری و ۲۰ هزار میلیارد تومان دیگر توسط دولت در حوزه حمل و نقل عمومی هزینه شود می‌توان چشم انداز روشنی در این حوزه داشت.

مشکل قرارداد ساخت ۱۰۵ دستگاه واگن حل شد

او درباره قرارداد ۱۰۵ دستگاه واگن، توضیح داد: این قرارداد با واگن سازی تهران منعقد شد تا بتوانیم این کارخانه را از حالت تعطیلی بیرون بیاوریم. یک مشکل ضمانتی ملکی و پیش پرداختی داشتیم که هفته گذشته بابت ضمانت ملکی که باید به بانک شهر می‌دادیم یکی از زمین‌های حوزه حمل و نقل را به عنوان ضمانت قرار دادیم. ۲۵ میلیون دلار پول شهرداری از حدود دو سال گذشته در قالب یک قرارداد قبلی معطل بود، آزاد خواهد شد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در پایان گفت: امیدوارم که طی یک ماه آینده واگن سازی شهر تهران فعال شود و ۱۰۵ واگن در دستورکار قرار گیرد.
مناف هاشمی در خصوص بازسازی قطارها نیز گفت: حدود ۳۱ رام قطار پیشین باید بازسازی شود تا به روز شوند.

تنها ۲۲۰۰ دستگاه اتوبوس در تهران فعال هستند

هاشمی در ادامه بازدید از ایستگاه توحید در خط ۷، بیان کرد: ایستگاه شهید رضایی واقع در خط ۶ مترو تهران تا پایان شهریور به اتمام خواهد رسید چرا که تنها تجیهزات آن باقی مانده است. پیش بینی برای افتتاح ایستگاه توحید در خط ۷ تا پایان مهر ۱۴۰۰ است که اگر هم همکاران روزشمار تأخیر داشته باشند باید بدهی خود را به شهرداری بپردازند.

سه مولفه مهم حوزه حمل و نقل چیست؟

او با بیان اینکه باید به سه مولفه در حوزه حمل و نقل عمومی توجه کنیم، توضیح داد: این سه مولفه شامل حمایت شهردار تهران و اعضای شورای اسلامی شهر تهران، حمیات دولت و مشارکت اجتماعی و حضور شهروندان است. شهرداری هیچ چیز اضافه‌ای از دولت نمی‌خواهد و تنها سهم خودش در حوزه حمل و نقل را بپردازد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در ادامه اضافه کرد: تمامی این منابعی که هزینه می‌شود از حق الناس است. شهروندان علاوه بر مشارکت باید بر این حوزه نظارت هم داشته باشند. بخش خصوصی از جهت منابع نقد و غیرنقد، مسئولیت اجتماعی بانک‌ها در حوزه اوراق مشارکت و مسئولیت اجتماعی بانک مرکزی در حوزه فاینانس هم باید مورد توجه باشد.

او با تأکید براینکه منابع حوزه حمل و نقل عمومی سنگین است و این منابع در حد هزار میلیارد تومان در سال نیست، عنوان کرد: اگر این اجزای سه گانه باهم در راستای یکدیگر حرکت نکنند، مشکلاتی را در حوزه حمل و نقل خواهیم داشت کماکان که دولت در ۱۰ سال گذشته سهم خود را پرداخت نکرده است.

هاشمی در ادامه گفت: بسیار تلاش کردیم تا قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن و ۵ هزار دستگاه اتوبوس ستاد ملی کرونا به نتیجه برسد. همه می‌دانند که ما به جز داد زدن و فریاد برای مطالبه گری اقدام دیگری نتوانستیم انجام دهیم.

تنها ۵ ایستگاه از خط ۷ باقی مانده است

به گفته معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران؛ شهرداری با همه محدودیت‌ها و مشکلات جاری توانست ایستگاه‌های خط ۷ را تا حد بسیاری تکمیل کند تا حدودی که تنها ۵ ایستگاه باقی مانده است. امسال تکمیل چهار ایستگاه در خط  در دستور کار قرار دارد که اگر منابع به موقع برسد تکمیل هر پنج ایستگاه مترو امکان پذیر است.

او در ادامه عنوان کرد: تأمین منابع نقد و غیر نقد به سختی درحال انجام است که حمایت شورای ششم می‌تواند به شهرداری کمک کند تا خط ۷ به زودی به اتمام برسد.

هاشمی با بیان اینکه حدود ۱۳ ایستگاه در خط ۶ باید تکمیل شوند که در برنامه سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ قرار دارد، افزود: با وعده‌ای که شهردار منتخب، اعضای شورای اسلامی شهر تهران و ریاست جمهور دادند در سال ۱۴۰۰ شاهد تحولات خوبی در حوزه حمل و نقل خواهیم بود. 

خرید ۲۰۰ و بازسازی ۳۰۰ دستگاه اتوبوس

او ضمن اعلام خبر قصد خرید ۲۰۰ دستگاه اتوبوس  و بازسازی ۳۰۰ دستگاه اتوبوس توسط شهرداری، توضیح داد: مشکل تأمین مخازن گاز برای اتوبوس‌های بخش خصوصی نیز وجود دارد و همچنین مشکلاتی را با وزارت کشور داشتیم که درحال حل آن هستیم. علاوه بر این مسائل شهرداری مشکلاتی را در حوزه تأمین قطعات یدکی اتوبوس‌ها داشت. پیش بینی شهرداری برای بازسازی ۳۰۰ دستگاه اتوبوس است. اگر همه چیز به خوبی پیش رود تا دو ماه آینده ۲۰۰ دستگاه اتوبوس وارد چرخه خواهد شد و ۳۰۰ دستگاه اتوبوس فرسوده هم بازسازی می‌شود.

هاشمی با بیان اینکه شهر تهران بیش از ۵ هزار دستگاه اتوبوس دارد، عنوان کرد: به طور متوسط حدود ۲ هزار و ۲۰۰ دستگاه فعال هستند. تلاش می‌شود که تا پایان سال این عدد به دو هزار و ۷۰۰ دستگاه اتوبوس یا نهایتاً سه هزار دستگاه اتوبوس فعال برساند.

او درباره عدم پرداخت سهم دولت در حوزه اتوبوسرانی، گفت: دولت در دوره‌هایی تا ۸۲ و نیم درصد سهم خرید اتوبوس‌ها را پرداخت می‌کرد. اگر دولت‌ها بتوانند بخشی از سهم خرید اتوبوس‌ها را پرداخت کنند، تصور می‌کنم که سالی هزار دستگاه اتوبوس بتوان برای شهر تهران تأمین کرد. اگر طی چهار سال، ۴ هزار دستگاه اتوبوس وارد پایتخت شود اتفاق بزرگی بشمار خواهد رفت و در اینصورت استانداردهای اولیه را طی خواهیم کرد چرا که سن کنونی اتوبوس‌ها ۱۳ سال است و در چهار سال آینده تعدادی از اتوبوس‌ها به سن ۱۵ سال یا بیشتر می‌رسند. اگر اتوبوس جدیدی وارد شود متوسط سن اتوبوس‌ها ۱۰ سال می‌شود.

سرانجام ۳ درخواست از رئیس جمهور سابق

هاشمی درباره وضعیت سه درخواستی که از رئیس جمهور سابق داشت، توضیح داد: سه درخواست از رئیس جمهور پیشین (حسن روحانی) داشتیم. موضوع واکسیناسیون رانندگان حمل و نقل عمومی به سرانجام رسید و اگر دستور رئیس جمهور سابق نبود شاید وزارت بهداشت تا امروز هم واکسیناسیون حمل و نقل عمومی را انجام نمی‌داد.

او در ادامه عنوان کرد: موضوع دیگر تأمین ۵ هزار دستگاه اتوبوس بود که هیچ اتفاقی رخ نداد و حتی به دستور رئیس جمهور هم کسی توجه نکرد. اگر همین سهمیه را از محل فروش نفت برای تهران دو هزار دستگاه جدا حساب می‌کردند از طریق شرکت‌های داخلی، اتوبوس‌های شهرداری تهران وارد کشور می‌شد. متأسفانه این موضوع به کارگروهی سپرده شده است که با وجود ۵ وزیر هم اتفاق نیفتاد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در پایان گفت: ۶۳۰ دستگاه واگن هم به علت تحریم‌ها تاکنون انجام نشده اما خبر خوب این است که الحاقیه قرداد ۶۳۰ دستگاه واگن ابلاغ شده است و وضعیت تحریم با دولت چین هم اکنون بهتر از پیش است. امیدواریم که قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن در دوره جدید دولت حمایت و وارد ناوگان شود.

۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۵
کد خبر: 12530

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 1 =