توانمند سازی اقتصادی، هدف اصلی ما برای مددجویان مراکز بهاران است

سید مالک حسینی مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی درباره اهمیت مدیریت مراکز بهاران گفت: نکته حائز اهمیت مدیریت صحیح این مراکز است به گونه ایی که بازدهی مطلوبی داشته باشد و این امر نیازمند تامین منابع مالی است ما باید به سمتی برویم که این افراد مددجو در مسیر دریافت درآمد پایدار قرار گیرند و توانمند سازی اقتصادی در آنها شکل گیرد.

به گزارش شهربا توجه به اینکه تهران شهری است که جمعیت رو به رشدی  دارد، آمار آسیب‌های اجتماعی نیز در این شهر رو به افزایش است. طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده در دوره شورای اسلامی چهارم قرار بود هر یک از مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران دارای ۲ مرکز بهاران باشد. 

سید مالک حسینی مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار شهر در این خصوص گفت: بر اساس توافق انجام شده بین شورای اجتماعی کشور و شهرداری تهران بین سال‌های ۹۴ تا ۹۵، مقرر شده بود که ۴۴ مرکز بهاران احداث و مجهز شوند، اما هرگز این اتفاق رخ نداد. 

او ادامه داد: برخی از  ساختمان های مراکز مانند مرکز بهاران منطقه ۱۹ با کاربری بهاران ساخته شد، اما در عمل بیشتر ساختمان‌های دیگر مناطق تغییر کاربری دادند و تبدیل به مراکز بهاران شدند و در نهایت ۲۴ مرکز تجهیز شد.

سیدمالک حسینی افزود: از سال ۹۸ که مسئولیت سازمان رفاه، خدمات ‌مشارکت‌های اجتماعی را بر عهده گرفتم، یکی از بحث‌ها و دغدغه‌های اصلی ما مراکز بهاران بود؛ به این دلیل که از آن ۲۴ مرکز در عمل فقط ۲ مرکز فعال بود و ۶ مرکز دیگر هم با کاربری بهاران در اختیار سازمان بود اما فعالیتی نداشت . در واقع وسایل و تجهیزات ۶ مرکز دیگر خارج شده بود یا کاربری آن‌ها به سایر نهادهای شهرداری یا خارج از شهرداری واگذار شده بود. به‌طور مثال ۲ مرکز در اختیار پلیس راهور و یک مرکز در اختیار پلیس نواد مخدر ناجا بود. 

او ادامه داد: مکاتبات اداری زیادی از طرف معاونت امور اجتماعی و فرهنگی و حتی اعضای کمیسیون فرهنگی شورای شهر با مناطق انجام شد، اما مشکلات متعددی در باز پس‌گیری این مراکز داشتیم. به طور مثال ساختمان مرکز بهاران منطقه ۳ در طرح توسعه ده ونک تخریب شده بود. 

مالک حسینی با تاکید براینکه در حال حاضر فقط ۱۲ مرکز بهاران تحت اشراف و مدیریت سازمان است ، گفت: کار ویژه مخصوص بهاران این است که به توانمندسازی افراد معتادی که مراحل ترک را سپری کرده‌اند و دغدغه بازگشت به جامعه و خانواده را دارند، کمک کند. 

او ادامه داد: به‌دنبال شکاف ایجاد شده بین این افراد و جامعه، آن‌ها شغل خود را از دست می‌دهند و مراکز بهاران مرکزی برای مهارت آموزی و ارائه خدمات مددکاری برای برقراری ارتباط بهتر بین خانواده و جامعه را برقرار می‌کنند.

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران درباره تفاوت گرمخانه‌های فرا منطقه‌ای و مراکز بهاران گفت: کار ویژه گرمخانه‌ها ایجاد سرپناه و ابنیه برای افراد بی‌خانمان است. در مراکز بهاران مخاطب ما افرادی هستند که مراحل ترک اعتیاد را سپری کرده‌اند و به دنبال باز توانی هستند. ماندگاری افراد در این مراکز مشخص‌تر است و آن‌ها برای مدت معین بین ۶ ماه تا یک سال در این مراکز هستند، اما در گرمخانه این زمان مطرح نیست و فرد ممکن است امروز بیاید و فردا برود.

حسینی در خصوص اهمیت مدیریت این مراکز گفت: نکته حائز اهمیت دیگر، مدیریت صحیح این مراکز است. به گونه‌ای که بازدهی مطلوبی داشته باشد و این امر نیازمند تامین منابع مالی است. ما باید به سمتی برویم که افراد مددجو در مسیر دریافت درآمد پایدار قرار گیرند و توانمند سازی اقتصادی در آن‌ها شکل گیرد.

او عنوان کرد: تا امروز در مباحث مختلف مشارکت خوبی با ستاد مبارزه با مواد مخدر و سازمان بهزیستی داشتیم، اما هیچ کمکی از سوی این دو نهاد برای مدیریت این مراکز دریافت نکردیم.

۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۲
کد خبر: 12553

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 10 =