شهر هوشمند و مشارکت مردم از طراحی تا اجرا

مدیر روابط عمومی شهرداری منطقه ۱۶ در یادداشتی نوشت: شهر هوشمند یک منطقه شهری است که از انواع مختلف سنسورهای الکترونیکی برای جمع‌آوری اطلاعات و تحلیل آن‌ها استفاده می‌کند، که این اطلاعات برای مدیریت دارایی‌ها و منابع شهری کارآمد است. این پروسه، شامل اطلاعات جمع‌آوری شده از شهروندان، دستگاه‌ها و منابع شهری است که پردازش و تجزیه و تحلیل می‌شود تا به نظارت و مدیریت ترافیک و حمل و نقل، سیستم، نیروگاه، آب، تأمین شبکه های، زباله، مدیریت، قانون اجرای سیستم‌های اطلاعاتی و مدارس و کتابخانه‌ها و بیمارستان‌ها و دیگر خدمات اجتماعی کمک کند.

به گزارش شهر، روح اله دلیری، مدیر روابط عمومی شهرداری منطقه ۱۶ در یاداشتی درباره شهرهوشمند نوشت: در شهر هوشمند مشارکت مردم از مرحله طراحی و جمع آوری داده ها تا اجرا بسیار تاثیرگذار است و در این بین شفافیت دولت هانقش مهمی را بازی می کند تا اطلاعات را بدون هیچ سانسور و ممانعتی در اختیار شهروندان قراردهد.

لازمه هوشمند سازی وجود زیرساختی است که ما را به آنچه مد نظرمان است نزدیک می کند.تحقق توسعه پایدار و ارتقای کیفیت زندگی و گسترش عدالت با این زیرساخت ها به وجود خواهد آمد . موانعی که در دسترسی به این هدف وجود دارد، عدم مدیریت یکپارچه در شهرها است. 

بی شک استفاده از تجارب کشورهای پیشرو در عرصه جامعه اطلاعاتی و شهر هوشمند می تواند موجب جلوگیری از هدر رفت زمان وهزینه اقتصادی برای حاکمان جهان سوم باشد. در کشور های در حال توسعه می توان با استفاده از تکنیک باز مهندسی فرآیندهای کسب و کار (Business Process Reengineering) یا BPR، به بازطراحی و سازمان‌دهی مجدد فرآیندهای سازمان با هدف بهبود عملکرد و بهره‌وری اتلاق می‌شود که در نهایت منجر به افزایش توان رقابتی سازمان در محیط کسب و کار می‌گردد.

این قبیل پیشرفت‌ها از طریق کاهش هزینه‌ها و دوباره‌کاری‌ها، حذف گام‌های ناکارآمد از فرآیند، بازبینی کلی فرآیندها یا افزایش سرعت جریان اطلاعات به‌دست می‌آید. در شهر هوشمند بازمهندسی ها قبلا طراحی شده است و فقط با داده ها تمام فرآیند در هر مرحله مشهود و حتی قابل رصد و ارزیابی است.

اگر ساختار معین و هدف مشخص باشد و برای هر برنامه ای چه در انتخاب ، انتصاب و عملیات های اجرایی در اتاق های فکر و شوراهای سیاستگذاری مولفه ها تعیین و برای هر کدام وزن تعیین شود ، هدر رفت زمان تقریبا به صفر نزدیک است.

اگر تکنیک باز مهندسی به درستی به کارگرفته شود و زیر ساخت های شهر هوشمند بر پایه درستی استوار باشد همه مراحل مدیریت شهری از انتخاب مدیر شایسته تا اجرا ی پروژه های مهم شهری بر پایه دیتا و اطلاعات انجام می شود.

برای مثال برای انتخاب یک مدیر شهری اگر اطلاعات به درستی توسط مراکز پژوهش گردآوری شود می توان بدون از دست دادن زمان و با کمترین اشتباه انسانی ، مدیری لایق بر اساس شناخت صحیح از توانمندی های نیروهای انسانی، انتخاب و انتصاب شود.

بی شک همانقدر که حریم خصوصی افراد در جامعه اطلاعی وشهر هوشمند مورد تعرض قرار می‌گیرد ولی می توان با اصل قراردادن ارزش های انسانی و به گونه ای پیشروی به سمت شهری انسان گرا، از لکه دار شدن حریم امن شهروندان جلوگیری کرد.

در مجموع باید گفت شهر هوشمند را می توان بر مبنای زیرساخت مناسب و ارتباطات دوسویه مدیران وشهروندان از طریق اطلاعات شفافی که به مردم تزریق می شود و همچنین بازمهندسی اطلاعات  به گونه درستی اجرا کرد و نمونه کوچک آن روابط عمومی های سازمان شهرداری است که با ایجاد زیرساخت های الکترونیکی وارتباط موثر با شهروندان و توجه به خواسته آن ها و دقت در تامین آن ها می توانند جایگاه برتری بین رقبای خود بدست آورند.

۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۰
کد خبر: 12566

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 12 =