دومین آیین چهارپایه خوانی در تهران برگزار می‌شود

دومین آیین چهارپایه‌خوانی نوجوانان با عنوان «بلندا» در شهر تهران برگزار می‌شود.

به گزارش شهر به نقل از پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، محمد حسن سادات امیری، مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱۱ و دبیر اجرایی ویژه برنامه چهارپایه خوانی نوجوانان، با بیان اینکه دومین آیین چهارپایه خوانی  نوجوانان با عنوان «بلندا» در شهر تهران برگزار می‌شود، گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا و ایجاد محدودیت در اجرای مراسم مذهبی در مکان‌های سر پوشیده ، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران این مراسم را با رعایت نکات و اصول صحیح شیوه‌نامه بهداشتی در فضای باز برگزار می‌کند.

ساداتی در خصوص چگونگی و زمان اجرای این برنامه مناسبتی گفت: فراگیری بیماری کرونا امسال هم مانند سال گذشته فضای محرم و صفر را متفاوت کرده و محدودیت‌هایی را برای اجرای مراسم‌های مذهبی داشته‌است با این‌حال دلدادگان حسینی به هر طریقی سعی در هرچه باشکوه‌تر برگزار کردن این آیین مذهبی و ملی دارند . یکی از سنت‌های قدیمی و آیینی مردم ایران برای عزاداری اباعبدالله‌الحسین علیه‌السلام آیین چهارپایه خوانی است که در آن با کمترین تکلف و فقط با یک چهارپایه ، مراسم عزاداری برگزار می‌شود. این سادگی و بی‌تکلفی ویژگی‌ است که امسال می‌تواند برای مسئله حضور کمتر مردم در هیئت‌ها راه‌گشا باشد از سوی دیگر مشارکت نوجوانان در برگزاری مراسم می‌تواند گسترش آیین چارپایه خوانی و علاقمندی آن‌ها را به آیین‌های مذهبی و روضه امام حسین علیه‌السلام بیشتر کند و تأثیرات زیادی در تربیت دینی آن‌ها داشته باشد.

دبیر اجرایی دومین ویژه برنامه چهارپایه خوانی نوجوانان شهر تهران، با بیان اینکه سازمان فرهنگی هنری ؛ سال گذشته نیز به دلیل مقابله با شیوع ویروس کرونا این مدل از اجرای برنامه را انتخاب کرد، گفت: این برنامه در دو ماه محرم و صفر میزبان هیئت ها و کانون های نوجوانان شهر تهران است  و فرهنگ‌سراهای مستقر در مناطق ۲۲ گانه به عنوان مجریان برنامه ، با دعوت از نوجوانان علاقمند در مناطق و راه اندازی هیئت های کوچک در معابر ، گذرهای پر تردد شهری ، جلوی درب منازل شهدا ، کوچه‌ها ، امام زاده‌ها ، درب مساجد ، ایستگا های مترو و ... این برنامه را برگزار می کنند.

وی ادامه داد : امسال دبیرخانه برنامه مستقر در فرهنگ‌سرای رازی در نظر دارد طی فراخوانی از نوجوانان علاقمند به هنر مداحی، دعوت کند برای آشنایی و آموزش آیین چارپایه خوانی به این فرهنگ‌سرا به نشانی میدان قزوین، خیابان شهید مرادی مراجعه کنند یا با شماره های 55409487 و 09028137636 تماس بگیرند.

۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۶
کد خبر: 12629

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 3 =