۱۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۵
کد خبر: 12786

شهردار تهران:

تحقق اهداف جمهوری اسلامی را با کمک مردم پیگیری خواهیم کرد

با شهری مواجهیم که توجه به روح و کالبد را توامان نداشته است
تحقق اهداف جمهوری اسلامی را با کمک مردم پیگیری خواهیم کرد

شهر: شهردار تهران گفت: خود را متعهد به خانواده بزرگ شهرداری می دانیم و تحقق اهداف جمهوری اسلامی را با کمک مردم پیگیری خواهیم کرد

به گزارش خبرنگار شهر، علیرضا زاکانی شهردار تهران در نخستین حضور خود در صحن شورا پس از شروع رسمی کار خود به عنوان شهردار تهران ( پس از امضای حکمش توسط وزیر کشور ) با گرامیداشت نام و یاد امام و شهدا و آرزو برای عبور از بیماری کرونا و تشکر از اعضای شورای شهر، گفت: شهرداری بیش از ۹۰ هزار نفر پرسنل دارد که ۵۸ هزار نفر آنها مستقیم و مابقی از طریق شرکت های مختلف خدمت رسانی به شهروندان را انجام می دهند که همه ما تعهد ویژه ای نسبت به شهروندان داریم و باید با دقت ویژه ای در آبادانی و تحول در روح و جسم شهر به صورت توامان بکوشیم و شرایط به سمتی برود که یک الگو برای جهان اسلام بسازیم.

او افزود: خود را متعهد به خانواده بزرگ شهرداری می دانیم و تحقق اهداف جمهوری اسلامی را با کمک مردم پیگیری خواهیم کرد. نوکری و خادمی مردم اصل است و باید توجه به شهر و نگاه به شهروندان و دقت در شهرداری و خانواده شهرداری داشته باشیم و بدانیم به سمت چه افقی باید حرکت کنیم.

زاکانی ادامه داد:  در این مدت توجه خود را به شناخت محیط معطوف کردم،‌ هر چند فهم این ابعاد و دقت در اجزای آن نیاز به عزم جدی و مشارکت همگانی دارد. سعی کردیم که از  دانش و تجربه معاونین شهرداری و اعضای شورا استفاده کنم و  از شهرداران مناطق کسب نظر کنم . سعی شد با ۱۲۲ شهردار ناحیه جلسه ای برگزار کنیم تا آموخته ها و فهم از شرایط، برای یک افق نگاری جدید به ما کمک کند.

او اضافه کرد : امروز با شهروندانی مواجهیم که از ما ناراحتند به دلیل اینکه به رسمیت شناخته نمی شوند، از ما دلگیرند که در مسیر مواجهه با فقر و فساد و تبعیض، ایستادگی و جدیت لازم را نداریم ، ناراحتند از ارائه خدماتی که علیرغم زحمات زیاد، سطح این خدمات درخور و شایسته آنها نیست. دقت لازم برای انتقال نیازهای اساسی به آنها صورت نگرفته و مسئولیت هایشان به آنها تذکر داده نشده است و شهروندان و شهرداری در دو مسیر مجزا پیش می‌روند.

شهردار تهران ادامه داد: با شهری مواجهیم که توجه به روح و کالبد را توامان نداشته و در مسیری نرفتیم که یک رشد متوازن را داشته باشیم. هویت دینی و ایرانی در شهر نمایان نیست، فاصله جنوب و شمال معنا دار است و بی دقتی در توسعه عدالت در شهر وجود دارد. گسل های خطرناک، بافت های ناپایدار ۱۲ هکتاری، و هزاران هکتار  بافت فرسوده وجود دارد و باید با توسعه زیرساخت ها و زیست سالم و فضای سالم  شرایط شهر را در یک مدار پیشرفت گام به گام پیش ببریم.

زاکانی تاکید کرد: امروز تلاش بر این است که  شهروند و شهر را در یک پیکر واحد ببینیم و نقش شهرداری را به عنوان جزء سوم از یک سازمان خدماتی به سمت یک نهاد خدمتگزار اجتماعی سوق دهیم. تلاش این است که شهروندان راضی باشند  و شهر را در مسیر تغییر و رشد و شکوفایی قرار دهیم.

شهردار تهران نقش شورای شهر در حمایت و هدایت و ایجاد ریل گذاری برای بسترهای تحول شهر را ضروری دانست و افزود: همبستگی مسئولان شهرداری باید امری قطعی و قهری باشد.

او عنوان کرد: تلاش می کنم شهری به مثابه یک مدرسه بسازیم که همه اجزای آن درس آموز باشد و یا کارخانه ای که شالوده آن در جهت تولید و مولد بودن حرکت کند. در این مسیر نقطه عزیمت خود را از درون شهرداری باید پی بگیریم و شهر و شهرداری را در یک اکوسیستم واحد و پیوسته ببینیم.

شهردار تهران اضافه کرد: برنامه ای را  قبل از انتخاب بنده به عنوان شهردار از یک چهار چوب منطقی استخراج کردیم و چهار محور اساسی را در نظر گرفتیم؛ اولین خط تلاش ما تنظیم یک افق مطلوب و داشتن یک سند مطمئن و قابل اتکا برای ترسیم یک قله پرافتخار برای شهر تهران است.

او ادامه داد: گام دوم این است در کنار این سند با یک تغییر نگاه و هم آفرینی اجزای آن را مشخص کنیم و خودمان را سنجه کنیم و نظارت پذیری بر خود را بپذیریم.

زاکانی با تاکید بر اینکه باید از همه توانمندی های خلق شده از گذشته تا امروز بهره گرفته و از نواقص و عیوب عبرت بگیریم اما نگاه ما باید به آینده باشد و در گذشته نمانیم و گذشته را ابزار و چماق نکنیم، گفت: شهرداری ۶۶ هزار میلیارد بدهی تا پایان سال ۹۹ دارد که بابت آن باید 12.5 هزار میلیارد سود بانکی بدهد. اما باید انصاف داشته باشیم و مطالبات شهرداری و ظرفیت های شهر را نیز در نظر بگیریم. هر چند کرونا به شهر آسیب زده اما شهر دچار انسداد نیست و باید ناظر به آینده دست به دست هم حرکت کنیم. وقتی برنامه‌ها تنظیم شد و به هم نظری رسیدیم باید هم داستانی با مسئولان کشور داشته باشیم.

شهردار تهران افزود: حل همه مشکلات شهر به تنهایی خارج از توان شهرداری است و همه مسئولان باید تعهدات خود را نسبت به شهرداری و شهر انجام دهند. رعایت حقوق شهر و شهرداری در گذشته انجام نشده و باید جبران شود. در واقع خط تلاش دوم، همبستگی حاکمیتی و حکومتی است و باید دیگران را به مدد بطلبیم.

او بیان کرد: خط تلاش سوم به میدان آوردن مردم است،  بدون مردم هر کاری انجام شود چیزی جز لکه گیری نیست اما مردم می توانند تغییرات بزرگ را رقم بزنند و در این راه نیاز به بازسازی سرمایه‌های اجتماعی داریم و تنها راه اعتماد مردم به ما دیدن خدمت صادقانه است. اگر بتوانیم از زاویه خدمت به مردم، امید را در جامعه زنده کنیم و یاس را از دل نخبگان کم کنیم امکان این وجود دارد که وضعیت شهر بهتر شود.

زاکانی یادآور شد: تلاش می کنیم برای حل مسائل تهران از ظرفیت های نخبگان و متخصصان استفاده کنیم، چگالی نخبگان در تهران است و باید این ظرفیت مورد استفاده قرار بگیرد و موضوع نخبگی فراتر از سلائق است و باید شهر مبتنی بر دریافت ایده‌های نخبگان به سمت پیشرفت سیر پیدا کند. این ظرفیت باید در محلات متجلی باشد و  اراده نخبگان محلی را به رقابت واداریم.

به گفته شهردار تهران هوشمندسازی و ترکیب ظرفیت ها بر مدار فناوری خط تلاش چهارم است. برای این منظور  باید افکار عمومی را در جریان اخبار و اطلاعات درست قرار دهیم و خودمان را شفاف سازی و شیشه ای کنیم.

او برنامه های شهرداری را در بازه های یک ساله و یک و نیم ساله، دو ساله و دو و نیم ساله و چهار ساله و بیشتر تقسیم بندی کرد و توضیح داد: این برنامه ها در سه بخش فوری و کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت و اساسی تقسیم بندی می شوند.

زاکانی گفت: امروز کالبد شهر نیاز به توجه ویژه دارد. مترو در خطوط یک ‌تا هفت برای تکمیل نیاز به ۱۸۰ هزار میلیارد تومان اعتبار دارد، ۶۰ هزار میلیارد تومان در خصوص واگن های این هفت خط نیاز داریم.

۵۰ هزار میلیارد برای نوسازی اتوبوس نیاز است و اورهال کردن دو سوم اتوبوسها و بازسازی واگنها ضروری است و باید دغدغه های مردم را برطرف کنیم و مشکل کمبود منابع را رفع و ارائه خدمت را بیشتر کنیم و این نکات فورا باید دنبال شود.

شهردار تهران ادامه داد: در برنامه های فوری ۵ قرارگاه را ساماندهی میکنیم که ناظر به توسعه خدمت است، باید با یک کار جهادی چهره شهر را تغییر دهیم و همه باید در شهرداری به تحقق این هدف کمک‌ کنند. باید موضوع اجتماعی را بپذیریم و دیگران را به میدان بیاوریم و چهره شهر را از نظر معضلات اجتماعی با بهره‌مندی از همه ظرفیت های موجود سامان دهیم.

او اضافه کرد: عرصه سوم فرهنگ و تبلیغ است، باید در شهر آرامش را حاکم کنیم تا در و دیوار شهر به ما آرامش دهد. قرارگاه چهارم ناظر به تفریح و نشاط است، در این موضوع باید از مسائل و تبعات اجتماعی کرونا پیشگیری کنیم و نگذاریم شهر به سمت سقوط پیش برود. قرارگاهی پیرامون کرونا راه اندازی می کنیم تا بزرگترین معضل مردم و آلام آنها را کاهش دهیم.

زاکانی تشریح کرد: در واقع ضرورت دارد یک برنامه ریزی دقیق را در ابعاد مختلف تحول در شهر داشته باشیم. این بخش بندی ها را در همه معاونت های هشت گانه دنبال می کنیم. ضمن اینکه در کنار انجام همه برنامه ها باید اولویت ها را لحاظ کنیم و توسعه همگون و پیشرفت همه جانبه را نیز مد نظر داشته باشیم. سعی می کنیم یک برنامه جامع را تعریف و به شورا ارائه دهیم تار مردم از این تحولات راضی باشند.

شهردار تهران در ادامه با اشاره به خبری که از یک مرکز خیریه در رسانه ها منتشر شد که شهرداری را مانع خدمت خود عنوان کردند، توضیح داد: بنا شد تیم‌ویژه ای بفرستیم تا هر امکانی را در اختیار آنها قرار دهیم و زمینه خدمتگزاری را فراهم کنیم.

او گفت: کسب مدال طلای صادق بیگدلی عضو تیم والیبال نشسته در  مسابقات پارالمپیک که مدیر ورزش شهرداری منطقه ۱۷ است را هم تبریک می گویم و باید به ورزش و ورزشکاران نیز دقت و توجه لازم را داشته باشیم.

در این مراسم علاوه بر علیرضا زاکانی، شهردار تهران، صفا صبوری، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران، مناف هاشمی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، محمد رضا جوادی یگانه، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، عبدالرضا گلپایگانی، معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران، حمید محسنی، معاون هماهنگی و امور مناطق شهرداری تهران،عبدالحمید امامی، معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران،مجتبی یزدانی، معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران، حامد مظاهریان، معاون برنامه ریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورا، مهدی مذهبی، سرپرست مرکز ارتباطات و امور بین الملل، علیرضا جاوید، سرپرست سابق شهرداری تهران، مهدی کرمی، مشاور شهردار و رئیس حراست کل شهرداری تهران، اعضای شورای شهر، سردار بیات، فرمانده یگان حفاظت شهرداری تهران حضور داشتند.

۱۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۵
کد خبر: 12786

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 6 =