دولت از سال ۸۹ هیچ اتوبوسی به شهرداری تهران نداده است

شهر: مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه گفت: اتوبوسرانی تهران تا سال ۸۹ از دولت سهمیه اتوبوس دریافت کرده است. این سهمیه به تمام شهرداری های کشور پرداخت شده است. اما از سال ۸۹ به بعد اتوبوسی از طرف دولت به اتوبوسرانی های سراسر کشور ارائه نشده است.

به گزارش خبرنگار شهر محمود ترفع، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه با شهروندانی که با ۱۸۸۸ تماس گرفته بودند، گفتگو کرد.

او پس از این گفتگو در پاسخ به این سوال که چرا تعداد اتوبوس ها کم تعداد مسافران اتوبوسرانی زیاد است؟ تاکید کرد: چند اتفاق بد همزمان رخ داد. اتفاق اول پاندومی کرونا رخ داد و در اتوبوسرانی چیزی حدود ۶۷درصد کاهش مسافر روبرو شدیم. به تبع آن، اتوبوسرانی نیز ۶۷ درصد کاهش درآمد داشت.

ترفع گفت: این کاهش درآمد در بخش اتوبوس های ملکی شهرداری تهران قابل تحمل است چون حقوق پرسنل را پرداخت می کند و در خطوط تندرو خدمات به صورت منظم ارائه می شود. اما همزمانی کاهش درآمد اتوبوسرانی که همزمان شده با تورم بالا،  افزایش قیمت ارز و هزینه تعمیر و نگهداری بخش خصوصی را به شدت تحت فشار قرار داده است.

او افزود: بسیاری از خطوط اتوبوسرانی که در اختیار بخش خصوصی است با توجه به اپیدمی کرونا  مسافر کمی دارد و برای آنها صرفه اقتصادی ندارد. البته برنامه های حمایتی از بخش خصوصی را در دستور کار قرار داده ایم.

محمود ترفع با اشاره به دلیل تراکم مسافر در اتوبوس های بخش خصوصی، تاکید کرد: منقضی شدن تاریخ اعتبار مخازن گاز اتوبوس یکی از دلایل مهم تراکم مسافر است. حدود ۸۰۰ دستگاه اتوبوس های گازسوز به دلیل انقضای مخازن گازسوز متوقف شده اند. خوشبختانه پیگیری های شهردار از موسسه ملی استاندارد، وزارت صمت، کارخانه های تولید کننده مخزن گاز و کارخانه های خودروساز ظرف ۱۵ روز گذشته به نتیجه رسید و امروز یک اتوبوس به کارخانه ایران خودرو دیزل و یک دستگاه اتوبوس به کارخانه شهاب خودرو تحویل داده می شود تا به صورت پایلوت، مخازن گاز نصب شده و استاندارد آن اخذ شود. خوشبختانه منابع مالی جهت تعویض مخازن گاز اتوبوس ها تخصیص یافته است و تا یکی دو ماه آینده مخازن گاز حدود ۲۰۰ دستگاه اتوبوس نصب خواهد شده و به چرخه خدمت وارد خواهد شد. براساس گواهی انجام ۲۰۰ دستگاه اتوبوس اول به همین ترتیب تا آخر سال مخازن گاز اتوبوس هایی که تاریخ آنها انقضا شده را ۲۰۰ دستگاه به ۲۰۰ دستگاه اتوبوس ها را به چرخه خدمت برمی گردانیم.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه تاکید کرد: اتوبوسرانی تهران تا سال ۸۹ از دولت سهمیه اتوبوس دریافت کرده است. این سهمیه به تمام شهرداری های کشور پرداخت شده است. اما از سال ۸۹ به بعد اتوبوسی از طرف دولت به اتوبوسرانی های سراسر کشور ارائه نشده است. شهرداری ها با توجه به منابع مالی محدود، اتوبوس خریداری کرده اند. در تهران در طی این سالها (از سال ۸۹ به بعد) خطوط BRT راه اندازی شد.

او ادامه داد: سال گذشته نیز ۲۵۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان اتوبوسرانی اضافه شد و در این هفته ۱۷۵ دستگاه اتوبوس امضا شده که به ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه شود. توقع از دولت این است که به اتوبوسرانی ها کمک کند. شهرداری جهت اجرای فاصله گذاری ها در اتوبوس در دوره کرونا به اتوبوس بیشتری نیاز دارد. البته با ورود ۸۰۰ اتوبوس به چرخه خدمت تا پایان امسال بخشی از این معضل حل خواهد شد اما مسئله اصلی این است که کل اتوبوس ها فرسوده هستند.

۱۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۵
کد خبر: 12840

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 8 =