ارائه خدمات به عزاداران و جاماندگان اربعین حسینی در مناطق ۷ گانه شهرداری

شهر: مناطق هفتگانه در مسیر راهپیمایی جاماندگان اربعین حسینی برای عزاداران اربعین، خدماتی را به‌ منظور تسهیل پیاده روی شهروندان در حوزه های مختلف فرهنگی، خدمات شهری و برپایی موکب ها ارائه کردند.

به گزارش خبرنگار شهر، مناطق ۷، ۱۲، ۱۳ ، ۱۴، ۱۵، ۱۶ و ۲۰ مناطق هفت گانه ای بودند که مهمترین خدمات را در مراسم پیاده روی اربعین ارائه کردند. این خدمات به تفکیک مناطق ۷ گانه در مسیر راهپیمایی جاماندگان اربعین عبارتند از:

توزیع  تمثال ۷۰۰ شهید در منطقه ۷

برپایی دو موکب سلامت و نذر فرهنگی ویژه بانوان و آقایان، تهیه و توزیع تمثال ۷۰۰ شهید منطقه۷ بصورت آی دی کارت توسط خادمیاران آستان قدس رضوی به نیابت از شهدا همراه زائرین، نظافت و شستشوی کامل پیاده رو ها، لایروبی انهار به مساحت ۷هزار متر طول در نواحی ۱، ۲ و ۳ در محور خیابان دماوند و انقلاب و مسیر های منتهی به میدان امام حسین(ع)، بازپیرایی باغچه های فضای سبز به متراژ ٢٠٠٠ متر مربع واکاری ١٠٠ اصله درخت و درختچه، شستشو نرده های ترافیکی از زیر پل روشندلان در خیابان انقلاب تا خیابان دماوند تقاطع سبلان جنوبی به طول ٧٠٠٠ متر، شستشو کلیه المان های شهری شامل نیمکت، آبنما، سطل زباله و ....، بازسازی کامل چشمه سرویس های بهداشتی در بوستان جوان و میدان امام حسین (ع) ، شستشوی پیاده رو ها و المان های شهری و کف تراشی و شستشوی مخازن در محور دماوند انقلاب و فضای سازی و نصب ریسه های پارچه ای مشکی و سبز، اکران بنرهای مرتبط با اربعین و دفاع مقدس از جمله اقدامات شهرداری منطقه ۷ است.

نمایشگاه کتاب و کتاب شناسی مرتبط با هفته دفاع مقدس و اربعین در منطقه ۱۲

در طول مسیر راهپیمایی جاماندگان اربعین حسینی در منطقه ۱۲ ، برپایی بیش از ۵۰ غرفه فرهنگی به منظور خدمت‌رسانی به پیاده‌روی جاماندگان اربعین از میدان امام حسین (ع) تا میدان شوش با نقاط عطف میدان شهدا، میدان خراسان و شوش شرقی، راه‌اندازی کاروان خودرویی اربعین از میدان امام حسین (ع) تا حرم سید الکریم (ع)، اجرای برنامه‌های هنری و سنتی شامل دمامه‌نوازی، سرود و تواشیح، مداحی و مرثیه در طول مسیر، خدمت‌رسانی و برگزاری عزاداری اربعین در میدان بهارستان با مشارکت مجموعه یادمان ایثار، سفارش تولید سرود جاماندگان اربعین (کاری از گروه بین‌المللی بیان)، توزیع ۳ هزار کتاب و ۳ هزار سی‌دی اربعین حماسه ظهور، نمایشگاه کتاب و کتاب‌شناسی مرتبط با هفته دفاع مقدس و اربعین و در نهایت برگزاری برنامه دوچرخه‌سواری اربعین با همکاری اداره ورزش از جمله اقدامات و برنامه های ارائه شده توسط این منطقه است.

استقرار ۴ غرفه از میدان امام حسین تا شهدا

شهرداری منطقه ۱۳ نیز در بخشی از این مسیر به رسم موکب‌های بین راه در مسیر پیاده‌روی به‌سوی کربلا که از میهمانان حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) پذیرایی می‌کنند، چهار غرفه بزرگ در محدوده میدان امام حسین تا میدان شهدا مستقر کرد. این موکب ها به نام یاران سید الشهدا (ع) نامگذاری شده و برنامه‌های فرهنگی و خدمات مختلفی نظیر چهارپایه‌خوانی، سنج و دمام، توزیع محصولات فرهنگی انجام شد. همچنین فضا سازی محدوده متناسب با ایام اربعین اباعبدلله الحسین(ع) صورت گرفت.

اقداماتی جهت تفکیک پسماند خشک در منطقه ۱۴

در مسیر پیاده روی عزاداران در منطقه ۱۴ به‌منظور تفکیک پسماند خشک، مخازن ۱۲۰ لیتری آبی و مشکی درغرفه های فرهنگی کارتن پلاست جانمایی شد. همچنین عملیات شستشو و پاکسازی نمای خارجی مغازه ها در معبر اصلی این مسیر چون شستشوی کرکره های و المان های خیابان ١٧ شهریور انجام گرفت. علاوه بر این شهرداری منطقه ۱۴ از خادمان نمونه در مسیر پیاده روی اربعین تجلیل کرد.

همچنین شستشو و پاکسازی کرکره ها و المان های ترافیکی، رنگ آمیزی تابلو پرچمی، المان و تیربرق ها و رسیدگی به المان های ترافیکی و بازشدن مسیر ها و گره های ترافیکی در مسیر راهپیمایی از دیگر فعالیت های صورت گرفته جهت زیباسازی بصری و ترافیکی مسیر راهپیمایی عاشقانِ حسینی و بمناسبت اربعین حضرت سیدالشهداء و یاران باوفایشان است.

منطقه ۱۶ و استقرار خودرهای حمل مکانیزه پسماند

منطقه ۱۶ نیز استقرار ۲۳دستگاه خودروی شهربان ومعبربان جهت کنترل و نظارت بر موضوعاتی انظباطی و استقرار ۱۸دستگاه خودرو حمل مکانیزه پسماند و تعداد ۱۵دستگاه خودرو ملودی پسماند خشک با پخش پلاستیک در مسیر مراسم پیاده روی را انجام داد.

برپایی موکب هایی با همکاری اتباع خارجی

در منطقه ۱۵ که ۳.۵ کیلومتر از مسیر پیاده روی اربعین از میدان خراسان تا پل بعثت در مسیر حرم مطهر حضرت عبدالعظیم (ع) در حوزه کاری این منطقه قرار داشت با مشارکت فرهنگسرای خاوران، سپاه مالک اشتر، پایگاه های بسیج و نیروهای مردمی، ۱۶ ایستگاه، ۳۷ غرفه شامل اطلاع رسانی و تبلیعات، برگزاری برنامه های فرهنگی نظیر مداحی ، تواشی، سرود، سخنرانی ، پخش دعا، برپایی مسابقه عکاسی، کودک، پاسخ به سوالات شرعی، پخش محصولات فرهنگی ، سلامت و پذیرایی خدماتی است که ارائه شد.

همچنین دو ایستگاه ۱۱ و ۱۴ و موکبهای آن با همکاری برادران افغانستانی ، پاکستانی و عراقی در مسیر راهپیمایی برپا شد.

آماده سازی فضا جهت برگزاری نماز جماعت شامل مفروش کردن فضا، استقرار تانکر آب جهت وضو، شستشوی مسیر توسط معاونت خدمات شهری شهرداری منطقه از دیگر خدمات ارائه شده است.

علاوه بر این ویژه برنامه «موکبی به وسعت تهران » در محلات منطقه در صبح روز اربعین برگزار و در آن قرائت زیارت اربعین از بلندگوهای فروشگاه های شهروند، ساختمان های اداری تحت پوشش شهرداری، بوستانهای سطح محلات ناحیه و ایستگاه های مترو و سراهای محلات پخش شد.

تسهیل در تردد و ارائه خدمات حمل و نقلی در ایستگاه پایانی در منطقه ۲۰

در منطقه ۲۰ نیز به عنوان پایان مسیر پیاده روی و ایستگاه نهایی این مراسم در جوار حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) اقداماتی مانند استقرار تعداد ۵۰۰ دستگاه اتوبوس دوکابین و ۶۰ دستگاه تک کابین و ۵۰ دستگاه ون تاکسی و تعدادی اتوبوس در محلهای مختلف برای انتقال زائران در پایان مراسم، آماده سازی پارکینگ های شهدای شاملو، سید الشهدا، ضلع شرقی حرم، بلوار شهدای ایرانیت، عطر یاس و خیابان شهید زهره وند به منظور تسهیل تردد شهروندان، تدارک ۲۰دستگاه اتوبوس از شهرری به مقصد شهرستان قرچک، ۵۰ دستگاه اتوبوس از شهرری به مقصد شهرستان ورامین و ۱۰۰ دستگاه مینی بوس برای انتقال زائرین از خیابان شهدای ۱۸ دی، خیابان شهید بیات و پارکینگ سیدالشهدا (ع) و نصب بنرهای اطلاع رسانی محل ایستگاه های مترو، تاکسی و اتوبوس انجام شد.

۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۳
کد خبر: 13229

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 1 =