استفاده از ظرفیت فرهنگسراها برای ایجاد خانه‌های خلاقیت و نوآوری

شهر: از سوی مدیران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به شهردار تهران پیشنهاد شد تا از آنجایی که فرهنگ‌سراها از هویت کاری خود فاصله گرفته اند استقرار خانه‌های خلاق و نوآوری در فرهنگسراها و استقرار آنها در اماکن مسکونی می‌تواند از طرف شهرداری تهران برای کمک به این شرکت‌ها مفید باشد.

به گزارش خبرنگار شهر، صبح امروز -شنبه ۱۰ مهر- سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در دیدار با علیرضا زاکانی، شهردار تهران با بیان اینکه صنایع فرهنگی با یک‌ دید اقتصادی وارد می‌شوند و فرهنگ را تجاری می‌کنند، گفت: شهرداری به تنهایی نمی‌تواند مشکلات شهر را حل کند. در نوآوری‌های شهری نیز هرجا شهرداری تصدی‌گری نکند و مجری کار نباشد، شرکت‌های دانش بنیان و خلاق می‌توانند ورود پیدا کرده و با هم رقابت کنند و نوآوری‌های جدید را به وجود آورند، در این صورت شهرداری هم می تواند درآمد کسب کند. 

او افزود: شهرداری در میان بازار بزرگی قرار دارد که می تواند آن را در اختیار شرکت‌ها گذاشته و در آمد کسب کند و باید در گام نخست به اصطلاح زمین این بازی را به این شرکت‌ها بدهد تا بتوانند فعالیت کنند. توزیع کالا در شهر، حمل و نقل و پسماند بازاری بزرگ برای استارت آپ‌ها است و شهرداری باید در این حوزه خود را سهیم بداند. بیشتر شهرهای چین با این ایده‌ها توسعه پیدا کردند و البته تهران نیز بعد از تورنتو در شهرهای نوآور در رده ۴۱  جهان قرار دارد. در واقع شهرداری می‌تواند بخشی از درآمدها را از طریق این شرکت‌ها کسب کند و یک مدل بردبرد شکل بگیرد.

ستاری بر آمادگی معاونت عملی و فناوری برای گسترش همکاری با شهرداری تهران تاکید کرد و گفت: در زمینه اتوبوس‌ها و موتور سیکلت‌های برقی فعالیت‌های گسترده‌ای داریم و شهرداری می‌تواند سیستم‌های حمایتی مانند؛ اجازه ورود موتور سیکلت‌های برقی از طریق وضع قانون  به محدوده طرح ترافیک را اعمال کند. امیدواریم با همکاری شهرداری بتوانیم این ایده‌ها را در مناطق مختلف شهر به ویژه بخشهای جنوبی شهر عملیاتی کنیم، چرا که کارآفرینی در محدوده‌های کم برخوردارتر از لحاظ اقتصادی، رشد بیشتری دارد.

تهران به مثابه یک‌شتاب دهنده بزرگ و شهر نوآور است

مهدی الیاسی، معاون سیاست‌گذاری و توسعه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم در این جلسه، با بیان اینکه صنایع دانش بنیان و صنایع فرهنگی و خلاق دو محور اصلی تلاش در معاونت علمی و فناوری هستند، گفت: باید برای تبدیل تهران به شهر دانش و شهر فرهنگ از طریق شرکت‌های دانش بنیان و  شرکت های خلاق و دیجیتال اقدام کنیم. 

الیاسی افزود: تهران به مثابه یک‌شتاب دهنده بزرگ و شهر نوآور است و تبادل و همکاری بین شرکت‌های دانش بنیان و خلاق و شهر می تواند به رشد همزمان شهر و این شرکت ها منجر شود.

استقرار ۷۸۰ شرکت خلاق در تهران
پرویز کرمی، رییس مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی و دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم گفت: بحث صنایع فرهنگی و خلاق در قانون مترقی مجلس در سال 1398 را پیگیری کردیم و از پنج شرکت در سال 1392 به حدود هفت هزار شرکت در حوزه اقتصاد دانش بنیان رسیدیم. شرکت‌های خلاق در کنار شرکت‌های دانش بنیان قرار گرفتند و به نوآوری و توسعه کسب و کارهای نوین کمک می کنند.

به گفته کرمی؛ از۱۴۰۰ شرکت خلاق در کشور، ۷۸۰ مورد آن در تهران مستقر هستند که در کسب و کارهای دیجیتال، مد و لباس، صنایع دیداری و شنیداری، گردشگری و میراث فرهنگی خلاق هستند.

دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: گردش مالی صنایع خلاق در دنیا 2 هزار و 700 میلیارد دلار است که حدود ۳۰ میلیون شغل ایجاد می‌کند و ما نیز در کشور باید توجه بیشتری به این موضوع داشته باشیم . بر همین اساس ۱۲۰ خدمت به شرکت های دانش بنیان می‌دادیم  که ۸۰ مورد از این خدمات را به شرکت‌های خلاق نیز ارائه می‌کنیم.

او با بیان اینکه امکان بهره گیری کسب و کار های نوپا در مأموریت های محلی شهرداری تهران از جمله تاکسی های اینترنتی وجود دارد، گفت: این مهم، در قالب آن شرکت‌های خلاق به وجود می‌آید. از طرف دیگر، فرهنگ‌سراها از هویت کاری خود خالی شدند و استقرار خانه‌های خلاق و نوآوری در این فرهنگسراها و استقرار آنها در اماکن مسکونی می تواند از طرف شهرداری تهران برای کمک به این شرکت‌ها انجام شود. علاوه بر این، چنین اقداماتی سبب می‌شود تا سازمان‌های شهرداری ها چاق و فربه نشوند. 

تمرکز بر قوای محرکه در تولید اتوبوس 

منوچهر منطقی، دبیر ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در این جلسه  درباره فعالیت‌های برقی سازی وسایل حمل و نقل عمومی برای کاهش آلایندگی هوا گفت: پروژه‌های اتوبوس برقی، موتور سیکلت برقی و تاکسی‌های هیبرید، طراحی و ساخت واگن مترو را در برنامه ها داریم. دو پروژه درباره اتوبوس برقی در کشور انجام شده و  باید روی پروژه قوای محرکه که ۶۰ درصد قیمت اتوبوس را در بر می‌گیرد تمرکز کنیم. 

او عنوان کرد: در طراحی اتوبوس با شرکت واحد همکاری نزدیکی داشتیم و اتوبوس‌های کاملا برقی، شارژ ترکیبی و بردافزای گازسوز را در این زمینه پیشنهاد دادیم. اتوبوس‌هایی که نسبت به اتوبوس‌های چینی و اروپایی بین ۱۰ تا ۴۰ درصد ارزان‌تر است. البته در زمینه اتوبوس‌ها در دوره پیشین مدیریت شهری  پیش قرارداد تولید ۵۰۰ دستگاه تنظیم شده که می تواند در این دوره به عقد قرارداد نهایی منجر شود.

۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۹
کد خبر: 13351

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 9 =