درآمدهای پایدار شهری از درآمدهای حوزه شهرسازی پیشی گرفت

شهر: شهرداران مناطق اولین نشست هم اندیشی خود را با معاون امور مناطق شهرداری تهران برگزار کردند که در این جلسه مشخص شد تاکنون ۲۶ هزار میلیارد معادل ۵۱ درصد از درآمدهای اشاره شده در بودجه سال ۱۴۰۰ محقق شده که ۵۵ درصد از این درآمدها از منابع مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران تحقق یافته است.

به گزارش خبرنگار شهر، حسین نظری، معاون هماهنگی امور مناطق شهرداری تهران در نشست هم اندیشی با شهرداران مناطق ۲۲ گانه -  شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۰- تاکید کرد: برای تحقق شعار تهران کلانشهر الگوی جهان اسلام، اقدامات محله محوری و رضایتمندی مردم را نیاز داریم و در همین راستا باید پروژه‌های نیمه تمام را احصا کرده و نسبت به اتمام آنها اقدام کنیم. در اجرای برنامه‌ها رعایت اخلاق و مردم محوری را باید سرلوحه قرار دهیم. از سوی دیگر باید انضباط مالی نیز رعایت شود.

افت ۴۰درصدی تحقق درآمد در منطقه ۱۴

در ادامه این نشست وحید عرب، مدیرکل تشخیص و وصول درآمد معاونت مالی و اقتصاد شهرداری تهران با اشاره به عملکرد درآمدی شهرداری گفت: تاکنون ۲۶ هزار میلیارد معادل ۵۱ درصد از درآمدها محقق شده که ۵۵ درصد از این درآمدها از منابع مناطق ۲۲گانه شهرداری تهران تحقق یافته است. ۸۵ درصد درآمد پایدار شهری محقق شده و درآمدهای پایدار شهری از ۶۲ درصد حوزه شهرسازی فراتر رفته است. در تحقق درآمد در حوزه شهرسازی عقب هستیم.

او عنوان کرد: منطقه ۲۲ با تحقق ۱۶۱ درصدی در بین مناطق پهنه (الف) بیشترین میزان تحقق را دارد و مناطق ۵ و ۱۲ در رتبه‌های بعدی قرار دارند. همچنین منطقه ۲۰ با رشد ۳۰ درصدی نسبت به زمان مشابه در سال گذشته رتبه نخست تحقق درآمد پهنه (ب) را به خود اختصاص داده و مناطق ۷ و ۱۱ در رتبه‌های بعدی قرار دارند. در پهنه (ج) منطقه ۸ با ۱۲۲ درصدی تحقق درآمد در رتبه نخست و مناطق ۹ و ۱۳ در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند. البته منطقه ۱۴ با افت حدود ۴۰ درصدی وضعیت مناسبی در حوزه تحقق درآمدها ندارد.

جبران عقب‌ماندگی درآمد شهرداری در شش ماهه دوم

در بخش دیگری از این جلسه ابوالفضل فلاح، معاون امور مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران گفت: از سال ۹۶ به بعد درآمدهای شهرداری قیمت ثابت کاهشی داشته و  به دلیلی تورم هزینه‌ها افزایشی بودند و بر همین اساس از ابزار خزانه واحد شد تا با فشار بر شرکت‌های تابعه، فشار مضاعف را از روی شانه‌های مناطق ۲۲گانه برداریم. در دو سه ماه اخیر با افت درآمد به ویژه در حوزه شهرسازی روبرو بودیم. 

فلاح با بیان اینکه  بحث تحقق درآمد در مناطق مختلف تفاوت فاحشی باهم دارند، یادآور شد: در شش ماهه دوم باید عقب ماندگی‌ها را جبران کنیم تا اختلاف رقم‌ها بین مناطق متعادل شود. این وضعیت باید به حد مطلوبی برسد که به چشم‌اندازهای بلندتری دست پیدا ‌کنیم. در برخی از مناطق حدود ۱۰ پروژه مشارکتی دچار مشکل شده و متوقف است و برای حل این مشکلات تلاش خواهیم کرد.

معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران  افزود: با وجود افزایش در تحقق منابع  اگر در بخش مصارف درآمدها انتظام‌بخشی وجود نداشته باشد، مشکلات به جای خود خواهد ماند. اداره کل حسابرسی که سال گذشته ادغام شده بود را احیا خواهیم کرد و اگر تخلفی در انضباط مالی صورت گیرد مماشات نخواهیم کرد. مخارج باید بر اساس برنامه و در محل خود انجام شود.

در ادامه این نشست سید محمد فیاض، شهردار منطقه ۱۸ بیان کرد: در سال ۹۹ سهم درآمدی منطقه ۱۸ حدود ۳۰۰ میلیارد و در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۳۰۰ میلیارد تومان بوده است. یعنی این عدد ۴.۶ برابر شد و دلیل آن نیز شروع پروژه‌های مشارکتی است. 

لزوم افزایش تعامل بین بخشی جهت وصول مطالبات شهرداری

داود لطفی، شهردار منطقه ۱۷ نیز درباره بحث درآمدها، تاکید کرد: شهرداری در عرصه‌های مختلف ضامن وصول مطالبات دیگران است ولی در بحث وصول مطالبات شهرداری، همکاری لازم بین نهادهای مختلف انجام نمی‌شود در حال که مسأله تعامل بین بخشی بیشتری را می‌طلبد.

عدم تشکیل کمیسیون ماده ۵ در دوره جدید شهری

مهدی صالحی، شهردار منطقه ۲ نیز عنوان کرد:  کمیته‌های قانونی به کندی عمل می‌کنند و حل این مشکل بخشی از بدهی‌های شهرداری را کاهش خواهد داد. همچنین جلسات کمیسیون ماده پنج در این دوره تشکیل نشده است. در حالی که مناطق شمال تهران از لحاظ درآمدی به این کمیسیون وابسته اند. علاوه بر این تساهل و تسامح در حوزه صدور پروانه وجود دارد که در تبصره‌های قانونی نیامده و اگر  این موارد فعال و ثبت شود، مشکلات زیادی را حل خواهد کرد.

۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۴
کد خبر: 13474

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 9 =