۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۰
کد خبر: 1360

مدیرعامل سازمان بوستان ها و فضای سبز تهران:

۱۱ باغ تهران، بوستان می شود

طبق خواست شهردار تهران هیچ محله ای نباید بدون بوستان باقی بماند
۱۱ باغ تهران، بوستان می شود

شهر: سیاست شهرداری تهران بر این است که در هر محله یک بوستان وجود داشته باشد در همین راستا ۱۱ باغ تهران به بوستان تبدیل می شود. بر اساس آمار هنوز ۱۷ محله بوستان ندارد.

به گزارش خبرنگار شهر، علی محمد مختاری، مدیرعامل سازمان بوستان ها و فضای سبز تهران در نشست مشترک با مدیرکل امور خدمات شهری و محیط زیست و رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی گفت: در طول سال بر اساس برنامه ریزی که وجود دارد، تعدادی از بوستان های جدید بهره برداری شد و یکی از طرح ها هم کمربند سبز حاشیه شهر تهران است. ۵۰ بوستان منطقه ای محلی و فرامنطقه در دستور کار برای طراحی و ساخت است.

مختاری افزود: سه بوستان منطقه و فرامنطقه ای تا دو ماه دیگر افتتاح می شود؛ بوستان زندگی در محله شهید هرندی به مساحت ۲۴ هکتار مورد بهره برداری قرار می گیرد و یکی از پروژه هایی است که برای شهروندان جنوبی تهران اهمیت دارد و امکانات و تجهیزات فرهنگی دارد از جمله خانه کودک و بوستان وثوق الدوله در حدود دو هکتار است که در سال گذشته قرار بود بهره برداری شود اما به دلیل کرونا فعالیت های عمرانی آن متوقف شده بود هم اکنون فعالیت ها سه شیفته انجام می شود تا این باغ در منطقه ۱۴ تکمیل شود.

مختاری افزود: شهرداری امسال 11 باغ را تبدیل به بوستان خواهد کرد اینها بویژه در مناطق کم برخوردار است که سرانه فضای سبز کمی دارند. برای این فضاها کار تملک و تجهیز انجام شده است. یکی از این باغ ها، باغ گل است. این باغ ۱۱ هکتار است که کارهای عمرانی آن شروع شده  و ظرف سه ماه آینده انجام می شود. یکی دیگر پروژه بزرگی به متراژ ۵۳ هکتار با نام باغ ایمان، دانش، آفرینش و بهشت  است که اراضی آن حد فاصل بزرگراه حکیم و همت است.

همچنین فاز دوم بوستان بزرگ ولایت هم در حال طراحی و اجراست. این فاز حدود ۱۶۰ هکتار است و در منطقه مرکزی این بوستان قرار دارد پارک های دیگری در محدوده های مختلف به خصوص کم  برخوردار در حال اجراست.

مختاری با بیان این که به دستور شهردار هیچ محله ای نباید بدون بوستان بماند، گفت: در کل ۱۷ محله بوستان ندارد ۸ محله مراحل اولیه انجام شده و ۹ محله هم به زودی بوستانی برایش تامین خواهد شد.

او به کمربند سبز تهران اشاره کرد و گفت: کمربند ۴۳ هزار هکتار اجرا شده و یک هزار و ۲۰۰ هکتار هم در دستور کار است. آبرسانی به این کمربند یک کار بزرگ بود که انجام شده است. هم اکنون از مجموع آب هایی که به این فضاها اختصاص می یابد  ۷ میلیون متر مکعب از پساب شهری است که طی مذاکرات جدید پنج میلیون متر مکعب دیگر اضافه می شود.

مختاری درباره چنارهای ولیعصر هم گفت: در سال گذشته چهار هزار چنار با قدمت ۱۰ الی ۱۵ سال در خیابان ولیعصر کاشته شده و هیچ کدام از آنها خشک نشده اند از چمران تا راه آهن می بینید که درخت خشکی وجود ندارد.

او درباره اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از آتش سوزی گفت: بر خلاف برخی اظهار نظرها آتش سوزی ها نسبت به سال قبل بیشتر نشده است و اقدامات شهرداری تهران از ۲۵  اسفند پارسال نخستین دستورالعمل به مناطق داده شد تا بدانند چه اقداماتی انجام دهند و طی چند نامه  تکرار و پیگیری شد. به دلیل بارندگی های دو سال اخیر علف های زیادی در فضاها روییده  و امروز خشک شده است.  

او درباره تمهیدات شهرداری برای جلوگیری از آتش سوزی در بوستان ها گفت: در تمام بوستان ها عملیات نظارت و گشت های موتورسوار وجود دارد که به صورت دائم در حال گشت زنی هستند تا جلوی هرگونه آتش سوزی گرفته شود.

مختاری در پاسخ به پرسش خبرنگاران گفت: در بوستان ها علوفه ها  و گیاهان روییده آتش گرفته اند اما به عنوان مثال در بوستان چیتگر تنها چهار درخت سوخته اند.

بر اساس این گزارش اصغر عطایی،  مدیر کل امور خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران نیز در این نشست با اشاره به بحران کرونا گفت: درخواست شهرداری از مردم این است که با توجه به علف های خشک شده در بوستان ها از ایجاد آتش در بوستان ها  و همچنین از انداختن بطری های شیشه ای و یا ته سیگار و اجسامی که ممکن است منجر به ایجاد اشتعال شود خودداری کنند. نگاهی به علل آتش سوزی های اخیر نشان می دهد که بیشتر این آتش ها به دلیل بی احتیاطی اتفاق افتاده است.

عطایی گفت: شهرداری در بحران تلاش کرد این بحران مانع آرامش در شهر نشود در همان زمان ۵۵.۵ میلی متر باران بارید که رکورد بود ولی خوشبختانه سیل در شهر جاری نشد اما این آب ها با ورود به اراضی سبز علوفه سبز زیادی ایجاد کردند که امروز همه اینها خشک شده اند.

خبرنگار: اکبر بیاتی

۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۰
کد خبر: 1360

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 14 =