درخواست قائم مقام انجمن نابینایان ایران از شهرداری و اعضای شورای شهر تهران

شهر: منصور شادکام به مناسبت گرامیداشت روز جهانی عصای سفید، مطالبات شهروندان نابینا و دچار اختلالات بینایی از شهرداری تهران را تشریح کرد.

منصور شادکام، قائم مقام انجمن نابینایان ایران در گفت‌وگو با شهر، ضمن اشاره به روزجهانی عصای سفید در ۲۳ مهر، درباره وضعیت مناسب سازی شهر برای نابینایان، بیان کرد: موضوع مناسب سازی مبلمان شهری و دسترس پذیری فضاها برای معلولان و افراد کم توان وظیفه‌ایست که قانون بر دوش شهرداری‌ها گذاشته است.

شادکام در ادامه اضافه کرد: دوره مدیریت شهری اقدامات مناسب سازی خوبی را از سه سال گذشته آغاز کرد اما متأسفانه حجم مشکلات شهری برای معلولان و افراد کم توان به میزانی زیاد است که هرچقدر هم فعالیت‌های عمرانی و مناسب سازی انجام شود، دیده نمی‌شود.

قائم مقام انجمن نابیانایان ایران از شهردار جدید تهران و اعضای شورای اسلامی شهر تهران درخواست کرد که عنایت ویژه‌ای به تخصیص بودجه برای مناسب سازی کنند تا روند اقدامات سرعت بیشتری به خود بگیرد.

او با بیان اینکه قانون کشور ما براساس شرع نوشته می‌شود، گفت: برهمین اساس اگر قانونی نوشته شود و اجرا نشود؛ مجری قانون مجرم شناخته می‌شود. مناسب سازی جزئی از قانون حمایت از افراد معلول است که باید در شهر به صورت کامل اجرا شود.

قائم مقام انجمن نابیانایان ایران در ادامه عنوان کرد: زمانی‌که یک نابینا از خانه خارج می‌شود باید احساس امنیت کند تا این قشر از جامعه همانند بقیه از فرصت برابر برخوردار باشند و از امکانات موجود در شهر استفاده کنند. اما متأسفانه طی سالیان گذشته بسیاری از نابینایان براثر عدم مناسب سازی فضاهای شهری صدمه دیده یا فوت شده‌اند.

پایتخت حدود ۲۰ هزار نفر نابینا و دچار اختلالات بینایی دارد

شادکام درباره آمار نابینایان پایتخت، بیان کرد: طبق آمار بهزیستی شهرتهران قریب به ۱۶ هزار نفر، شهروند نابینا و دچار اختلالات بینایی دارد. اما بسیاری از افراد تحت پوشش بهزیستی نیستند و آماری از آن‌ها وجود ندارد که با مجموع این افراد می‌توان گفت که شهر تهران حدود ۲۰ هزار نفر، شهروند نابینا و اختلالات بینایی دارد.

او درباره مسئولیت اجتماعی درخصوص افراد معلول توضیح داد: شهرداری به تنهایی وظیفه مسئولیت اجتماعی افراد معلول را عهده دار نیست بلکه مسئولیت اجتماعی نیاز به یک همت جمعی و عزم ملی دارد تا تمامی ارگان‌ها و سازمان‌ها پای کار بیایند.

قائم مقام انجمن نابیانایان ایران با تأکید براینکه همزمان با ساخت هر مکان و ساختمانی باید مناسب سازی هم صورت گیرد، افزود: نابینایان نظیر سایر افراد جامعه نیاز به تفریح و استفاده از بوستان‌ها دارند. بنابراین مناسب سازی باید به جدیت در بوستان‌ها صورت گیرد تا علاوه بر معلولان جسمی و حرکتی، نابینایان هم امکان استفاده داشته باشند.

شادکام با بیان اینکه فروشگاه‌ها باید دسترس پذیر شوند، گفت: شهرداری می‌تواند در ابتدا از فروشگاه‌های تحت نظر خود یعنی شهروند مناسب سازی را آغاز کند. نابینایان برای خرید از فروشگاه‌ها نیاز به دستگاهی تحت عنوان برجسته نگار دارند تا سفارش خود را نیروهای فروشگاه بدهند. اما متأسفانه فروشگاه‌های شهروند دارای این دستگاه نیستند. یک نابینا با مراجعه به فروشگاه می‌تواند بدون کمک کسی از طریق این دستگاه برجسته نگار تمامی اطلاعات اجناس به همراه قیمت را به صورت بریل و صوتی دریافت کند. اینگونه هم کرامت انسانی افراد نابینا حفظ می‌شود و هم فروشگاه به مسئولیت اجتماعی خود عمل کرده است.

به گفته او؛ کتابخانه‌هایی در فرهنگسراهای تحت نظر شهرداری تهران وجود دارد که باید برای نابینایان مناسب سازی و دسترس پذیر شود.

حمل و نقل نابینایان جدی گرفته نمی‌شود

قائم مقام انجمن نابینایان ایران درباره حمل و نقل نابینایان، بیان کرد: قالیباف، شهردار وقت تهران در سال ۱۳۹۱، دستور داد که سامانه حمل و نقل ویژه جانبازان و معلولان با ۶۰ دستگاه ون ایجاد شود. متأسفانه طی سال‌های گذشته این ون‌ها فرسوده شده و در عین حال هم افزایشی پیدا نکرده است. البته شهردار جدید تهران دستور داده است که ۲۰ دستگاه ون جدید به سامانه اضافه شود اما هنوز این ون‌ها آماده بکار نشده‌اند. سرویس ایاب و ذهاب نابینایان بسیار مهم است که متأسفانه جدی گرفته نمی‌شود.

شادکام با بیان اینکه بسیاری از استخرها تحت پوشش شهرداری است اما به بخش خصوصی واگذار شده است، افزود: شورای اسلامی شهر تهران در سال ۱۳۹۶ مصوبه‌ای داشت که افراد نابینا به همراه یک نفر دیگر می‌توانند به صورت رایگان از استخرها استفاده کنند. اما الان که استخرها به بخش خصوصی واگذار شده است کسی زیر بار این مصوبه نمی‌رود.

او در ادامه عنوان کرد: یکی از مطالبات نابینایان این است که تخفیفی از مراکز درمانی تحت پوشش شهرداری تهران یعنی درمانگاه‌های شهر سالم دریافت کنند.

قائم مقام انجمن نابینایان ایران از اعضای شورای اسلامی شهر تهران و مدیران شهری درخواست کرد که موضوع تفریح، استفاده از اماکن ورزشی شهرداری تهران و مراکز درمانی شهر سالم توسط نابینایان جدی گرفته شود و تخفیفی شامل حال آن‌ها شود چرا که بیشتر نابینایان شغلی ندارند.

شادکام با بیان اینکه شهرداری‌ها می‌توانند نقش بسیار مهمی در اشتغال افراد نابینا و معلول داشته باشد، توضیح داد: شهرداری تهران می‌تواند یک غرفه از هر میادین میوه و تره بار یا غرفه‌ای از هر ایستگاه‌ مترو را در اختیار نابینایان و افراد معلول بگذارد تا این قشر از جامعه مشغول به کار شوند.

او ضمن اشاره به انتخاب مشاوران معلول در چهار معاونت شهرداری تهران از سال گذشته، گفت: مدیریت شهری گذشته در شورای اسلامی شهر تهران تصویب کرد که هر معاون شهردار یک مشاور معلول داشته باشد؛ این اقدام خوبی است اما طبق ضوابط و توانمندی اشخاص نیست. باید کمیته مشاورانی تشکیل شود که شامل اشخاص توانمند معلول جسمی، نابینا و ناشنوا باشد. نیازهای یک فرد معلول جسمی را یک فرد نابینا نمی‌داند یا بالعکس. مشاوران باید بر فعالیت‌های عمرانی و مناسب سازی نظارت داشته باشند.

۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۷
کد خبر: 13690

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =