پهلوانی و ریشه در مرز و بوم، خصلت قهرمانان ایرانی /آمادگی شهرداری تهران برای توسعه ورزش همگانی و قهرمانی

شهر: شهردار تهران گفت: برخلاف بسیاری که تلاش می‌کنند، قهرمانانشان را از سایر کشورها عاریه بگیرند، اما مدال‌آوران ما ریشه در این مرز و بوم و خصلت پهلوانی دارند و مدال بزرگی و عظمت را به خود اختصاص دادند.

به گزارش خبرنگار شهر، علیرضا زاکانی شهردار تهران، ظهر امروز -دوشنبه ۳ آبان ۱۴۰۰- در آیین تجلیل از مدال‌آوران کشتی آزاد و فرنگی در رقابت‌های جهانی ۲۰۲۱ نروژ که در مجموعه ورزشی قمربنی‌هاشم برگزار شد، با تبریک میلاد پیامبر اکرم (ص) و امام صادق (ع) گفت: افتخار می‌کنیم که در ایران اسلامی در مسیر تحقق اهداف بعثت حرکت می‌کنیم و قیام کردیم و با همه وجود مفتخریم که راه سید و سالار شهیدان را دنبال می کنیم. 

شهردار تهران افزود: به عنوان کمترین در شهرداری خدمتگذار  شما هستم و افتخار می‌کنیم که منت گذاشتید و در این مراسم شرکت کردید و باید تاکید کنم حضور  پیشکسوتان و  قهرمانان ما در این مراسم در کنار خانواده عزیز شهدا در این فضای معنوی، قابل تقدیر است. 

زاکانی مدال‌آوران کشتی آزاد و فرنگی را قهرمانان واقعی کشور خواند و توضیح داد: برخلاف بسیاری از کشورها که تلاش می‌کنند، قهرمانانشان را از سایر کشورها عاریه بگیرند، اما مدال‌آوران ما ریشه در این مرز و بوم دارند. اینها خصلت پهلوانی دارند و مدال بزرگی و عظمت را به خود اختصاص دادند که جای تبریک مضاعف دارد. 

او ادامه داد: بی‌شک شما غرور، عزت و آبروی ما را افزون کردید و به همین دلیل خدمتگذاری امثال بنده مضاعف می‌شود، چرا که لبخند روی لبان مردم نشاندید، با غیرت آمدید و کاری کردید که زبانزد شد و باید به این موضوع نیز اشاره کنم حتی برخی نشست‌ها در شهرداری تحت تاثیر این مسابقات کشتی قرار میگرفت و از اتاق‌ها صدای فریاد شادی می‌آمد. 

شهردار تهران ‌ با بیان اینکه  کسی که بخواهد به جایگاه قهرمانی برسد به طور قطع زحمات زیادی کشیده، گفت: امیدوارم امروز  که مدال‌آوران و قهرمانان این میراث گرانبها را خلق کردند، قدر دانسته شود و خود شما هم روز به روز بر این  افتخارات اضافه کنید. 

زاکانی با تاکید بر اینکه ایران مهد کشتی است، افزود: کشتی در خون، پوست و گوشت ما وجود دارد اما آنچه دیگران ندارند یا کمتر دارند جنبه پهلوانی ورزش و قهرمانی است. 

زاکانی به خاطرات پدر خود، مرحوم حسین زاکانی که از کشتی‌گیران و داوران کشتی بود، اشاره کرد و گفت: پدر مرحومم خاطرات زیادی از جوانمردی جهان پهلوان تختی بیان می‌کرد که همه حقوق خود را به نیازمندان می‌بخشید. این ویژگی ممتاز پهلوانان است. 

او در ادامه به شهرری و ویژگی ورزشکار پروری این منطقه اشاره کرد و توضیح داد: همه ما وابستگی به این خطه داریم و من هم به دلیل اینکه پدرم در کشتی فعالیت داشت ، از کودکی خاک کشتی را خوردیم. امیدواریم کشتی چه در شهرری و چه در تهران به ویژگی‌های خود بازگردند و شرایط بزرگ را در قهرمان پروری طوری دنبال کنند که باز مهد افتخارات مکرر باشند. 

شهردار تهران ادامه داد: تهران نیازمند یک بازآفرینی هویتی است و بی‌شک بخشی از این هویت ناظر بر کسرت نخبگان تهران است و بخشی از آن هم درباره هنر و ادبیات است، اما قطعا بخشی از آن باید ناظر به حوزه ورزش رقم بخورد. هر اتفاقی که می‌افتد فی‌البداهه نیست و برای آن تلاش می‌شود دراقع این تلاش‌ها برای ادامه مسیر توسعه ورزش قهرمانی حتما باید در تهران تکرار شود. 

زاکانی با بیان اینکه در شهرداری تهران اقداماتی برای مشئولیت‌های اجتماعی و توسعه آن تعریف شده است، گفت: رونق ورزش چه در حوزه همگانی و چه در جهت ترویج ورزش قهرمانی و پهلوانی از مهم‌ترین این مسئولیت‌ها است. این از ویژگی‌های ممتاز تهران برای آینده خواهد بود که در برنامه بازآفرینی تهران قرار دارد. در شهرداری تهران تمام تلاشمان این است که در کنار توجه به تحول در روح و کالبد شهر در جهت هویت بخشی جدید، آرامش و شرایط سامان یافته در شهرمان هم سرمایه‌گذاری کنیم. 

او ادامه داد: افتخار ماست که در خدمت علیرضا دبیر در مجموعه شهرداری تهران باشیم،  این‌ها کمترین اقداماتی است که می‌توان انجام داد و وظیفه ما در قبال ورزش در شهر تهران است تا به عنوان یک‌وجهه هویتی در تهران این مسیر را دنبال کنیم. همچنین به شما مدال‌آوران و کسانی که مسیر شما را در گذشته رفتند و مدال قهرمانی داشتند، افتخار می‌کنیم. 

زاکانی همچنین از هرگونه آمادگی‌ شهرداری برای کمک به توسعه ورزش خبر داد و اظهار امیدواری کرد که به خوبی میراث داری کنیم تا مسیر قهرمانی و پهلوانی استقرار و روز به روز رونق پیدا کند.  

در پایان این مراسم، از مدال‌آوران کشتی آزاد و فرنگی رقابت‌های جهانی ۲۰۲۱ نروژ تقدیر شد. 

همچنین به پیشنهاد علیرضا زاکانی، شهردار تهران قسمتی از بلوار اطراف فدراسیون کشتی به نام حسن یزدانی، قهرمان کشتی کشور نامگذاری می‌شود.

۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۳
کد خبر: 13871

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 3 =