نزدیک به ۷۰ درصد ایرانیان شهرنشین هستند

مهدی چمران در جلسه امروز شورای اسلامی شهر تهران به سالروز شهادت محمد حسین فهمیده در روز گذشته و همچنین روزجهانی شهرها در صحن علنی شورا اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار شهر، مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران در سخنان آغازین خود در نوزدهمین جلسه شورا به شهید محمدحسین فهمیده اشاره کرد و گفت: روز گذشته -۸ آبان- سالروز شهادت یکی از شهدای نوجوان ایران در دفاع مقدس بود. این شهید در ۸ آبان سال ۱۳۵۹، زمانی‌که مدت کوتاهی از جنگ گذشته بود و هنوز خرمشهر سقوط نکرده بود و همچنین مدافعان شهر از خرمشهر دفاع می‌کردند، محمدحسین فهمیده با شهادت خود برگ زرینی را در تاریخ ایران اسلامی گشود و برای همیشه به یادگار گذاشت.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در طول تاریخ محمدحسین فهمیده‌های بیشتری وجود داشته‌اند، افزود: اما به هرحال او یکی از این نمونه‌های برجسته‌ای بود که یاد و خاطره‌اش در ذهن همه ایرانیان باقی مانده است. افتخار می‌کنیم به این انسان‌های پاک؛ همانگونه که حضرت امام خمینی (ره) به شهادت این بزرگوار افتخار کرد.

چمران ضمن اشاره به روزجهانی شهرها، گفت: امروز نهم آبان، مصادف با روز جهانی شهرها است که مجمع عمومی سازمان ملل این روز را مشخص کرده است. علت نامگذاری این روز مسائل و چالش‌هایی است که شهرها دارند.

او با بیان اینکه امروز شهرنشینی اکثریت دارد، عنوان کرد: نزدیک به ۷۰ درصد مردم ایران شهرنشین هستند، درحالی‌که در ۴۰ سال گذشته اینگونه نبود و تنها حدود ۴۰ درصد از جمعیت کشور در شهرها زندگی می‌کردند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در پایان افزود: مهاجرت مردم به شهرها، زندگی در شهرها و گسترش شهرها مسائل زیادی را برای همه دنیا به ویژه کشور ایران به‌وجود آورده است که این مسائل هم‌اکنون پابرجا هستند و باید در شهرها برای رفع آن‌ها تلاش شود.

انتصابات و گزینش‌های شهردار پایه علمی دارد

 مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران پس از نوزدهمین جلسه پارلمان شهری در جمع خبرنگاران با اشاره به دو گزارش ارایه شده به شورای شهر گفت: ابتدای ورود به شورای شهر ارایه تحویل و تحول از سوی شهرداری را خواستار شدیم. به همین دلیل ابوالفضل فلاح، معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران درباره مسائل مالی گزارشی ارایه کرد که در فرصت مناسب باید توضیحات بیشتری در حوزه مسائل مالی شهر ارائه شود. پس از آن جلال بهرامی، معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران گزارشی از فضای سبز و باغات، پسماند و دیگر فعالیت‌های این معاونت ارایه کرد.

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به مصوبه امروز شورای شهر تهران با مضمون «بهبود وضعیت حمل و نقل با بازگشایی مدارس در شرایط کاهش شیوع کرونا» افزود: در گذشته یک فوریت این مصوبه با ۱۶ بند تصویب شده بود و امروز کلیت این طرح نیز به تصویب رسید. قاعدتا برای بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها باید امکانات دیگری برای شهر پیش‌بینی شود. مدارس باز نشده اما شهروندان تهرانی از ترافیک به شدت رنج می‌برند، اگر مدارس و دانشگاه‌ها بازگشایی شود شرایط بسیار سخت‌تر خواهد شد. بنابراین پیش‌بینی‌هایی در موارد مختلف مانند حمل و نقل عمومی صورت گرفت تا از این سختی بکاهد. نگران تامین اعتبار بودجه این طرح بوده و هستیم. چون ۵۲درصد بودجه امسال محقق شده است. مدیریت شهری باید با یک برنامه‌ریزی دقیق ترافیک را در اولویت قرار دهد.

 چمران بیان کرد: طبق این مصوبه به تعداد اتوبوس‌های ناوگان اتوبوسرانی اضافه خواهد شد. به همین دلیل باید قراردادهایی که منعقد شده به سرعت پیگیری شود. حدود ۴۰۰ دستگاه اتوبوسی که نیاز به تعمیر و قطعات دارد بلافاصله تعمیر شده و به ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه می‌شود. واگن‌های مترو که نیاز به اورهال دارد، نیز آماده شده و به خطوط خدمات رسانی مترو وارد شود. به تاکسیرانی هم وام‌هایی داده خواهد شد تا تاکسی‌ها را نوسازی یا تعمیر کنند.

او درمورد ردیف بودجه اقدامات شهرداری برای تکمیل ناوگان حمل و نقل عمومی گفت: بودجه مصوبه امروز در ردیف‌های مختلف بودجه امسال پیش‌بینی شده است و نیاز به اصلاح بودجه نیست اما نگرانی از عدم تحقق بودجه است و ممکن است بودجه این مصوبه تحقق نیابد.

رئیس شورای شهر تهران درباره تاثیر افزایش ساعت طرح ترافیک در کاهش ترافیک اخیر پایتخت،افزود: در افزایش ساعت طراح ترافیک اصلا بحث درآمدزایی دخیل نیست. هدف آسایش و آرامش شهروندان تهرانی است. در اپیدمی کرونا توصیه می‌شود که مردم فاصله‌گذاری را رعایت کنند. هنگامیکه سوار مترو و اتوبوس می‌شوند این فاصله رعایت نخواهد شد بنابراین با خودروی شخصی وارد شهر شده و ترافیک افزایش می‌یابد. وقتی ساعات طرح ترافیک افزایش پیدا کند خودروهای شخصی استفاده کمتری می‌شود. به همین دلیل پیش‌بینی شده که شهرداری شرایط حمل و نقل عمومی را بهبود بخشد تا مردم کمتر دچار مشکل شوند.

چمران در پاسخ به این سوال که اطلاع دارید شهردار تهران مجوزی برای جذب نیرو در دفتر خود صادر کرده است؟ گفت: شهردار تهران برای جذب نیاز به مجوز ندارد و می‌تواند هر فردی را جذب کند. چون تعداد جذب نیروها فقط چند نفر است و برای جذب چند مدیر نیاز به صدور مجوز نیست. امروز صبح در جلسه هم اندیشی در مورد انتصابات بود و شهردار تهران ایرادات و سوالات اعضای شورای شهر تهران پاسخ داد. زاکانی درباره نحوه گزینش که علمی بود، هم توضیحاتی ارایه کرد. سوالاتی باقی ماند که اعضای شورای شهر تهران در جلسات بعدی با شهردار تهران مطرح خواهند کرد.

۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۹
کد خبر: 13995

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 7 =