بدهی ها کمر بودجه شهرداری را شکسته است

رییس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه پایان دوره چهارم مدیریت شهری شهرداری را با ۱۵ هزار و پانصد میلیارد تومان بدهی تحویل داد، افزود: اکنون صحبت از احصاء ۷۳ هزار میلیارد تومان بدهی است که کمر بودجه شهرداری را شکسته است.

به گزارش شهر و به نقل از معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران، مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران در نوزدهمین جلسه شورا و پس از ارایه گزارش معاون مالی شهرداری تهران گفت: ما همه از جهش سرمایه‌گذاری در شهر تهران استقبال می‌کنیم چرا که میزان بدهی شهرداری تهران در حال حاضر بسیار زیاد است و همانگونه که از ابتدای ورود و حضور ما به مدیریت شهری مطرح شد بدهی شهرداری بالغ بر ۶۵ هزار میلیارد تومان بود که بنا بر گزارش امروز ۷۳ هزار میلیارد تومان بدهی شهرداری احصا شده است و ممکن است اضافه هم شود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه اضافه کرد: البته بخش اعظمی از بدهی‌ها به بانک‌ها است و سالی ۱۰ هزار میلیارد تومان تنها باید برای پرداخت سود بانک‌ها هزینه شود و این کمر بودجه شهرداری را می شکند. 

چمران افزود: ما وقتی در پایان دوره چهارم شهرداری را تحویل دادیم بر اساس حسابرسی رسمی که شده بود ۱۵ هزار و پانصد هزار میلیارد تومان بدهی داشتیم که پرداخت نشده و سال به سال به آن اضافه شده و تا به امروز بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومان برای دوره جدید به ارث گذاشته شده است که این اداره دوره جدید را خیلی سخت می‌کند. 

او ضمن اشاره به افزایش هزینه‌ها و کاهش در آمدها، گفت: البته به صورت ریالی درآمدها افزایش یافته است. اما همه ما می‌دانیم که ارزش ریالی امروز با سال۱۳۹۶ و سال۱۳۹۲ بسیار متفاوت است و ارزش واقعی درآمدها به واسطه تورم کاهش داشته است. این هشدارهایی است که باید بدهیم و سختی‌هایی که شهرداری به خصوص در مدیریت بدهی‌ها و طلب‌ها دارد.

رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: البته در بحث طلب شهرداری نیز باید گفت که باید این طلب‌ها احصا شود و زمانی که ما در مدیریت شهری بودیم و با جلساتی که با وزارت دارایی داشتیم میزان طلب شهرداری ۱۵ هزار میلیارد تومان احصا شده و امروز به ۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده که این طلب‌ها مربوط به عوارض ساختمان‌هایی است که توسط ادارات دولتی ساخته شده و عوارض را در طول سالیان ندادند، چه خوب است وقتی دستگاه‌های دولتی بدهی های شهرداری را طلب می کنند در خصوص پرداخت طلب شهرداری نیز همینگونه رفتار کنند.

چمران در پایان افزود: به هر روی شرایط بحرانی وجود دارد اما می‌توانیم از این شرایط عبور کنیم تا برای کارهایی عمرانی مانند مترو،  حمل و نقل و ترافیک و پروژه هایی که نیمه کاره باقی مانده است، هزینه کنیم.

۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۱
کد خبر: 14008

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 0 =