مدیریت بحران و پدافند غیرعامل در پیوند با یکدیگرند

علی نصیری در جلسه کمیته پدافند غیر عامل شهرداری تهران گفت: پدافند غیر عامل باید به موضوع مهم و دارای اولویت شهر تهران تبدیل شود.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، علی نصیری سرپرست سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، در کمیته پدافند غیرعامل سازمان مدیریت بحران شهر تهران که با حضور اسدالله کریمی معاون امور شهری سازمان پدافند غیرعامل کشور برگزار شد، گفت: پدافند غیرعامل باید جدی گرفته شود تا شهر در برابر خطرات آسیب پذیر نباشد.

سرپرست سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، افزود: ریاست کمیته پدافند غیرعامل شهرداری تهران به سازمان مدیریت بحران شهر تهران منتقل شده است زیرا بحران با پدافند غیرعامل در هم تنیده است و قابل تفکیک نیست و باید هماهنگی جدی بین دو مجموعه ایجاد شود.

نصیری با بیان اینکه پدافند غیرعامل جزو جدانشدنی مدیریت شهری و مدیریت بحران است و نمی‌توان پدافند را حذف کرد، اضافه کرد: حتی زلزله هم ابعاد پدافندی خواهد داشت و حوادث ثانویه بعدی مانند آتش سوزی و غارت و ... در پی دارد. خسارت حوادث غیر طبیعی مانند تصادفات، جنگها، کرونا، حوادث صنعتی و مواد خطرناک و شیمیایی بیشتر از حوادث طبیعی است.  

او افزود: اجرای آئین‌نامه ساخت و ساز مقاوم در برابر زلزله در سه دهه گذشته به تدریج باعث کاهش تلفات ناشی از تخریب ساختمان می‌شود اما به جای آن پس از زلزله با حوادثی چون اختلال کارکردی، قطع دسترسی‌ها، شایعه‌ها، شکل‌گیری گروه‌های غارت، آتش سوزی‌ها و بروز حوادث ثانویه مواجه خواهیم شد که باید برای این موارد چاره اندیشی شود.

اسدالله کریمی معاون امور تهران و کلانشهرها در سازمان پدافند غیرعامل کشور در این نشست گفت: کوچکترین حادثه در شهر تهران به سرعت ملی و بین المللی می‌شود و به همین دلیل دست یابی به تاب‌آوری شهری در برابر تهدیدات، صیانت از مردم، حفاظت از زیرساخت‌ها و تداوم فعالیت‌ها موضوع مهمی است.

کریمی افزود: سال گذشته سند پدافند شهری در کمیته دائمی پدافند غیرعامل تصویب و ماموریت‌‍ها، وظایف و چالش‌های شهری بیان شد و در آن چشم اندازی برای ۱۰ سال آینده برای شهر پیش‌بینی شده است که مصوبه دائمی کمیته پدافند است.

در این نشست مقرر شد مطابق با قوانین جدید مدیریت بحران و پدافند غیرعامل، موضوع یکسان سازی ساختارها و ستادهای موجود در زیر مجموعه شهرداری تهران در ارتباط با حوادث و موضوعات مدیریت بحران (برف و یخبندان، بارش‌های فصلی و آب‌های سطحی، سیل و ....) ویروس کرونا و پدافند غیرعامل، بررسی و در دستور کار قرار گرفته و ساختاری واحد تحت عنوان ساختار مدیریت بحران و پدافند غیرعامل در شهرداری تهران ابلاغ شود.

همچنین مقرر شد نظام عملیاتی آمادگی و رزمایش‌ها در دستگاه‌های اجرایی مصوب چهل و پنجمین جلسه شورای عالی (کمیته دائمی) پدافند غیرعامل کشور، ملاک عمل برگزاری رزمایش‌های پدافند غیرعامل در زیر مجموعه شهرداری تهران قرار گیرد.

۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۲
کد خبر: 14031

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 9 =