آغاز دومین برنامه از پویش «قرار خدمت»/ حضور زاکانی در منطقه ۱۴

علیرضا زاکانی در دومین برنامه از سلسله بازدیدهای هفتگی خود از مناطق شهر تهران برای بررسی مشکلات، چالش ها و فرصت ها از ساعت ۵:۳۰ صبح امروز به منطقه ۱۴ تهران رفت.

به گزارش خبرنگار شهر علیرضا زاکانی شهردار تهران در دومین برنامه از سلسله بازدید های هفتگی خود از مناطق پایتخت ، برای بررسی آخرین وضعیت طرح ها و پروژه های فرهنگی، عمرانی و به منظور بهبود سطح زندگی شهروندان به منطقه ۱۴ رفت.

برنامه های امروز شهردار تهران از ساعت ۵:۳۰ بامداد با اقامه نماز جماعت صبح و زیارت مقبره شهدای گمنام در بوستان زیتون آغاز شد.

بر اساس برنامه از پیش تعیین شده زاکانی شهردار تهران قرار است در اولین ساعات روز از طرح ها و پروژه های واقع در منطقه بازدید کند.

زاکانی پس از اتمام بازدید میدانی خود از پروژه ها و بخش های مختلف این منطقه به دیدار نخبگان منطقه خواهد رفت و جلسه ای با آنها خواهد داشت.

پس از دیدار با نخبگان، زاکانی با جمعی از خانواده محترم شهدا و محرمین دارالمومنین دیدار و گفت و گو می کند و پس از این دیدار، جلسه جمع بندی و ارزیابی نظارت ستادی مدیران ارشد شهرداری تهران برگزار می شود.

در پایان ، شهردار تهران با حضور در یکی از مساجد سطح منطقه پس از اقامه نماز ظهر و عصر دیداری صمیمی با نمازگزاران و اهالی خواهد داشت.

*بازدید از آخرین وضعیت پل ارتباطی امام علی (ع) به خاوران 

علیرضا زاکانی شهردار تهران در اولین گام از بازدید خود از طرح ها و پروژه های سطح منطقه سری به پل ارتباطی امام علی (ع) به خاوران زد که بر اساس گزارش کارشناسان بیش از ۴ سال است به دلیل داشتن معارض به سرانجام نرسیده است.

*بررسی موانع تکمیل مسجد آدینه 

شهردار تهران در دومین گام از بازدید خود از طرح ها و پروژه های سطح منطقه سری به پروژه زمین مانده مسجد آدینه زد که بعد از گود برداری رها شده است این پروژه به گفته مسئولان حاضر در بازدید به دلیل مشکل در تامین منابع مالی در مرحله گود برداری رها شده است.

*بررسی آخرین وضعیت پارکینگ شیوا 

زاکانی در گام بعدی از بازدید خود از طرح ها و پروژه های سطح منطقه سری به طرح احداث پارکینگ طبقاتی شیوا زد.

پارکینگ طبقاتی شیوا طرحی مشارکتی است که از سوی شهرداری تهران دنبال می شود.

*بازسازی و تجهیز مجموعه ورزشی شهید سعیدی

شهردار تهران در بازدید دیگر خود از طرح ها و پروژه های سطح منطقه به مجموعه ورزشی شهید سعیدی رفت.

قرار است مجموعه ورزشی شهید سعیدی (از جمله زمین چمن و دیگر امکانات آن) به گونه ای بهسازی شود تا جانبازان و معلولان نیز بتوانند از این مجموعه استفاده کنند.

ضرورت استفاده از پتانسیل فکری نخبگان

در ادامه دومین پویش قرار خدمت نوبت به حضور علیرضا زاکانی در جمع نخبگان منطقه ۱۴ تهران رسید.

در ابتدای این جلسه امین سالاری پور شهردار منطقه ۱۴ گفت: یکی از موضوعات اصلی در مدیریت شهری ارتقای کیفیت زندگی است که این ارتقا به احساس تعلق مکانی در منطقه کمک خواهد کرد.

شهردار منطقه ۱۴ خاطرنشان کرد: نخبه پروری در این فضا به محیط پرورش و ظهور و بروز آنها می انجامد تا موضوعات کاری خود را بیش از پیش به نمایش بگذارند.

او افزود: هر سازمانی برای اینکه به بالاترین حد بهره وری خود برسد باید استفاده از نخبگان را سرلوحه اقدامات خود قرار دهد.

سالاری پور گفت: شهرداری منطقه ۱۴ نیز ارتباط مستقیم با مردم و استفاده از ظرفیت نخبگان در منطقه‌ را دنبال کرده و تا کنون بیش از ۵ جلسه با نخبگان محلی برگزار شده است.

او ادامه داد: تصمیم گرفتیم کارگروه های مختلفی را برای استفاده از ظرفیت نخبگان تشکیل دهیم تا به عنوان یک برنامه عملی اجرایی در اختیار مدیریت شهری منطقه قرار گیرد.

سالاری پور ادامه داد: توانستیم موضوعات خاص ورزشی، کسب و کارهای خلاق و نوآور، هوشمند سازی و کنترل چاه های آب زیرزمینی و موضوعات اجتماعی را با استفاده از همین پتانسیل پیگیری کنیم.

شهردار منطقه ۱۴ گفت: کارگروهی درباره موضوع آسیب‌های اجتماعی هم تشکیل شد که آسیب های اجتماعی را به ویژه در محله شیوا ابتدا مورد ارزیابی و سپس اب ارائه راهکار مناسب کاهش دهیم.

او خاطرنشان کرد: استفاده از فضاهای بی دفاع شهری و تبدیل آن به نقطه ای امن، توجه به مسئله محیط زیست و فضای سبز و توسعه شهر هوشمند در این کارگروه ها مطرح شده است.

سالاری گفت: با دانش آموزان نخبه نیز جلسه‌ای تشکیل و ایده های خوبی از دل این جلسه خارج شد که تصمیم بر عملی کردن آنها داریم و به دنبال آن هستیم که بحث مشارکت جویی از مردم و نخبگان را در پروژه ها و  موضوعات اجتماعی و فرهنگی پیگیری کنیم.

نخبگان منطقه ۱۴ به شهردار تهران چه گفتند؟

زاکانی پس از حضور در جمع نخبگان منطقه ۱۴ شهر تهران به سخنان آنها گوش داده و نقطه نظرات آنها را جویا شد.

نخبگان حاضر دراین نشست درباره موضوعاتی مانند اصلاح ساختاری بودجه ریزی و افزایش سرانه در منطقه ۱۴، توجه به محلات قدیمی و بافت فرسوده که ساختمان های آن بیش از ۵۰ سال قدمت دارند و تسهیل در نوسازی این بافت، مشخص شدن تکلیف خط آسمان در مناطق سخن گفتند.

شفاف سازی قوانین در حوزه شهرسازی، پیگیری ایمن سازی میدانگاه امیرکبیر و زدودن بزه از آن و تهیه پیوست اجتماعی برای پروژه های پیش رو، رسیدگی به وضعیت پله های برقی، کمک به باز شدن اتوبان شهید شوشتری، نظارت جدی تر بر پیمانکاران حوزه خدمات شهری و در اختیار قرار دادن مجموعه مهرورزان به مردم مطالبات دیگری بود که از سوی نخبگان به آنها اشاره شد.

همچنین ایجاد عدالت شهری و شهروندی در نظام شهرداری، فراهم کردن امکان مشارکت اجتماعی توسط شهرداری به جای دخالت در این امر، استفاده از فعالین کف جامعه در قرارگاه اجتماعی، هم افزایی بین گروه‌های اجتماعی و جهادی، جلب مشارکت مردمی و استفاده از شورایاران برای حل آسیب های اجتماعی و توجه به آموزش و کسب و کارهای جدید از دیگر دغدغه های نخبگان منطقه ۱۴ است.

نخبگان همچنین توجه و رسیدگی به جانبازان شیمیایی و نامگذاری معابر به نام جانبازان شیمیایی که به شهادت می رسند، تهیه دانشنامه جانبازان شیمیایی و اختصاص فضایی برای ایجاد مرکز و موزه جانبازان شیمیایی، حمایت از ورزش شهروندی و ایجاد فضاهای بیشتر برای ورزش شهروندان و نامگذاری دو ورزشگاه شهرداری به نام دو  مسلمان تاثیرگذار در عرصه جهانی را خواستار شدند.

نیاز امروز جامعه حرکت در مسیر تحقق شعار انقلاب

علیرضا زاکانی شهردار تهران در دیدار با نخبگان منطقه ۱۴ ضمن گرامیداشت روز ۱۳ ابان گفت:بسیار خرسندم که محضر شما عزیزان نخبه هستم و از صحبت های شما استفاده کردم و هستند افرادی که دارای ایده هستند و بنده توفیق حضور در بین آن ها را ندارم و امیدوارم بتوانیم با فهم وظایف و رسالت خود گامی در مسیر خدمت به شهروندان برداریم.

شهردار تهران افزود: منطقه ۱۴ دارالمومنین است و به اقتضا ظرفیت های موجود در منطقه و بنده به واسطه وجود شرایطی از جمله گذراندم دوران تحصیلی در این منطقه با اجزا و عناصر آن  آگاه هستم و این ظرفیت بالا امکاناتی را برای ما فراهم می کند تا در کنار شهردار منطقه بتوانیم گام موثری پر مسیر خدمت برداریم.

زاکانی گفت: آنچه امروز نیاز جامعه ماست حرکت در مسیر تحقق شعار انقلاب اسلامی است و بتوانیم شعارها را در مقام عمل محقق کنیم. 

او ادامه داد: ما در گام دوم انقلاب اسلامی وظیفه دولت سازی و اجتماع سازی را بر عهده داریم و این بدون حرکت بر محور مردم که بخشی از آنها نخبگان هستند امکان پذیر نیست.

شهردار تهران افزود: امروز ۲ ماه و ۲ روز است که در خدمت مردم هستیم و برای خدمت به مردم برای رسیدن به فهم دقیق باید  شفافیتی برای تهران در نظر بگیریم و نکته دیگر این است که بتوانیم بر اساس محور خدمت هم افزایی حاکمیتی برای تغییر در شهر تهران را برای مسئولین ایجاد کنیم.  

زاکانی گفت: شهر تهران به تعبیر رهبر عزیز تر از جانمان یک کشور است و وقتی صحبت از ۹ میلیون ۶۰۰ هزار نفر جمعیت شب و ۱۴ میلیون جمعیت روز تهران می شود نیازمندی تغییر و تحول ایجاد می شود.

او ادامه داد: آنان که قابلیت و قدرت تحول در شهر را دارند مردم هستند و مردم باید در مسیر تغییر و تحول قرار بگیرند و در کنار آن نیز از تمام ابزارها استفاده کنیم و به فضل الهی شهری خلاق را ببینیم

شهردار تهران افزود: شهرداری تهران بنا دارد تمام مسئولیت های مرتبط با خود را بپذیرد و خود را در جایگاه یک نهاد خدمتگزار و خدماتی قرار دهد و  اگر بتوانیم به سمت مدیریت واحد شهری حرکت کنیم بسیاری از مشکلات شهر و کشور حل می شود زیرا رابطه مستقیمی بین تهران و دیگر شهرها وجود دارد.

زاکانی گفت: یکی از وجوه مغفول مانده در دوره گذشته، جنبه های نرم افزاری شهر است تا بتوانیم به وسیله آن روح شهر را مدنظر خدمت قرار دهیم.

او ادامه داد: امروز نیازمند تحول توامان در روح و کالبد شهر هستیم و برای دنبال کردن این هدف یکی از مسیرها امکان تحقق مردم سالاری در شهر است و باید بتوانیم آن را به درستی پیاده سازی کنیم و برای این مقصود دو مسیر وجود داردکه یکی از آنها بستر فکری و بخش دیگر بهره مندی از نخبگان و فعالان محلی است.

 هدف گذاری ۵۲ فعالیت محله ای بر اساس خدمت جهادی و حضور نخبگان

شهردار تهران افزود: باید به سمت مسیری حرکت کنیم که اداره محلات از طریق نخبگان انجام شود و شهرداری در خدمت محلات و نخبگان پایتخت باشد و آنها در عمل امکان را در خدمت بگیرند و در خدمت مردم قرار دهند و این همان سطحی است که هر مرحله نیاز به قرار گاه دارد .

زاکانی گفت: نکته دیگر این است که در کف جامعه توجه بر این است که بتوانیم ۵۲ فعالیت را هدف گذاری کنیم و جریان های جهادی آن را دنبال کنند و از این راه شاخص های محلی تغییر کند.

او ادامه داد: در طول سال باید شهر را زنده و فعال ببینیم و آنچه برای شهرداری مهم است عهده داری مسئولیت ها از سوی شهرداری تهران است ‌و باید بدانیم شهرداری به تنهایی نمی تواند در این مسیر حرکت کند.

شهردار تهران افزود: عظمت و بزرگی افرادی که در این منطقه (منطقه ۱۴) زندگی می کنند را باید بدانیم و تا هستند باید از ظرفیت آن ها استفاده کرد و آنها که از دنیا رفتند نیز در جوار رحمت حق قرار داشته باشند.

زاکانی گفت: سعی ما این است آنچه که در گام دوم انقلاب اسلامی مورد نیاز است بتوانیم وظایف خود را در این حوزه انجام دهیم و خود را فدای مردم کنیم.

فعالیت نخبگان شهر تهران در سه سطح ساماندهی می شود

علیرضا زاکانی شهردار تهران پیش از ظهر امروز در حاشیه نشست هم اندیشی با نخبگان منطقه ۱۴ در جمع خبرنگاران گفت: موضوع نخبگان در هر مجموعه ای به عنوان پیشران فکری و خلاقیتی یک نیاز اساسی و جدی است.

او ادامه داد: بنابراین در سه سطح فعالیت نخبگان را ساماندهی و دنبال می کنیم. نخست این که درباره نخبگان ملی که بالاترین تعداد آن در تهران وجود دارد باید بتوانیم در مرکز مطالعات شهرداری تهران سامان یافتگی را در خصوص آنها داشته ‌باشیم و این ظرفیت را در اختیار حاکمیت و شهرداری تهران قرار دهیم.

شهردار تهران افزود: سطح دوم فعالیت پیرامون نخبگان به عنوان پیشانی فکری در مجموعه شهرداری و اجزای آن باید اتفاق بیفتد. بر همین اساس دبیرخانه ای در شهرداری تاسیس کردیم تا در همه سطوح شهرداری چارچوبی تنظیم می شود که هیات های اندیشه ورزی داشته ‌باشیم که هم برای مشاورین و معاونین و هم برای مدیران مناطق و سازمان ها و شرکت ها بتوانیم از این هیات ها بهره بگیریم.

زاکانی ادامه داد: سطح سه ناظر به محلات است. در موضوع مشارکت مردم توجه ما به این است که نخبگان و موثرین هر محل را گرد هم آوریم تا برای ما ایده پردازی و تصمیم سازی و بر ما نظارت کنند و برای محله خودشان تصمیم بگیرند و در کف هرم اجتماعی نیز شرایط را به سمتی حرکت دهیم که موثرین و فعالین هر محل با فعالیت های خود بتوانند پارامترهای زیست پذیری شهر و شور و نشاط و تلاش در مدار نخبگان برای رسیدن به محله مطلوب و تعلق مکانی بهتر و زمینه رشد یافتگی بیشتر را فراهم کنند و شهرداری خود را در خدمت مردم قرار دهد.

شهردار تهران به دیدار خانواده شهید ابراهیم هوشیاری رفت

علیرضا زاکانی شهردار تهران در ادامه بازدید خود از منطقه ۱۴ و اجرای دومین برنامه از پویش قرار خدمت به دیدار خانواده شهید ابراهیم هوشیاری رفت.

ابراهیم هوشیاری در عملیات کربلای ۴ به فیض شهادت نایل آمد.

در این دیدار مهدی چمران رییس شورای شهر تهران، حبیب کاشانی عضو شورای شهر تهران نیز همراه علیرضا زاکانی شهردار تهران بودند.

منطقه ۱۴ دارالمومنین است اما دچار تنگناها و سختی هایی است

علیرضا زاکانی شهردار تهران ظهر امروز در ادامه بازدید از منطقه ۱۴ شهرداری تهران در مسجد علی بن الحسین منطقه ۱۴ با بیان اینکه یاد امام(ره)، دانش آموزان و دانشجویان شهید که حماسه سه گانه در ۱۳ آبان را برای ما خلق کردند گرامی می داریم، گفت: امروز بزرگترین میراث پیامبر اکرم (ص) که اسلام است را با افتخار به عنوان مکتب و میراث انقلاب اسلامی در دست داریم.

شهردار تهران افزود: پیام اسلام خدمت به مردم است. در انقلاب اسلامی استمرار امامت را در ولایت و دو نایب امام زمان مشاهده کردیم که امام‌خمینی (ره) فرمود به من خادم بگویید و رهبر معظم انقلاب نیز فرمودند که من نوکر مردم هستم. بنابراین چیزی برای مسولین غیر از خادمی و نوکری مردم وجود ندارد.

زاکانی ادامه داد: مردم ما بزرگ هستند و استحکام و ایستادگی این مردم همه دارایی های ما را رقم زد و آنقدر اعتبار دارند تا آنجا که  رهبر معظم انقلاب از مشروعیت الهی  و مردمی به عنوان‌ پایه های نظام یادکرد.

او ادامه داد: یعنی در کنار مشروعیت الهی مشروعیت مردمی تقویت کننده نظام است بنابریان مسئولین ما به مردم بدهکارند و امروز در روز استکبارستیزی باید بگویم که هیچ مبارزه ای مستحکم تر از خدمت به مردم نیست.

زاکانی اضافه کرد: دلاورمردان ما در سپاه دیروز پوزه امریکایی ها را در دریای عمان به خاک مالیدند و این برای ما افتخار است. هر کسی به نوعی خدمت می کند و ما نیز راهی جز خدمت به مردم نداریم و چیزی جز آن  ما را به اهداف انقلاب  اسلامی نخواهد رساند.

شهردار تهران با بیان اینکه آنچه شعار خادمین شما در مجموعه شهرداری است، کار است، عنوان کرد: در این هفته جلسات متعددی با شهردار منطقه ۱۴ که صاحب علم و فرزند شهید است برگزار و نکاتی مطرح شد از جمله اینکه یک سری امور در منطقه روی زمین مانده است. مثلا رمپ و لوپ تقاطع امام علی و خاوران که چند سال معطل مانده یا ورزشگاه چند هکتاری سعیدی چندین سال است که رها شده و حل این مشکلات ایجاد یک فضای جدید برای منطقه خواهد کرد.

تلاش مدیریت شهری در کنار سایر مسئولین برای حل مشکلات

زاکانی یادآور شد: همچنین حل مشکل گود برداری مسجد آدینه که منشا خطر شده ‌بود و سایر مشکلات مطرح شده که در مجموع امروز درباره حدود ۲۵ نکته مرتبط با منطقه ۱۴ به جمع بندی رسیدیم و از فردا مقدمات کار آن عملیاتی خواهد شد و شاهد گره گشایی از منطقه خواهیم بود.

او بیان کرد: منطقه ۱۴ دارالمومنین است اما دچار تنگناها و سختی هایی است، مثلا کمتر از ۳ متر سرانه فضای سبز دارد و این مناطق نیازمند توجه هستند، در حالی که بعضی از مناطق دارای سرانه فضای سبز ۱۲۲ متری هستند. بنابراین آنچه که برای ما آزاردهنده است تبعیض است.

شهردار تهران گفت: در مجموعه مدیریت شهری در کنار سایر مسئولین در حال تلاش برای حل مشکلات هستیم. امروز دولت خدمتگزار تلاش می کند و بنده این تلاش‌ها را دو روز در هفته در هیات دولت می بینم. امروز پرچم انقلاب به دست آقای رییسی است و باید به او کمک کنیم. رئیس جمهوری که ویرانه ای را از دولت قبل تحویل گرفته است. مثلا در موضوع مرغ چرخه نابود شده و ۸ ماه طول می کشد که ترمیم شود.

با مشارکت مردم مشکلات قابل حل است

زاکانی افزود: دو سال پیش فاجعه ای در مورد بنزین اتفاق افتاد که لکه ای سیاه بود همین مشکل چند روز پیش اتفاق افتاد اما همدلی دولت و پیگیری رئیس جمهور و بصیرت و صبر مردم توطئه های طراحی شده را ناکام گذاشت.

او ادامه‌  داد: ما در شهرداری نوکر شما هستیم و باید مسیری را برویم که در هر محله نخبگان کار را به دست بگیرند و ما در خدمت آن ها باشیم. با مدل مشارکتی و پیوستگی با متن مردم به ویژه نخبگان، دست به دست هم دهیم تا این خدمت را ارائه و اهداف را محقق کنیم.

به گفته شهردار تهران این مشکلات حل شدنی است و نیاز به فکر ، اراده، توسل ، توجه و شکستگی در برابر مردم دارد  و امیدواریم این مسیر پیش روی مردم تهران قرار بگیرد.

۱۳ آبان ۱۴۰۰ - ۰۶:۱۰
کد خبر: 14129

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 3 =