دو ویژگی مهم اتوبوس های جدید؛ از توجه به توان‌یابان تا سیستم کنترلی اجازه حرکت به اتوبوس

شفیعی با ارایه جزییاتی از ۱۱۰ اتوبوس که امروز از آنها بهره‌برداری می‌شود، گفت: اتوبوس‌های جدید علاوه بر استاندارد یورو ۴ و داشتن فیلتر جاذب آلایندگی، ۲ ویژگی جدید دارند، یکی از این ویژگی‌ها نیلینگ است یعنی اتوبوس برای سوار و پیاده شدن ویلچر رمپ دارد و دوم سیستم کنترلی اجازه حرکت به اتوبوس است.

مجتبی شفیعی، معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران امروز دوشنبه صبح – ۱۷ آبان ۱۴۰۰- در حاشیه مراسم بهره برداری از ۱۱۰ دستگاه اتوبوس درون شهری دیزل ضمن اشاره به وضعیت نامطلوب و فرسوده ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران، بیان کرد: سال‌هاست که توجه چندانی به ناوگان حمل و نقل عمومی نشده و حدود ۱۰ سال است که نوسازی ناوگان اتوبوسرانی اتفاق نیفتاده است. همچنین عمر ناوگان اتوبوسرانی افزایش یافته است.

معاون شهردار تهران با اشاره به برنامه‌های ضربتی مدیریت جدید شهر تهران برای ناوگان حمل و نقل عمومی، گفت: یکی از قراردادها مربوط به قرارداد ۱۷۵ دستگاه اتوبوس از طریق شرکت ایران خودرو دیزل است که امروز بخش نخست تحویل اتوبوس‌ها اتفاق می‌افتد.

شفیعی در ادامه اضافه کرد: البته این ۱۱۰ دستگاه اتوبوسی که امروز وارد ناوگان می‌شود چند روزی است که در اختیار شرکت واحد گرفته منتهی شهردار تهران تأکید داشت که اتوبوس‌ها بلافاصله پس از افتتاح وارد خطوط شوند به همین منظور لازم بود که تجهیزات مکمل اعم از کارتخوان، GPS و ... روی آن‌ها نصب شود.

او با بیان اینکه اتوبوس‌های جدید علاوه بر یورو ۴ و داشتن فیلتر جاذب آلایندگی، دو ویژگی جدید دارند، توضیح داد: یکی از این ویژگی‌ها نیلینگ است یعنی اتوبوس برای سوار و پیاده شدن ویلچر رمپ دارد و هنگام توقف زاویه‌ای نسبت به سطح افقی می‌گیرد که می‌تواند سوار و پیاده شدن معلولان و جانبازان را تسهیل کند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره ویژگی دوم اتوبوس‌ها، بیان کرد: ویژگی دیگر این است که تا درب‌های اتوبوس بسته نشود، سیستم کنترلی اجازه حرکت به اتوبوس نمی‌دهد. طی سال‌های گذشته حوادثی به علت حرکت اتوبوس پیش از بسته شدن درب، اتفاق افتاده است.

به گفته شفیعی؛ ۶۵ دستگاه اتوبوس دیگر در مرحله دوم حداکثر تا یک ماه آینده به ناوگان اضافه می‌شود و پس از آن نیز قرارداد ۱۰۰ دستگاه اتوبوس دیگر منعقد خواهد شد که در مجموع تا پایان سال ۲۷۵ دستگاه اتوبوس در قالب این قراردادها تحویل گرفته خواهد.

او با بیان اینکه برنامه ریزی‌های دیگری صورت گرفته تا موضوع توسعه و نوسازی ناوگان در قالب منابع دیگری مثل تهاتر نفت و ... به سرعت برای پایتخت عملیاتی شود، گفت: تصور می‌شود که حداکثر تا یک سال آینده وضعیت کیفی ناوگان اتوبوسرانی تهران نسبت به پیش تغییر کند.

معاون شهردار تهران در ادامه اعلام کرد: برنامه دیگری در قالب تعمیرات اساسی ناوگان وجود دارد که شامل اتوبوس‌های تک کابین و  B.R.T است البته رویه این برنامه نیز آغاز شده است. ۹۰۰ دستگاه اتوبوسی که به دلایل مختلفی متوقف هستند تا چند ماه آینده اورهال خواهند شد. 

شفیعی در ادامه اضافه کرد: پایتخت نیاز به ۶ هزار دستگاه اتوبوس فعال دارد که باتوجه به کیفیت فعلی ناوگان تلاش می‌شود که سه هزار دستگاه اتوبوس فعال شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره نحوه بکارگیری این اتوبوس‌ها در خطوط، گفت: به مدیران شرکت واحد تأکید کرده‌ام که این اتوبوس‌ها در مسیرهایی استفاده شود که تراکم مسافر بالاتر است.

۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۵
کد خبر: 14242

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 8 =