زاکانی: برای رسیدن به رکورد ۵۵۰۰ دستگاه اتوبوس در تهران تلاش می کنیم

زاکانی با بیان اینکه ناوگان حمل و نقل عمومی در تهران به شدت فرسوده است، گفت: قرار است ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس در ناوگان بازسازی و ۱۲۰۰ دستگاه اتوبوس نیز با تهاتر نفت تامین شود. تلاش این است اتوبوس برقی را وارد مدار کنیم. در گام اول در یک دوره گذار، نیاز تهران به تحول درحوزه اتوبوسرانی را پیش رو داریم و در گام دوم به سمت اتوبوس‌های برقی حرکت خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار شهر، علیرضا زاکانی شهردار تهران در حاشیه آیین رونمایی از ۱۱۰ دستگاه اتوبوس در ناوگان حمل و نقل عمومی تهران- دوشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۰- در جمع خبرنگاران گفت: آنچه که امروز مشهود است اراده دولت برای بالابردن سطح خدمت در کشور به طور مستقیم و با واسطه از طریق شهرداری‌ها است. بنابراین جبران کاستی‌ها در بخش مترو نیز محقق خواهد شد و دولت تعهدات خود در بخش حمل و نقل عمومی را انجام خواهد داد.

شهردار تهران افزود: در تهران ۵۵۰۰ اتوبوس فعال وجود داشت اما متاسفانه امروز با فرسودگی سنگینی مواجهیم و حدود ۲۲۲۰ دستگاه در ۲۱۰ مدار در حال خدمت رسانی هستند. تمهیداتی اندیشیدیم که در بخش اول آن خرید ۱۷۵ دستگاه اتوبوس بود که ۱۱۰ دستگاه آن امروز مورد بهره‌برداری قرار گرفت که قرارداد آن یک ماه و نیم قبل امضا شد. یکی از ویژگی های این اتوبوس‌ها خدمت رسانی به معلولان و جانبازان است.  

زاکانی ادامه داد: بر اساس تفاهمی که در وزارت کشور صورت گرفت سهم ۱۲۰۰ اتوبوس تهران از طریق تهاتر نفت جبران می‌شود و عملا ۱۲۰۰ دستگاه اتوبوس در ماه‌های آینده به ناوگان تهران اضافه خواهد شد. مشکل این کار قبول امکان و اعتبار بود که از طریق تهاتر حل شد.   

او عنوان کرد: همچنین ۷۰۰ دستگاه اتوبوس که عمده آن مربوط به بخش خصوصی‌ است از مدار خارج شده که با اشکال در مخازن گاز روبرو بودند، بنا شد که شهرداری برای حل مشکل مخازن گاز این اتوبوس‌ها کمک کند. بنابراین ۳۰۰ دستگاه از آنها با حل مشکل مخازن در آینده نزدیک وارد چرخه می شوند. علاوه براین ۴۰۰ دستگاه از این اتوبوس‌ها علاوه بر مشکل مخازن نیاز به بازسازی دارند که در اعتبار ۲۱۰۰ دستگاهی که قرار است وارد ناوگان اتوبوسرانی شود، گنجانده شد.

شهردار تهران اضافه کرد: شهرداری در حال بازگشت به شرایطی است که اوج ارائه خدمت رسانی ناوگان اتوبوسرانی تهران با حدود ۵۵۰۰ دستگاه اتوبوس بود. تلاش می کنیم به کارگیری اتوبوس های برقی را نیز تجربه کنیم. برای یکی از خطوط ۵۰ دستگاه اتوبوس برقی از طریق خرید راهبردی از بخش خصوصی تامین خواهد شد که قرارداد آن منعقد شده است تا به تدریج به سمت اتوبوس‌های برقی سوق پیدا کنیم و شهر تهران را برای شهروندان زیست پذیر، پاک و مطلوب کنیم.

زاکانی بیان کرد: ناوگان حمل و نقل عمومی تهران به شدت فرسوده است. اتوبوس‌های تزریق شده بخشی از کمبودها را جبران می کند. قرار است ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس در همین ناوگان بازسازی و ۱۲۰۰ دستگاه نیز با تهاتر نفت تامین شود. تلاش این است که تا جایی که ممکن است اتوبوس برقی را وارد مدار کنیم. در گام اول در یک دوره گذار، نیاز تهران به تحول درحوزه اتوبوسرانی را پیش رو داریم و در گام دوم به سمت اتوبوس‌های برقی حرکت خواهیم کرد.

۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۰
کد خبر: 14252

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 8 =