ضرورت تعیین پهنه بندی خطر آب گرفتگی و  سیل در تهران

در نشست مشترک سه جانبه میان معاونان خدمات شهری، امور مناطق شهرداری و سازمان مدیریت بحران شهر تهران، بر ضرورت سطح بندی حوادث و تعیین پهنه بندی خطر آب گرفتگی و سیل در شهر تهران تاکید شد.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، معاونان خدمات شهری و هماهنگی امور مناطق شهرداری تهران در بازدید از مرکز فرماندهی و ستاد مدیریت بحران شهر تهران ضمن آشنایی با فعالیت‌های این مجموعه در رصد و پایش حوادث و سوانح، طرح ها و برنامه های حوزه پیشگیری و کاهش خطر، سامانه های راه اندازی شده در این مجموعه و سایر فعالیت های متنوع سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران بر اهمیت فعالیت این ستاد به منظور کاهش اثرات سوانح  طبیعی تاکید کردند.

جلال بهرامی معاون خدمات شهری و محیط زیست و حسین نظری معاون هماهنگی امور مناطق شهرداری تهران پس از آشنایی با سامانه های هشدار سریع زلزله، تخمین خسارت، سامانه برخط پایش باران، برف و باد، هواشناسی، GIS، فرماندهی حوادث شهر تهران، شبکه راه های اضطراری شهر تهران، برنامه کاهش خطرپذیری محلات شهر تهران، مدرسه آماده و دیگر اقدامات سازمان مدیریت بحران شهر تهران از تلاش سازمان مدیریت بحران شهر تهران در ارتقای ایمنی شهر و ایجاد ساختار مدیریت حوادث و سوانح قدردانی کردند.

معاون خدمات شهری و محیط زیست در این نشست در سخنانی افزود: سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران مرکز تفکر است . معاونت خدمات شهری در هنگام وقوع بحران ذیل معاونت هماهنگی امور مناطق و طی هماهنگی کامل فعالیت می کند.

او افزود: مدیریت بحران از جایگاه نرم افزاری برخوردار است و سطح بندی حوادث باید در این مرکز تعریف شود و به عنوان مثال برای سطح قرمز یا نارنجی مشخص شود چه اقدامی باید صورت گیرد.

بهرامی گفت: معاونت خدمات شهری عملیاتی است و سازمان مدیریت بحران شهر تهران مرکز تفکر و اندیشه در مدیریت بحران است و باید مرز عمل و تفکر از هم تفکیک شود تا مدیریت بحران دچار مشکل نشود  مدیریت بحران باید تعیین کند سازمان های درگیر در بحران چه وظایفی بر عهده دارند.

حسین نظری معاون هماهنگی امور مناطق شهرداری تهران نیز در این نشست، ضمن تقدیر از تلاش های کارکنان این سازمان اظهار داشت: امکانات بسیار خوبی در این مجموعه وجود دارد که باعث امیدواری است و ستاد مدیریت بحران یک مجموعه تخصصی با وظایف و مسئولیت های خطیر و حیاتی است که موثر و ممتاز بودن این مجموعه یکی از ویژگی های آن است.

نظری بر اهمیت آموزش دانش آموزان و والدین آنان تاکید کرد و افزود: با برگزاری دوره‌های آموزشی و تخصصی می توان میزان آمادگی در رویارویی با حوادث طبیعی و بحران های احتمالی در شهر تهران را بیش از گذشته افزایش داد.

علی نصیری سرپرست سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران نیز در این نشست با تاکید بر اولویت مدیریت ریسک بر مدیریت بحران عنوان کرد: سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران سناریوهای مختلف را بر اساس واقعیت و شرایط حال حاضر پیش بینی کرده و بر اساس آن برنامه ریزی لازم را انجام داده تا در بخش آمادگی و پاسخ اجرایی شود. همچنین در حوزه پیشگیری و کاهش خطر نیز اقداماتی را برای جلوگیری از بروز حوادث انجام می دهد.

وی افزود: با توجه به ضرورت ایجاد پایگاه اطلاعاتی بر اساس سوابق آبگرفتگی های قبلی و برنامه ریزی برای جلوگیری از تکرار آن و نیز پیشگیری و آمادگی در هنگام آبگرفتگی و ورود رواناب در سطح شهر، تهیه نقشه های پهنه بندی خطر سیل و شناسایی محدوده های در معرض خطر در دستور کار قرار دارد.

بر اساس این گزارش، اتصال بیسیم شهرداری تهران به مرکز عملیات اضطراری شهر تهران (eoc) ، تدوین روش های استاندارد رفع آب گرفتگی ها در معابر،  ابلاغ سامانه هوشمند فرماندهی حوادث شهر تهران به شهرداران مناطق ، پیش بینی و تعیین پهنه بندی خطر آب گرفتگی و سیل در سطح شهر تهران، برگزاری دوره های آموزشی مدیریت بحران برای شهرداران مناطق، سطح بندی حوادث در شهرداری تهران و ادغام ستادهای مختلف شهرداری همچون برف روبی ، پدافند و ... در یک ستاد از جمله پیشنهادهای مطرح شده در این نشست بود.

۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۲
کد خبر: 14265

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 2 =