عزم مدیریت شهری برای گسترش ساختمان های سبز با مشارکت شهروندان

کاوه حاجی علی اکبری در جریان بازدید از ساختمان سبزی که به همت یکی از شهروندان خوش ذوق تهرانی اجرا شده بود، از عزم شهرداری تهران برای توسعه این ساختمان ها با مشارکت شهروندان خبر داد.

به گزارش شهر و به نقل از اداره ارتباطات و امور بین الملل سازمان نوسازی شهر تهران، کاوه حاجی علی اکبری ضمن بازدید از ساختمانی سبز که به همت یکی از شهروندان خلاق و خوش ذوق با هزینه بسیار کم اجرایی شده است، از اقدام متفاوت و ارزشمند این شهروند تقدیر و تشکر کرد و یادآور شد: از زمانی که مدرنیزاسیون به عنوان یک عنصر بیرونی وارد زندگی ما شد از اکوسیستم پایداری که توانسته بود در طول قرن ها پاسخگوی نیازهایمان باشد، فاصله گرفتیم.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با بیان اینکه بافت های فرسوده پایتخت با کمبود خدمات و امکانات شهری به ویژه فضاهای باز و سبز که حق طبیعی هر شهروند است و در کیفیت زندگی شهری تاثیر بالایی دارد مواجه هستند، تصریح کرد: کمبود زمین و منابع، باعث تأخیر در روند تدریجی تأمین فضاهای سبز مورد نیاز (حدود 130 هکتار) در محلات فرسوده شده است. از سوی دیگر، عرض کم معابر در بافت های فرسوده مانع کاشت درختان و ایجاد فضاهای سبز خطی شد.

علی اکبری با اشاره به اقدام ارزشمند این شهروند، عنوان کرد: این اقدام در مقابل اتفاقاتی که در شهر منجر به ناپایداری می شوند، ممکن است قطره ای در مقابل دریا باشد؛ اما از این نظر که می تواند الگوسازی و تکثیر شود، بسیار ارزشمند و حائز اهمیت است.

او با بیان اینکه الگوسازی را قبل از این که از شهروندان بخواهیم باید از خودمان شروع کنیم، به ساخت و سازهایی که در بافت های فرسوده در مقیاس های مختلف انجام می شود، اشاره کرد و گفت: سازمان نوسازی قصد دارد با مشارکت دفاتر توسعه محله و شهروندان مدل ساختمان سبز اجرا شده را ابتدا در پروژه های پایلوت و سپس به شکلی گسترده، اجرا و ترویج کند.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران بیان کرد: حدود 40 دفتر توسعه محلی در 150 محله فرسوده شهر تهران فعال هستند و می توانند نقش به سزایی در ترویج و آموزش الگوی ساختمان سبز به ساکنان، مالکان، سازندگان و سرمایه گذاران در بافت های فرسوده داشته باشند.

علی اکبری به راه حل خلاقانه و تجربه شده ای نظیر استفاده از گیاهان رونده و منعطف به جای درختان که معارض تأسیسات، ترافیک، امدادرسانی و نوسازی هستند و کاشت آن ها میسر نیست، اشاره کرد و افزود: اجرای بام های سبز که به نوعی پاسخگوی نیاز به فضای سبز خانوارها بوده و هم احیای حیاط های از دست رفته در روند نوسازی را به همراه دارد، می تواند بخشی از نیازها را تأمین کند.

او تاکید کرد: این پروژه ها ضمن اینکه پروژه های کم هزینه و سبکی هستند، به آسانی و سرعت بالا اجرا شده و به بهره‌برداری می رسند و نگهداشت آن ها نیز ساده و کم هزینه است و قابلیت انعطاف تغییر و توسعه دارد.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در این باره توضیح داد: پروژه های LQC چند سالی است که در دنیا گسترش پیدا کرده و مورد استقبال قرار گرفته اند. این دست پروژه ها، اقدامات سبک (Light ) و درعین حال هوشمندانه‌ای هستند که به سرعت (Quick ) و با هزینه پایین (cheap ) اجرا شده و اثربخشی بالایی دارند. این پروژه ها در مقابل پروژه های سنگینِ پرهزینه و زمان بر، قابلیت تکثیر بالایی داشته و از انعطاف زیادی برای انطباق با شرایط گوناگون برخوردار اند.

علی اکبری عنوان کرد: مدیریت شهری گاهی با انتخاب چند پروژه LQC به جای یک پروژه معمول شهری (با همان سرجمع قیمت) مشارکت مردمی، رضایت و اثربخشی بالایی را ظرف زمانی کوتاه کسب می کند و بستر را برای اجرای پروژه های بنیادی تر فراهم می کند.

به گفته مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران، احداث بام های سبز مصداق ضابطه تأمین حداقل 20% فضای سبز در پلاک و منطبق با منویات مصوبه 1400 «ساختمان سبز و معماری پایدار» شورای اسلامی شهر تهران است.

۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۹
کد خبر: 14412

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 10 =