شهرداری به دنبال احداث گذر فرهنگی در حدفاصل خانه نیما تا خانه جلال است

رضا صیادی گفت: خانه جلال آل احمد و سیمین دانشور در نزدیکی خانه نیما قرار دارد و بر همین اساس شهرداری تهران به دنبال آن است تا حدفاصل این دو ملک را به گذر فرهنگی تبدیل کند.

به گزارش شهر و به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان زیباسازی شهر تهران، رضا صیادی با بیان اینکه کاربری تعریف شده برای خانه نیما یوشیج "موزه شعر نوین ایران" است، گفت: خوشبختانه مرمت استحفاظی خانه نیما اولین اقدام ضروری برای حفظ آن بود که به خوبی صورت گرفت.
او افزود: خانه نیما یوشیج در منطقه شمیران تهران در سال 1380 توسط سازمان میراث فرهنگی در فهرست آثار ملی ثبت و در سال 1398 از سوی سازمان زیباسازی خریداری شد.
مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران بیان کرد: سازمان در تلاش برای مساعدت و مشارکت در زیباسازی و ارتقای ایمنی فضاهای فرهنگی، بافت‌ها و آثار تاریخی پایتخت است و به همین دلیل بعد از خریداری خانه نیما یوشیج شاعر نامداری ایرانی، نسبت به مرمت آن اقدام کرد.
صیادی تاکید کرد: در مورد خانه نیما یوشیج باید به این موضوع توجه کرد که در فاصله ۲۵۰ متری این خانه، خانه جلال آل احمد و سیمین دانشور قرار دارد و بر همین اساس شهرداری تهران به دنبال آن است تا به واسطه قرار گرفتن این دو ملک در نزدیکی هم و ارتباط نزدیک نیما و جلال در دوران حیات، حد فاصل این دو ملک را به گذر فرهنگی تبدیل کند.
او با اشاره به برخی فعالیت های سازمان زیباسازی شهر تهران افزود: برنامه‌ریزی، مدیریت، توسعه، اجرا و نظارت بر فعالیت‌های هنری شهری در همه‌ فضاهای عمومی شهر تهران از فعالیت های این سازمان به شمار می رود و سازمان تلاش می کند به مساعدت و مشارکت در زیباسازی و ایمنی فضاهای فرهنگی، بافت‌ها و آثار تاریخی بپردازد.

خانه نیما می تواند پاتوق ادب دوستان باشد

شاپور دیوسالار، معاون سازمان زیباسازی شهر تهران نیز در تشریح روند بازسازی خانه نیما یوشیج، گفت: نیما یوشیج در سال ۱۳۲۷ در این خانه ساکن شده بود و ۱۰ سال بعد هم در همین خانه دار فانی را وداع گفت.

او افزود: این ملک در ثبت میراث فرهنگی قرار دارد و سازمان زیباسازی شهر تهران ملکی که در حال تخریب بود را خریداری کرد. در اولین گام از روند بازسازی، خانه نیما در سال ۹۸ تملک و طرح مرمت و بازسازی این ملک در دستور کار قرار گرفت و اقدام های اضطراری لازم برای خانه نیما انجام شد.

دیوسالار گفت: از سوی مشاور طرح کامل مرمت و بازسازی به شکل خانه موزه تهیه شد تا از این طریق بتوان از خانه نیما با استفاده مواردی مانند خانه شعر و موزه بهره برد.

معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهر تهران عنوان کرد: این خانه ۶۵۰ متر عرصه و ۱۵۰ هم بنا دارد و سعی کردیم مرمت آن را به درستی و بر اساس سابقه قبلی بنا انجام دهیم.

او بیان کرد: رویکرد مرمت این خانه در ابتدا خانه موزه بود، اما در تلاش هستیم تا این خانه پویا شود تا ادب دوستان، شاعران و سازمان های مردم نهاد هم بتوانند از آن بهره مند شوند. این مکان می تواند پاتوق ادب دوستان شود.

۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۱
کد خبر: 14424

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 2 =