کنترل آسیب های اجتماعی در فضاهای شهری با اجرای پروژه های کوچک مقیاس در منطقه ۱۵

علی اکبری در جلسه ای که به منظور بررسی و تعیین تکلیف موانع نوسازی در منطقه ۱۵ برگزار شد، گفت: با اجرای پروژه های کوچک مقیاس نوسازی، پیامدهای تملک پراکنده و شکل گیری فضاهای رها شده شهری که باعث به وجود آمدن آسیب های اجتماعی در منطقه ۱۵ شده بود، کنترل شده است.

به گزارش شهر و به نقل از اداره ارتباطات و امور بین الملل سازمان نوسازی شهر تهران، مدیرعامل این سازمان در جلسه ای که با هدف بررسی و تعیین تکلیف موانع و مشکلات نوسازی در منطقه ۱۵ با حضور شهردار منطقه برگزار شد، توضیح داد: سازمان نوسازی شهر تهران در کلیه مناطق، بجز مناطق ۶ و ۲۲ که بافت فرسوده ندارند، فعالیت دارد و میزان اقدامات و فعالیت های این سازمان با توجه به نوع و حجم مسائل و مشکلات بافت های فرسوده در هر منطقه، متفاوت است.

علی اکبری با بیان این که منطقه ۱۵، یکی از ۵ منطقه اول تهران در میزان بافت فرسوده به شمار می آید، یادآور شد: سازمان نوسازی بیشترین ارتباط متقابل را در بین شهرداری ها با شهرداری منطقه ۱۵ دارد و در گذشته اقدامات مداخله ای را در این منطقه شروع کرده که تاریخچه آن به سال ۱۳۸۲ باز می گردد؛ زمانی که شهرداری تصمیم گرفت بزرگراه امام علی (ع) را از مسیر فعلی اش یعنی وسط محله اتابک عبور دهد و محدوده ای به مساحت ۴۵ هکتار را برای تملک در بزرگراه و پیرامون آن انتخاب کرد.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با اشاره به تجارب ناموفق رویکرد مداخله متمرکز و بالا به پائین در نوسازی بافت های فرسوده و نارضایتی ساکنان منطقه ۱۵ از اقدامات نوسازی که در گذشته صورت گرفته بود، گفت: تعیین تکلیف زمین های رها شده، تعیین تکلیف پروژه های نیمه تمام و پیگیری اسناد مالکیت واحدهای مسکونی و تجاری ساخته شده در این منطقه، سه اولویتی بود که از سال ۹۷ برای حل مشکلات ساکنان بافت های فرسوده منطقه ۱۵ در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفت.

علی اکبری با بیان این که طی سه سال اخیر مجموعه متنوعی از پروژه های نوسازی در منطقه ۱۵ تعریف و اجرا شده است، به احداث فضاهای خدماتی و فضاهای باز شهری و بهسازی گذرها در این منطقه اشاره کرد و افزود: با اجرای پروژه هایی نظیر مرکز محله شیرین دخت، مرکز محله درخشان، مرکز محله خاتون و فضای سبز ملک خاتون، دامنه فضاهای رها شده و بی دفاع شهری در این محدوده کنترل شده است.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران ضمن ارائه توضیحاتی جامع در خصوص پروژه های متوقف شده و گودهای رها شده در این منطقه، گفت: این پروژه ها تعیین تکلیف شده و در حال پیگیری هستند.

 علی اکبری به پیچیدگی ها و مسائل مربوط به اسناد مالکیت اشاره کرد و افزود: بخشی از این مشکلات از جمله مشکلات مربوط به واگذاری اسناد مالکیت پروژه ۵۰۰ واحدی مجتمع امام رضا (ع) حل شده و امیدواریم سایر موضوعات نیز با همکاری و مساعدت شهرداری منطقه حل و فصل شود.

سید مهدی صباغ، شهردار منطقه ۱۵ نیز در این جلسه تلاش ها و اقدامات سازمان نوسازی در سال های اخیر را برای حل مشکلات بافت های فرسوده منطقه، مثبت ارزیابی کرد و گفت: تملک های پراکنده و زمین های بی دفاع شهری، شرایط نامناسبی را در این منطقه ایجاد کرده و معضلاتی را برای ساکنان به وجود آورده است و ما به دنبال حل مشکلات پیش آمده هستیم.

شهردار منطقه ۱۵ با اشاره به اهمیت موضوع مشوق های نوسازی، بر ضرورت افزایش تسهیلات نوسازی بافت های فرسوده برای ترغیب مالکان و سرمایه گذاران و تسریع در روند نوسازی تأکید کرد.

بر اساس این گزارش، رفع مشکلات مربوط به انشعابات، ساماندهی محور فدائیان، نگهداشت مراکز محله، مشکلات مربوط به محله طیب، پروژه های کوچک مقیاس و... از دیگر مباحثی بود که در این جلسه مطرح شد و مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۰
کد خبر: 14518

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 13 =