از ادای احترام شهردار تهران به مقام شامخ شهدا تا بازدید از پروژه های نیمه تمام و دیدار با نخبگان

چهارمین قرار خدمت صبح امروز در منطقه ۳ شهر تهران و با ادای احترام شهردار به مقام شامخ شهدای گرانقدر آغاز شد و سپس با بازدید از پروژه های نیمه کاره و حضور در جمع نخبگان ادامه پیدا کرد.

به گزارش خبرنگار شهر، علیرضا زاکانی که برای اجرای چهارمین مرحله از پویش قرار خدمت به منطقه ۳ شهر تهران رفته است برنامه های امروز خود را با ادای احترام به مقام شامخ شهدای گرانقدر آغاز کرد.

علیرضا زاکانی پس از حضور در مقبره الشهدای منطقه ۳ و ادای احترام به مقام شامخ شهدا در امامزاده اسماعیل (ع) زرگنده حاضر شد.

شهردار تهران پس از زیارت امامزاده اسماعیل زرگنده به همراه معاونین و حمید جوانی شهردار منطقه ۳ تهران در جلسه هماهنگی بازدید منطقه حضور پیدا کرد.

او پس از پایان جلسه هماهنگی بازدید خودرویی خود را از سطح منطقه ۳ آغاز کرد.

*بازدید شهردار تهران از محل اسکان کارگران پسماند 

علیرضا زاکانی شهردار تهران به منظور بررسی مجدد آخرین تغییرات ایجاد شده در محل اسکان کارگران پسماند، در بازدید خود از منطقه ۳ سری به کارگران پسماند زد.

*بازدید از آخرین وضعیت پارکینگ طبقاتی نیایش

شهردار تهران در ادامه بازدید خود به طرح نیمه کاره پارکینگ طبقاتی مجتمع تجاری اداری نیایش رفت و در جریان آخرین وضعیت تکمیل این طرح قرار گرفت.

کارشناس پروژه از سازمان مهندسی و عمران شهر تهران درباره آخرین وضعیت، چالش ها و نواقص طرح پارکینگ طبقاتی مجتمع تجاری اداری نیایش به شهردار تهران گزارشی ارایه کرد.

بر اساس گزارش کارشناس طرح پیشرفت پروژه پارکینگ طبقاتی مجتمع تجاری اداری نیایش نزدیک به ۵۰ درصد است.

شهردار تهران در ادامه از تجهیزات سوله مدیریت بحران منطقه ۳ نیز بازدید و در جریان امادگی منطقه در برابر بحران قرار گرفت.

مسئولین شهرداری منطقه ۳ در حین این بازدید وضعیت سوله های مدیریت بحران در این منطقه و همچنین نیازها و نقاط قوت و ضعف ـن را با شهردار تهران مطرح کردند.

*جلسه هم اندیشی شهردار تهران با نخبگان 

در ادامه بازدید علیرضا زاکانی شهردار تهران در نشست هم اندیشی با نخبگان منطقه ۳ در پویش قرار خدمت که امروز پنجشبه ۲۷ ابان ماه برگزار شد شرکت کرد و از نزدیک شنوای دغدغه، مشکلات و ظرفیت های منطقه از زبان نخبگان بود.

در این دیدار نخبگان ساکن در منطقه ۳ در حوزه علوم دینی، ورزش، علمی به بیان موضوعات مهم و ظرفیت ها ی موجود منطقه ۳ جهت بهبود شرایط زندگی ساکنان پرداختند.

ضرورت توجه به نوسازی مساجد در منطقه ۳

حجت الاسلام کرمانی رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد شهید باهنر در این نشست ابراز امیدواری کرد که با حضور علیرضا زاکانی به عنوان شهردار تهران شاهد تحولات قابل توجی در پایتخت جامعه اسلامی باشیم و باید ارتباط مردم با خدا را ترسیم و به سمت رسیدگی به محرومان فکری، مادی و گسترش خوبی ها و زدودن بدی ها از جامعه حرکت کنیم. منطقه ۳ شاید دارای جمعیت مرفه نشین است اما در کنار آن محلات فقیر نشین نیز دارد که گاهی رسیدگی و رفع محرومیت آنها تحت الشعاع  قرار گرفته است که امیدواریم در این دوره مناطق فقیر نشین مورد توجه خاص و ویژه قرار بگیرد.

او ادامه داد: آیت الله جوادی آملی معتقدند که مساجد ما نباید دولتی و از حریت خارج شود و دولتی های ما باید مسجدی باشند و تحقق این امر موقعی اتفاق می افتد که مسئولین ما اعتقاد قلبی به محوریت مسجد داشته باشند و برنامه های فرهنگی و هنری را با محوریت مسجد برنامه ریزی کنند و با رعایت جایگاه مسجد همه برنامه ریزی ها را در راستای تقویت و محوریت مسجد برنامه ریزی کنند.

کرمانی افزود: صرف حضور در مسجد و ملاقات با شهروندان کافی نیست و همه برنامه ها باید با محوریت مسجد انجام شود. همچنین مساجد منطقه از نظر سخت افزاری فرسوده هستند و امیدواریم در این دوره ترمیم شده و از حالت فرسودگی خارج شوند و کمک های معنوی، مجوزها و تسهیلات نیز برای آنها در نظر گرفته شود. دومین مشکل این است که در بعضی از مساجد افرادی حضور دارند که اعتقاد قلبی به انقلاب و اسلام ندارند و در مسجد نفود کرده اند و به دنبال مساجد سکولار هستند که باید این مشکل را نیز حل کنیم.

وعده مشارکت ۵۰ میلیاردی جمعی از خیرین برای کمک به کودکان کار و انجام امور خیریه

در ادامه‌ بنی آدم یکی از خیرین مدرسه ساز و فعال فرهنگی و اجتماعی با اشاره به فعالیت هایش گفت: از سال ۱۳۵۰ اولین بنیانگدار ورزش صبحگاهی در تهران هستم و در حال حاضر ۶ گروه با تعداد بسیار زیاد به سرپرستی من در حال ورزش هستند و حاصل این کار شامل شدن لطف الهی است که بر اساس آن جایزه صلح جهانی را دریافت کردم. ۱۶۰ مدرسه با کمک همین ورزشکاران در سرتاسر ایران ساختیم و امیدواریم ساخت مدرسه ها ادامه داشته باشد.

او افزود: بنیادی که ما تاسیس کردیم می تواند ۵۰ میلیارد تومان در اختیار شهرداری بگذارد که برای کمک به کودکان کار، ساخت یتیم خانه و سایر امور در نظر گرفته شود. در این بنیاد کمک به زلزله زدگان و کمک به خوزستان برای رفع مشکل آب در این استان نیز توسط این بنیاد انجام شد و ریشه همه این کارها در ورزش و به ویژه ورزش صبحگاهی است که افراد به واسطه تندرستی حاصل از آن در کارهای خیر قدم بر می دارند. 

این خیر ادامه داد: بیمارستانی در زنجان ساختیم که بیماران سرطانی در آنجا به صورت رایگان درمان می شوند. ورزشکاران پارک ملت افرادی هستند خیرخواه که بزرگترین مدرسه سازان در آن حضور دارند. ۶۵ مدرسه آماده افتتاح داریم اما در شرایط کرونایی امکان این کار وجود ندارد. مجمع خیرین مدرسه ساز با ۶۰۰ هزار خیر در ایران ۴۰ درصد مدارس کشور را ساختند.

به گفته او نقصان فضاهای آموزشی تهران به دلیل فرسودگی مدارس به شکل کاملا محسوسی دیده می شود.

بنی آدم افزود: در منطقه ۲۲ تنها ۵ مدرسه وجود دارد که باید تعداد آن به ۶۰ باب افزایش یابد. به ما قول دادند که زمین‌هایی به ما واگذار کنند تا در آن مدرسه بسازیم . اگر این زمین ها تحویل داده شود معضل مدرسه در آن منطقه رفع می شود.

این خیر مدرسه ساز ادامه داد: منطقه شمیرانات نیز دارای مدارس فرسوده است . تعاملی که آموزش و پرورش و دولت و نوسازی با ما دارند فرصتی مناسب برای حل مشکلات است و حل این مشکلات می تواند به ساخت مدارس در کشور بینجامد. 

ضرورت حمایت از دستفروشان قانونی

در ادامه جلسه یکی از فعالان حوزه کسب و کار و فعال مذهبی نیز در این نشست گفت: با تشکیل یک گروه جهادی فعالیت را از مساجدی در شهرری شروع کردیم. از سال ۸۳ تا کنون ۵۴ سفر مشهد اولی ها از افرادی که در سنین بالا هستند و از استطاعت مالی برخوردار نیستند در شهرستانهای مختلف انجام دادیم و به محله‌های فقیر نشین در ماههای محرم و صفر و ماه رمضان در اطراف تهران غذای گرم دادیم. همچنین رسیدگی به کم توانان در پارک شریعتی در منطقه ۳ را با کمک شهرداری منطقه آغاز کردیم و از خانواده آنها حمایت و به آنها مشاوره دادیم.

علایی در ادامه گفت: پدیده دستفروشی جزو لاینفک زندگی شهری است. اما در دو نوع قانونی و غیر قانونی (سدمعبر) این فعالیت ها انجام می شود. و باید از نوع قانونی دستفروشی حمایت‌ کنیم. در بسیاری از کشورها مکان دستفروشی و روزبازارها به المان شهری خاصی تبدیل می شود. همچنین باید از دستفروشانی که در شرایط کرونایی بساطشان جمع آوری شده حمایت کنیم و شهرداری از این افراد آسیب دیده که این آسیب به خانواده آنها نیز سرایت کرده حمایت کند، افرادی که امرار معاش روزانه آنها به مشکل خورده است.

او افزود: بر همین اساس یک تعاونی را با هدف حمایت از این دستفروشان ایجاد کردیم که بسته های معیشتی و وام بانکی و بیمه‌های حمایتی برای بیش از هزار نفر از  آنها در نظر گرفته شد. آمادگی کامل داریم تا برای حل معضل دستفروشی و بساط گستری با شهرداری تهران همکاری کنیم‌.

چاره اندیشی برای ۵.۳ میلیون کودک بازمانده از تحصیل

در ادامه یاری عضو انجمن روان شناسی ایران و فعال اجتماعی در حوزه کودکان با اشاره به وضعیت کودکان کار عنوان کرد: کودکی سن کار نیست. امسال سال حذف کار کودکان است و ما باید لااقل به دنبال کاهش کار کودکان باشیم. در سطح بین الملل وقتی موضوعی مطرح می شود کشورهای مختلف برنامه‌های متنوعی را برای آن در نظر می گیرند و از شهرداری می‌خواهیم در این زمینه  برنامه هایی را ارائه کند. 

او عنوان کرد: بدترین شکل کار کودکان زباله گردی است که این کودکان در واقع عزت نفس و بهداشت و سلامت خود را مورد تهدید قرار می دهند. بنابراین باید باید بدانیم برنامه شهرداری برای این کودکان چیست. یکی از وظایف مهم شهرداری‌ها رسیدگی و برنامه ریزی برای این موضوعات است هر چند این اقدامات  تنها مربوط به یک سازمان نیست و ۱۵ سازمان دولتی دیگر نیز باید برای آن برنامه ریزی کنند و شهرداری جلودار و پیش قدم این سازمان ها برای برنامه ریزی باشد.

یاری گفت: همچنین‌ باید شهرداری مشخص کند ضایعات مربوط به کرونا در زباله‌های خشک قرار گیرد یا در زباله های تر. البته یک بار اعلام کردند که در زباله‌ تر قرار گیرد اما به مردم اطلاعی ندادند و حتی در خیلی از مناطق تفکیک زباله انجام نمی شود. علاوه براین در گذشته برنامه شهر دوستدار کودک به اجرا گذاشته می شد.

این فعال اجتماعی ادامه داد: سازمان های غیر دولتی پرتو که با شهرداری همکاری می کنند مشکلاتی دارند که این مشکلات انجمن ها را به اینجا می رساند که از این طرح بیرون بیایند و مواردی مانند تاخیر در بستن قراردادها باعث مشکلاتی می شود تا سازمان‌های غیردولتی نتوانند همکاری مناسبی با شهرداری داشته باشند.

او ادامه داد: تامین مکانی برای آموزش و ارتباط با خانواده ها برای این کودکان کار از دیگر مواردی است که باید مورد توجه قرار بگیرد و بیش از پیش امکانات شهرداری در اختیار سازمان های غیردولتی از منابع خود برای کودکان استفاده کنند. همچنین باید برای ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل فکری کنیم و آموزش از طریق فضای مجازی برای این کودکان همچنان با مشکل مواجه است که باید راه حلی برای آن اندیشیده شود.

تعامل دانشگاه الزهرا و شهرداری به نفع مردم است

در ادامه حق بین رئیس دانشگاه الزهرا تهران با تاکید بر استفاده از ظرفیت این دانشگاه و نخبگان آن گفت: در موضوعاتی مانند مبلمان شهری و زیبا سازی فضای شهری تعامل با شهرداری از طرف دانشگاه الزهرا می تواند ادامه داشته باشد.  همچنین گسترش دانشگاه الزهرا نیاز به زمین دارد که تبدیل به یک معضل برای دانشگاه شده است. تقاضا داریم شهرداری تعامل و همکاری لازم را برای تامین زمین با ما داشته باشد.

حجت الاسلام محمدرضا هاشمی رییس خانه ای بی گفت: بیماران ای بی با مشکلات زیادی روبرو هستند. تاکنون ۹۵۰ بیمار را در کشور شناسایی کردیم که به نظر می رسد تعداد دقیق این بیماران تا ۱۲۰۰ بیمار باشد.

او افزود: امروزه با وجود خیرین مشکل مالی برای تهیه نداریم. اما برای ساخت آسایشگاه به مکانی نیاز داریم. برخی خانواده ها قادر به نگهداری از بیمار ای بی نیستند. بیمارانی هم هستند که پدر و مادر خود را از دست داده اند و باید از آنها نگهداری شود. بعضی هم وقتی کودکشان با این بیماری به دنیا می آید آن را نزدیک خانه ای بی رها می کنند و می روند. بنابراین نیاز به آسایشگاه محسوس می شود. 

هاشمی در پایان از شهردار تهران برای بازدید. از خانه ای بی دعوت کرد. 

کمبود فضای فرهنگی در منطقه ۳

سعید بیابانکی، یکی از شاعران کشور گفت: برای اولین بار است که شهرداری یک نفر را به عنوان دستیار شعر و زبان فارسی انتخاب کرده است.

او با تاکید بر این که تا ۱۰۰ سال دیگر چیزی از زبان فارسی نمی ماند افزود: متولی نگهداشت از زبان فارسی مشخص نیست. اما همه مسئول پاسداشت از زبان فارسی هستیم و کسانی که برای این انتخاب به شهردار هجمه وارد کردند برای از بین رفتن زبان فارسی تلاش می کنند.

بیابانکی در ادامه تاکید کرد: در منطقه ۳ فضای فرهنگی بسیار کم است و باید این کمبود رفع شود. اما مشارکت گروه های فرهنگی با برای محلات اتفاق خوبی است و باید این مدل مشارکتی در سرای محلات گسترش یابد و از شهرداری تقاضا داریم حمایت معنوی کند تا یک استارتاپ بزرگ فرهنگ و آموزش در این زمینه ایجاد کنیم.

ابوالفضلی داور فوتبال و کارمند شهرداری منطقه ۳ هم در این نشست گفت: در بحث زیر ساختهای ورزشی برای پرسنل، مجموعه های ورزشی در اختیار سازمان ورزش قرار گرفته و این سازمان نمی تواند نظارت دقیقی روی این مجموعه ها داشته باشد زیرا سازمان ورزش نیز این مجموعه ها را به بخش خصوصی واگذار کرده است و شهروندان و کارکنان نمی توانند بهره لازم را از این مجموعه ها داشته باشند. اختصاص مجموعه ورزشی برای کارکنان و شهروندان را از شهردار تهران تقاضا داریم.

برنامه ریزی برای تغییر رویکرد استفاده از بوستان ها 

کشانی، روان شناس و فعال در حوزه درمان اعتیاد هم در این نشست گفت: از شما ممنونیم که به موضوع اعتیاد اهمیت ویژه ای دادید و نسبت به درمان آنها و برطرف کردن این معضل اهتمام ویژه‌ای دارید. تا کنون بیش از ۶۰ هزار نفر در کشور توسط کنگره ای که تشکیل دادیم درمان کامل از  اعتیاد پیدا کردند. در منطقه ۳ هر هفته ۲ هزار نفر از افراد توسط کنگره ما فعالیت درمانی و ورزشی می شوند.

او ادامه داد: بیشتر معضل اعتیاد در حوزه استفاده از قرص ها یا مواد روان گردان است که در این مجموعه بسیاری از این افراد درمان می شوند. با توجه به اینکه شهرداری از فضاهای بوستان ها برخوردار است، وقتی پارک‌ها به مرکز ورزشی تبدیل می شوند معضلات کم می شود.

کشانی بیان کرد: پیشنهاد بنده این است که برای بوستان‌ها برنامه و رویکردی تعریف کنیم تا بوستان‌ها تبدیل به مراکز تجمع افراد بزهکار نشود. همچنین برانگیختن حوزه مسئولیت اجتماعی مردم می تواند به حل معضلات اجتماعی کمک کند.

در پایان عزیزی مدیرعامل موسسه دوست اوتیسم در این نشست گفت: مجموعه ای از خانواده های اوتیسم نیازمند مربی برای آموزش های با کیفیت به کودکان اوتیسم هستند. زمین مناسب برای ساخت مکان‌هایی برای آموزش نداریم. بنابراین حمایت شهرداری برای  راه اندازی مراکز برای آموزش مهارت های اولیه می تواند موثر باشد.

او با بیان اینکه  ۱.۵ درصد جامعه ما را این کودکان تشکیل می دهند، افزود: طبق قانون قرار است مراکز نظامی از شهرها خارج  و تبدیل به فضاهای عمومی شوند و از  ۱۵ تا ۲۵ درصدی که به ساخت و ساز اختصاص دارد، باید بخشی از آن به حوزه سمن ها که نزدیکترین بخش به مردم است اختصاص داده شود.

منطقه ۳، دیار فرهنگ و ملل است/ شهر ساخته نمی شود مگر با مشارکت همه مردم

در ادامه این برنامه علیرضا زاکانی، شهردار تهران گفت: بسیار خشنودم که در این منطقه که با بررسی اولیه و نگاه اجمالی یک منطقه فرهنگ پایه، فرهنگ پرور و منطقه ای دارای زمینه حضور ملل مختلف در آن وجود دارد خدمت شما عرض ادب می کنم.

شهردار تهران افزود: دوستان در حال دقت بودند چه عنوانی برای این منطقه بیان کنند که به نظرم «دیار فرهنگ و ملل» عنوان پیشنهاد مناسبی است که منطقه ۳ می تواند امکانی را فراهم کند که به رشد و تعالی و گسترش فرهنگ و همچنین تعامل و پیوستگی بین ملل کمک کند.

او بیان کرد: در منطقه ۳ شاهد اختلاف طبقاتی هستیم در کنار محله هایی که از نظر امکاناتی مرفه هستند، هستند افرادی که از کمترین امکانات محروم بوده اند. 

شهردار تهران افزود: اگر بتوانیم مسئولیت های خود را در هر نهادی که مسیولیت داریم انجام دهیم دنیا گلستانی خواهد شد که در منظر عموم قرار می گیرد هرچند که این مسئولیت تنها به مدیریت شهری محدود نمیشود اما من تاکید می کنم که به تمام وظایف خود در شهرداری عمل می کنیم

زاکانی در ادامه با اشاره به سختی بار مسئولیت اشاره کرد و گفت: در آن دنیا مسئول را با غل و زنجیر می آوردند و تا خدمت صادقانه را ثابت نکند، غل و زنجیر را از دست او باز نمی کنند؛ این موضوع بیش از همه متوجه من است.

او ادامه داد: اگر به مسئولیت به چشم طمع ورزی نگاه شود انسان خود را از دریای رحمت محروم می کند اما افرادی نیز بدون چشم داشت در حال خدمت هستند و این افراد برای ما یک دنیا عظمت به همراه می آورند.

شهردار تهران افزود: تهران دریایی از نیازهاست و به این گونه نیست شهرداری به عنوان تک نهاد بتواند تمام مسئولیت آن را به عهده بگیرد و مشکلات را رفع کند با حضور مردم و استفاده  از آنها می توان اقدام های بسیار موثری در شهر انجام داد گام نخست این است در شهرداری بپذیرم که مسئولیت های متعددی داریم و تنها یک نهاد صرف خدماتی نیستیم.

زاکانی ادامه داد: اگر به دنبال ایجاد یک آرمانشهر برای تمام مردم باشیم که افراد با ادیان و تفکرات مختلف در کنار هم زندگی کنند و از همه چیز بهره مند باشند این همان مسیر درستی است که باید در آن گام برداشته شود.

او بیان کرد: باید تمام امکانات را برای خدمت به مردم بسیج کنیم و آن را به مردم دریای بیکران وصل کنیم و آن بهشت موعود را بسازیم.

شهردار تهران افزود: ما در شهرداری تهران 2.5 ماه است در خدمت مردم هستیم و از ابتدا بیان کردیم که در دو حوزه نرم افزار و سخت افزار خود را مسئول می دانیم و با این نگاه مسیر را آغاز کردیم.

زاکانی با اشاره به کودکان کار، زباله گردی در پایتخت ادامه داد: ناظر به حوزه اجتماعی اعلام کردیم مسئولیت های بزرگ را می پذیریم که نمونه این معضلات اجتماعی وجود ۲۱ هزار معتاد متجاهر است و اگر بخواهیم شهر را بسازیم این شهر به دست همه باید ساخته شود و شهرداری باید زمینه این عمل را شکل دهد.

او بیان کرد: در گذشته این باور وجود داشت که برخی از معضلات اجتماعی به شکل تک بعدی مانند ورود بهزیستی قابل حل است اما ما در نگاه جدید به دنبال حضور در تمام حوزه ها برای حل معضلات اجتماعی هستیم.

شهردار تهران افزود:زمینه سازی برای حضور مردم برای حل مشکل و اداره شهر در دستور کار قرار دارد و در ابتدا ۱۵ برنامه تدوین شده است که بر پایه نخبگان محلات مجمعی شکل بگیرد و برای ما در مدیریت شهری ایده سازی و کمک کنند و در کنار آن مسئولیت محله خود را نیز به عهده بگیرند و مردم در ۵۲ فعالیت تعریف شده معادلات منطقه را تغییر دهند تا بتوانند محل را در رقابت با دیگر محله ها نمونه کنند.

شهردار تهران با اشاره به صحبت نخبگان درباره برخی بیماری هایی مانند ای بی  و اوتیسم، افزود: باید بپذیرم مسئولیت رنج مردم بر عهده  ما است اما حل این دست مشکلات نیاز مند دریای همکاری است.

زاکانی با بیان این که ما نسبت به رشد اقتصادی شهر مسئول هستیم، ادامه داد: در دو ماه اخیر در شهرداری تهران کمک به برخی از خانواده ها که بنا به مشکلاتی شرایط خاصی دارند  راهم در دستور کار خود قرار دادیم.

او اضافه کرد: از یک ماه پیش به تمامی همکاران اعلام کردیم که در بوستان ها چه اقدامی می توان انجام داد تا پدیده ای مثل دستفروشی فرصتی برای ایجاد هویت باشد.

شهردار تهران تاکید کرد: ما توان انجام همه مسئولیت ها را به تنهایی نداریم و به دنبال ورود نخبگان هر محله در مدیریت محله و شهر است. 

زاکانی ادامه داد: برنامه های اقتصادی از جمله برنامه هایی در حوزه مسکن پیش بینی شده است که زمینه حضور توانمند مردم فراهم می شود اما این اقدام به حوزه های دیگری مانند بهداشت و درمان و فرهنگ نیز ناظر است که با محوریت مسجد می تواند انجام شود. ما امیدوارم هستیم مسیری را دنبال کنیم که ما به ازای آن سطح بالاتری از رفاه و توجه فرهنگ ملی را در شهر داشته باشیم.

او بیان کرد: امروز از صبح که در خدمت دوستان در منطقه ۳ بودیم، مقدمه ای بود که با نیازهای منطقه و ایده ها و طرح های فکر شده برای حل مشکلات آشنا شویم و جای آن دارد که از شهردار منطقه ۳ تشکر کنم که در این مدت کوتاه اقدام های موثری انجام داده است.

شهردار تهران افزود: مشکلات بیماران ای.بی ۳ هفته گذشته در هیات دولت مطرح و تصمیماتی اجمالی گرفته شد و نامه ای زده شد که شهرداری چه خدمتی را می تواند در این زمینه ارایه کند که موضوع دنبال می شود.

در پایان این جلسه علیرضا زاکانی شهردار تهران از سید جواد ال داوود خبرنگار خبرگزاری ایرنا که هفته گذشته در جریان ماموریت  پوشش اخبار بازدید شهردار تهران از منطقه ۱۶ در پویش قرار خدمت صاحب فرزند شد با اهدای لوح،  تقدیر و تشکر کرد.

علیرضا زاکانی شهردار تهران از پاکبان پاکدستی که ۵۰۰ میلیون تومان را پیدا و به صاحب آن برگرداننده بود نیز قدردانی کرد.

محلات را باید به دست نخبگان و موثرین هر محله سپرد

علیرضا زاکانی شهردار تهران در حاشیه نشست هم اندیشی با نخبگان منطقه ۳ در جمع خبرنگاران گفت: موضوعاتی که در جلسه با نخبگان از سوی آنها مطرح شد قطره ای از دریای همتی است که ملت در جهت رفع آلام و پیشرفت جامعه دنبال می کنند. آقای بنی آدم از پایه گذاران ورزش صبحگاهی در پارک ها وهم از خیرین مدرسه ساز بودند و بیانشان این بود که امکان و شرایطشان را در خدمت رفع مشکلات اجتماعی قرار دهند.

شهردار تهران افزود: رویکرد اصلی مدیریت شهری در دوره جدید این است که در خدمت مردم قرار بگیرد و با کمک مردم بتواند گام به گام مشکلات شهر تهران را رفع کند. برای این کار نیز به دنبال تهیه سازوکارهای محله محور هستیم. در هر محله ای نخبگان و موثرین محله دور هم مجمعی را شکل دهند و ما به ازای آن تصمیمات لازم را برای محله خود اتخاذ کنند. 

زاکانی ادامه داد: از همه ظرفیت های مردم اعم از فکر و ایده و مبادی ورودی نظری، قدرت و توان عملی و حضور آنها و همچنین امکانات و شرایط آنها استفاده خواهیم کرد تا در محله‌ها با محوریت نخبگان شرایط به سمت و سویی برود که تعلق مکانی بالا و ظرفیت شتاب دهنده رشد یافته ای را شاهد باشیم. 

او اضافه کرد:درباره بیماری های صعب العلاج و بیماری های خاص وظیفه داریم که تسهیلاتی برای ارائه خدمات به بیمار و خانواده بیمار در نظر بگیریم. البته مسئول اصلی این ‌کار در کشور وزارت بهداشت و درمان است. اما ما معتقدیم در مدیریت شهری باید به روح و روان و جسم و جان جامعه بپردازیم و این مسأله نیز یکی از آلامی است که به راحتی نمی توان از کنار آن گذشت.

شهردار تهران گفت: از این جهت به دنبال این هستیم تا به کمک دستگاه‌های مسئول برویم و به آنها مشکلات را یادآور شویم تا بهتر خدمت کنند و هم فراتر از آن به مجموعه های مردم نهاد کمک کنیم تا خدمت بیشتری ارائه کنند و نهایتا بتوانیم رنج و آلام بیماران و خانواده ها را کاهش دهیم.

او در پاسخ به پرسشی درباره نقش شورایاری ها در مجمع نخبگان و آخرین وضعیت آنها در مدیریت شهری بیان کرد: بحث شورایاری ها که در دوره های گذشته دنبال شد همچنان در حال فعالیت است .اما به اقتضا قواعد کشور و مجامع موثر باید در این باره عمل کنیم مثلا دیوان عدالت اداری اعلام کرده که این کار تکلیف شهرداری ها نبوده و خارج از تکلیف این کار را انجام دادند. بنابراین احکامی را برای ما صادر کرده که ما مکلفیم آنها را دنبال کنیم. 

زاکانی عنوان کرد: از طرف دیگر به این مساله قائلیم که محلات را باید به دست نخبگان و موثرین هر محله بسپاریم؛ کسانی که با حضورشان تعلق مکانی و هویت بخشی را ایجاد کنند و تصمیم گیری آنها مورد اعتبار و نظر مردم قرار گیرد. بخش زیادی از همه این نخبگان و موثرین و معتمدین محلی همین شورایاری ها هستند و البته ممکن است برخی از معتمدین در شورایاری ها حضور نداشته باشند.  بنابراین مجمع نخبگان در مقابل بحث شورایاری ها مطرح نشده است.

شهردار تهران در پاسخ به این سوال که آیا برای مجمع نخبگان انتخابات برگزار می شود توضیح داد: برای مجمع نخبگان نیز انتخاباتی برگزار نمی شود. در واقع پس از ممنوعیت انتخابات شورایاری ها مجمع نخبگان می تواند پایه ای را برای خدمت بالاتر به محلات تشکیل دهد.

حضور شهردار در جلسه معاونین

شهردار تهران پس از نشست هم اندیشی با نخبگان منطقه ۳ به همراه معاونین خود در جلسه ستاد و ارزیابی منطقه شرکت کرده تا با توجه به بازدیدهای انجام شده و بررسی های میدانی معاونین خود ، مصوبات مورد نیاز منطقه در حوزه های، عمران، ورزشی، معماری و فرهنگی را بررسی و صادر کند.

حضور شهردار تهران در شیرخوارگاه آمنه

علیرضا زاکانی پس از حضور در جلسه ستاد ارزیابی منطقه ۳ در مجتمع شیرخوارگاه آمنه حضور پیدا کرد. شهردار تهران در این بازدید در جریان نحوه فعالیت بخش های مختلف شیرخوارگاه آمنه قرار گرفت. مسئولان شیرخوارگاه در این بازدید درباره کمبودها و مشکلات این مرکز توضیحاتی دادند.

کارگروهی ویژه مشکلات ده ونک را بررسی می کند

علیرضا زاکانی همچنین در حاشیه دیدار مردمی خود در پویش قرار خدمت در مسجد شهید نواب صفوی منطقه ۳ در جمع خبرنگاران گفت: توفیق داشتیم در منطقه ۳ طی کار کارشناسی از هفته پیش و بازدیدهای امروز سلسله مصوباتی را برای منطقه داشته باشیم و بنا شد طی زمانبندی های یک ماهه و دو ماهه و تا دهه فجر هفت تا هشت دسته اقدام را در منطقه انجام دهیم.

شهردار تهران افزود: علاوه بر آن توفیق داشتیم که با نخبگان منطقه دیدار داشته باشیم و علاوه بر آن به شیرخوارگاه آمنه سری بزنیم تا شرایط فرزندان و کودکان معصوم این مرز و بوم را بررسی کنیم . امیدواریم که این مسیری که مهیا شده به رونق و گره گشایی مشکلات در منطقه ۳ کمک کند.

زاکانی ادامه داد: پروژه ها در منطقه متفاوت بود چرا که در منطقه ۳ هم نقاط برخوردار وجود دارد و هم نقاط دارای مشکل. بنا شد تصمیمات جدی راجع به ده ونک گرفته شود هم ناظر به بازبینی طرح تفصیلی آن و هم ناظر به کمک به مردم درباره حل مشکل اسناد از طریق دستگاه قضایی و از طریق ثبت.

او بیان کرد: اساس عدم رسیدگی به ده ونک به دلیل مشکل بخش های وقفی و سندی آن است و قرار شد کار گروهی تشکیل شود و در خدمت مردم آن محله باشیم و در کنار مردم کمک کنیم مشکل آنها حل شود، البته در این باره بخشی که به شهرداری برمی گردد ناظر به طرح تفصیلی است که در آن بنا شد هم برای شورای شهر و هم کمیسیون ماده پنج اقتضائاتی دیده شود که نهایتا به نفع مردم شود.

شهردار تهران گفت: محله دیگر زرگنده است که قرار بر این شد که برای آن محله نیز اقتضائاتی دیده شود . همچنین ناظر به پارکینگ نیمه ساز در کنار پارک ملت ، بنا شد که ظرف یک ماه وضعیت آن تعیین تکلیف و عملیات عمرانی آن آغاز شود. همچنین درباره تونل های تعبیه شده و دسترسی هایی که در خصوص آن وجود دارد قرار شد که اقتضائات امکانی آن خریداری و بهره برداری این فضاها با ایمن سازی صورت بگیرد. 

زاکانی افزود: ناطر به مکان‌هایی که در طرح تفصیلی مسکونی است اما سالهاست که به صورت اداری استفاده‌ می شود نیز بنا شد که یک بازبینی صورت بگیرد و طرحی را برای شورا بیاوریم. اموری از این جنس درباره منطقه مطرح شده که بخش هایی از آن مربوط به شهرداری است که مشکلات آن به فضل الهی حل می شود و در بخش های دیگر نیز ما به مردم کمک کنیم تا مشکلات را از طریق مراجع عالی قانونی حل کنیم.

دیدار چهره به چهره شهردار تهران با اهالی منطقه ۳ در مسجد شهید نواب صفوی

زاکانی شهردار تهران در ادامه پویش قرار خود در منطقه ۳ تهران حاضر و از طرح های فنی، عمرانی، فرهنگی منطقه بازدید کرد و در جریان امور قرار گرفت.

بر اساس برنامه از پیش تعیین شده در انتهای بازدید علیرضا زاکانی شهردار تهران در مسجد شهید نواب صفوی واقع در شهرک فجر منطقه ۳ تهران حاضر و به شکل چهره به چهره شنوای مشکلات آن ها بود.

در این دیدار مهدی چمران رییس شورای شهر تهران نیز همراه علیرضا زاکانی شهردار تهران بود.

دیدار شهردار تهران با خانواده شهید کرمی

علیرضا زاکانی شهردار تهران به رسم بازدید های هفته گذشته، به دیدار خانواده شهید نصرت الله کرمی رفت.

شهید نصرت الله کرمی از کارکنان شهرداری تهران شاغل در اتوبوسرانی بود.

۲۷ آبان ۱۴۰۰ - ۰۶:۰۹
کد خبر: 14559

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =