محلات را باید به دست نخبگان و موثرین هر محله بسپاریم

شهردار تهران گفت: در شهرداری تهران به این مساله قائلیم که محلات را باید به دست نخبگان و موثرین هر محله بسپاریم؛ کسانی که با حضورشان تعلق مکانی و هویت بخشی را ایجاد کنند و تصمیم گیری آنها مورد اعتبار و نظر مردم قرار گیرد

به گزارش خبرنگار شهر، علیرضا زاکانی شهردار تهران در حاشیه نشست هم اندیشی با نخبگان منطقه ۳ در جمع خبرنگاران گفت: موضوعاتی که در جلسه با نخبگان از سوی آنها مطرح شد قطره ای از دریای همتی است که ملت در جهت رفع آلام و پیشرفت جامعه دنبال می کنند. آقای بنی آدم از پایه گذاران ورزش صبحگاهی در پارک ها وهم از خیرین مدرسه ساز بودند و بیانشان این بود که امکان و شرایطشان را در خدمت رفع مشکلات اجتماعی قرار دهند.

شهردار تهران افزود: رویکرد اصلی مدیریت شهری در دوره جدید این است که در خدمت مردم قرار بگیرد و با کمک مردم بتواند گام به گام مشکلات شهر تهران را رفع کند. برای این کار نیز به دنبال تهیه سازوکارهای محله محور هستیم. در هر محله ای نخبگان و موثرین محله دور هم مجمعی را شکل دهند و ما به ازای آن تصمیمات لازم را برای محله خود اتخاذ کنند. 

زاکانی ادامه داد: از همه ظرفیت های مردم اعم از فکر و ایده و مبادی ورودی نظری، قدرت و توان عملی و حضور آنها و همچنین امکانات و شرایط آنها استفاده خواهیم کرد تا در محله‌ها با محوریت نخبگان شرایط به سمت و سویی برود که تعلق مکانی بالا و ظرفیت شتاب دهنده رشد یافته ای را شاهد باشیم. 

او اضافه کرد:درباره بیماری های صعب العلاج و بیماری های خاص وظیفه داریم که تسهیلاتی برای ارائه خدمات به بیمار و خانواده بیمار در نظر بگیریم. البته مسئول اصلی این ‌کار در کشور وزارت بهداشت و درمان است. اما ما معتقدیم در مدیریت شهری باید به روح و روان و جسم و جان جامعه بپردازیم و این مسأله نیز یکی از آلامی است که به راحتی نمی توان از کنار آن گذشت.

شهردار تهران گفت: از این جهت به دنبال این هستیم تا به کمک دستگاه‌های مسئول برویم و به آنها مشکلات را یادآور شویم تا بهتر خدمت کنند و هم فراتر از آن به مجموعه های مردم نهاد کمک کنیم تا خدمت بیشتری ارائه کنند و نهایتا بتوانیم رنج و آلام بیماران و خانواده ها را کاهش دهیم.

او در پاسخ به پرسشی درباره نقش شورایاری ها در مجمع نخبگان و آخرین وضعیت آنها در مدیریت شهری بیان کرد: بحث شورایاری ها که در دوره های گذشته دنبال شد همچنان در حال فعالیت است .اما به اقتضا قواعد کشور و مجامع موثر باید در این باره عمل کنیم مثلا دیوان عدالت اداری اعلام کرده که این کار تکلیف شهرداری ها نبوده و خارج از تکلیف این کار را انجام دادند. بنابراین احکامی را برای ما صادر کرده که ما مکلفیم آنها را دنبال کنیم. 

زاکانی عنوان کرد: از طرف دیگر به این مساله قائلیم که محلات را باید به دست نخبگان و موثرین هر محله بسپاریم؛ کسانی که با حضورشان تعلق مکانی و هویت بخشی را ایجاد کنند و تصمیم گیری آنها مورد اعتبار و نظر مردم قرار گیرد. بخش زیادی از همه این نخبگان و موثرین و معتمدین محلی همین شورایاری ها هستند و البته ممکن است برخی از معتمدین در شورایاری ها حضور نداشته باشند.  بنابراین مجمع نخبگان در مقابل بحث شورایاری ها مطرح نشده است.

شهردار تهران در پاسخ به این سوال که آیا برای مجمع نخبگان انتخابات برگزار می شود توضیح داد: برای مجمع نخبگان نیز انتخاباتی برگزار نمی شود. در واقع پس از ممنوعیت انتخابات شورایاری ها مجمع نخبگان می تواند پایه ای را برای خدمت بالاتر به محلات تشکیل دهد.

۲۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۸
کد خبر: 14566

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =