۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۵
کد خبر: 14749

صدور ۷۵۳ هزار گواهی معاینه فنی در ۸ ماه گذشته

استفاده ۳۱ درصد از مراجعان معاینه فنی از پذیرش اینترنتی
صدور ۷۵۳ هزار گواهی معاینه فنی در ۸ ماه گذشته

مدیرعامل ستاد معاینه فی خودروهای تهران از صدور ۷۵۳ هزار گواهی معاینه فنی در ۸ ماه اخیر خبر داد و گفت: از این تعداد، ۱۵۲ هزار گواهی مربوط به معاینه فنی برتر است.

حسین مقدم در گفت‌وگو با شهر، ضمن تبریک هفته بسیج، بیان کرد: از ابتدای امسال تا پایان آبان، یک میلیون و ۵۰ هزار دستگاه خودرو به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه کرده که در مقایسه با سال گذشته میزان مراجعات تغییر چندانی نداشته است. 

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران با بیان اینکه از آمار اعلامی ۷۹۲ هزار دستگاه خودرو مربوط به مراجعه اول بود، گفت: ۱۴ درصد از این آمار در آزمون آلایندگی گازهای خروجی از اگزوز، ۹ درصد در آزمون هم راستایی چرخ ها، ۴ درصد در آزمون کمک فنر، ۱۱ درصد در آزمون تست ترمز و ۱۴ درصد به علت عیوب ظاهری مردود شده‌اند.

به گفته مقدم؛ در مجموع ۳۱ درصد از خودروها به علت نقص فنی موفق به اخذ معاینه فنی در مراجعه اول نشده‌اند.

او ضمن اشاره به صدور ۷۵۳ هزار گواهی معاینه فنی در هشت ماه اخیر، عنوان کرد: از این تعداد، ۱۵۲ هزار گواهی مربوط به معاینه فنی برتر است. در مجموع حدود ۲۰ درصد از خودروهای مراجعه کننده به مراکز معاینه فنی شهر تهران دارای معاینه فنی برتر هستند.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران درباره آمار مراجعه کنندگان اینترنتی، توضیح داد: در آبان امسال حدود ۸ هزار دستگاه خودرو با استفاده از سامانه نوبت دهی اینترنتی و با تعیین وقت قبلی به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه و تقریباً شهروندان از ۳۱ درصد ظرفیت پذیرش اینترنتی استفاده کرده‌اند. 

مقدم درباره فعالیت واحدهای سیار کنترل کنار جاده ای وضعیت آلایندگی خودروهای سنگین در حال تردد در سطح شهر تهران، بیان کرد: امسال ۲ هزار و ۵۷۵ دستگاه خودرو مورد ارزیابی قرار گرفته که ۷۸  درصد دارای معاینه فنی و  ۲۲  درصد فاقد معاینه فنی بوده‌اند. همچنین پس از آزمون مجدد آلایندگی تمامی خودروها، ۱۹ درصد در آزمون آلایندگی مردود شده‌اند.

به گفته او؛  این طرح در راستای کاهش آلودگی هوا و پایش مضاعف وضعیت آلایندگی خودروهای سنگین در سطح شهر با مشارکت پلیس و بنا بر تدبیر مدیریت شهری از آبان ۱۳۹۷ اجرا شده و از ابتدای امسال تاکنون برای  ۷۴۵ دستگاه خودرو به علت نداشتن معاینه فنی و یا دودزا بودن توسط پلیس جریمه صادر شده است.

مدیر عامل ستاد معاینه فنی در ارتباط با وضعیت مراجعات به مراکز گفت: در حال حاضر مراکز در شرایط عادی و فاقد صف هستند و مراجعان در کمترین زمان می‌توانند از خدمات مراکز استفاده کنند. به شهروندان توصیه می‌شود با توجه به تشدید آلودگی هوا در شش ماهه دوم سال و با شروع فصل سرما خارج از الزامات قانونی مرتبط با انجام سالیانه معاینه فنی نسبت به کنترل وضعیت آلایندگی خودروی خود و اخذ معاینه فنی برتر اقدام کنند.

مقدم درباره انجام معاینه فنی برتر در مراکز شهر تهران عنوان کرد: معاینه فنی برتر در ۹ مرکز منتخب بیهقی، سراج، آبشناسان، دماوند، الغدیر، شقایق، نیایش، چمران و خاوران انجام شده و این مراکز منتخب به استناد ضوابط قانونی و ممیزی اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران دارای گواهی صلاحیت صدور معاینه فنی برتر هستند.

او اضافه کرد: خودروها می توانند به صورت اختیاری در صورت احراز شرایط لازم نسبت به اخذ معاینه فنی معمولی و یا برتر اقدام کرده و با اخذ معاینه فنی برتر از تخفیف ۳۰ درصدی عوارض تردد در طرح کاهش و ترافیک استفاده کنند. تفاوت معاینه فی برتر و عادی تنها در فرآیند آزمون آلایندگی خودرو بوده و از لحاظ هزینه پرداختی یکسان است.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران با بیان اینکه از ابتدای امسال هزینه مراجعه اول معاینه فنی تاکسی های شهر تهران در پنج مرکز معاینه فنی بیهقی،شقایق،دماوند،چمران و نیایش رایگان است، افزود: خودروهای تاکسی در صورت داشتن پروانه تاکسیرانی معتبر که از طریق سامانه سیما تاکسی سازمان تاکسیرانی قابل استعلام و کنترل است، می‌توانند سالانه با مراجعه به مراکز معاینه فنی اعلام شده، از طرح رایگان هزینه مراجعه اول استفاده کنند. هزینه مراجعه اول معاینه فنی خودروهای سبک مبلغ ۴۷ هزار تومان بوده و خودروهای تاکسی با عمر ۱۰ سال و کمتر طبق قانون و مصوبات دولت باید هر ۶ ماه یکبار و خودروهای تاکسی با عمر بالای ۱۰ سال هر سه ماه یکبار نسبت به اخذ معاینه فنی خودروی خود اقدام کنند.

مقدم درباره تعمیرگاه‌های مستقر در مراکز و نحوه نظارت بر آن‌ها بیان کرد: استفاده از خدمات تعمیرگاهی در مراکز کاملا اختیاری است. این خدمات توسط بخش خصوصی ارائه می‌شود و با هدف ارائه خدمات سریع مانند تعویض لامپ و یا تعویض لنت ترمز راه اندازی شده است. به شهروندان توصیه می‌شود جهت رفع ایراد به تعمیرگاه های تخصصی  خودرو خود مراجعه کنند. هزینه هایی که این تعمیرگاه ها بابت خدمات دریافت می کنند براساس تعرفه اتحادیه است و لیست قیمت‌ها در تعمیرگاه در دید مراجعان قرار دارد. راهبری این تعمیرگاه ها به بخش خصوصی واگذار شده و این تعمیرگاه ها دارای صنف مجزا و مشخصی هستند ولی به رغم همه این موارد جهت تسهیل در پاسخگوئی، شهروندان در صورت هرگونه شائبه و یا مشکلی می‌توانند به مدیر مرکز معاینه فنی مربوطه جهت طرح موضوع مراجعه کنند.

۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۵
کد خبر: 14749

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 5 =