شکل گیری زیست شهدا بر پایه «بندگی و اخلاص،معرفت، قیام و استقامت»

زاکانی گفت: زیست شهیدان با عنصر بندگی و اخلاص، جوهره معرفت و قیام و استقامت شکل می گیرد و این سه عنصر کنار هم که جمع می شود ندای «ارجعی الی ربک»را می شنوند.

به گزارش خبرنگار شهر، علیرضا زاکانی شهردار تهران در مراسم یادواره شهدا و گرامیداشت شهید مدافع حرم مرتضی عبدالهی که امروز  پنجشنبه چهارم آذر ۱۴۰۰ در مسجد صفا برگزار شد، گفت: همیشه وقتی تاریخ را می خوانیم به نکاتی می رسیم که درک درستی از آن نداشتیم، وقتی سعید بن عبدالله در ظهر عاشورا هنرنمایی کرد و در زمان نماز  هرچه تیر پرتاب می شد خودش را در کنار هم رزمش زبیر در جلوی آن قرار می داد تا تیر به سید الشهدا نخورد، زمانی که نماز تمام شد او بر زمین افتاد وقتی سرش روی زانوی سید الشهدا بود به حضرت گفت: «وفا کردم؟»

او بیان کرد:این نشان می دهد که شهید است و شهید به جای طلبکار بودن خود را بدهکار می داند و در طول تاریخ که به شهدا نگاه می کنیم متوجه می شویم چگونه سوختند تا پرچم به دست ما برسد و امروز خدا به ما توفیق داد تا ببینیم هنوز آن شهدا هستند که در عرصه های مختلف با تمام وجود حاضر می شوند و چیزی آن ها را از عرصه خارج نمی کند و یکپارچه جوش و خروش هستند.

شهردار تهران افزود:به عنوان فردی که خدا توفیق داد در کنار رزمندگان در جبهه باشم فهمم آن بود که زیست شهیدان با عنصر بندگی و اخلاص، جوهره معرفت و قیام و استقامت شکل می گیرد و این ۳ عنصر کنار هم که جمع می شود  ندای «ارجعی الی ربک»را می شنوند.

زاکانی ادامه داد: با موجودی و با ویژگی های طرف هستیم که برای همه وجود دارد و ما باید دست به انتخاب بزنیم و هرچه دز اخلاص بالاتر باشد معجزه خدا می شویم و هرچقدر معرفت و اخلاص بالا باشد در آن زمان ما اوج میگیریم.

او با بیان این مطلب که هرچقدر قابلیت قیام و شجاعت ما در میدان های مختلف بالا باشد قیمت ما بالا می رود و باید گفت  که تلاش برای رسیدن به آن باید برای امثال من باشد، گفت: در ذهن خود که مرور می کنم ۱۵-۱۶ از بچه های رزمنده به یادم می آید که به من قبل از شهادتشان  گفتند که شهید می شوند و حکایت از این است که خود آنها  نحوه شرایط را برای خود انتخاب می کنند. 

زاکانی ادامه داد: یکی از شهدا علی فیلسوف زاده بود که توفیق حضور مکرر در جبهه داشت و ما با هم صیغه برادری خوانده بودیم که گشت شناسایی با هم رفتیم و بار در عملیاتی دیگر  پای او روی مین رفت و ۱۴ روز طول کشید تا پای او را قطع کردند.

او بیان کرد: یک ماه و خرده ای گذشته بود که با پای گچی و عصای چوبی علی به من گفت، من با تو به منطقه می آیم و به او گفتم با این وضعیت کجا میخواهی بیایی که پاسخ داد می آیم  اتاق عملیات فعالیت می کنم .

شهردار تهران افزود:عملیات کربلای ۸ در سال ۶۶ عملیات سنگینی بود که ۳۰۰ متر در ۳۰۰ متر گردان گردان حرکت می کردیم، آنجا دیدم علی لنگ می زند اما منطقه را ترک نکرد و انتهای سال ۶۶ در اتوبوس به من گفت که شهید می شوم.

زاکانی ادامه داد: روز چهارم عملیات علی نیم ساعت سرش روی زانوی من بود که جان داد و شهید شد، و امروز میخواهم تاکید کنم شهدا دستگیری  و کمک می کنند.

او بیان کرد: زمانی که علی شهید شد من نیم ساعتی او را نوازش کردم ، او را بوسیدم و چشمش را بستم  و در همان زمان چشمم جلب شد به ۳-۴ برانکارد که روی آنها  شهید بود و رفتم روی آنها را کنار زدم که یکی از آنها پیر مردی بود و بر روی برانکارد دوم جوانی مثل قرص ماه بود.

شهردار تهران افزود:چهره آن در ذهن من ماند و زمان گذشت و دانشگاه که آمدیم همکلاسی داشتیم که ۲ بردار داشت که یکی از آنها  مسوول بسیج و بردار دیگر او پزشک بود که در جبه های عراق و سوریه خدمات پزشکی ارایه میکرد ، روزی یکی از برادر ها گفت من برادر شهید هستم و از او پرسیدم برادرت کجا شهید شد؟ آدرس که داد خود را در آن موقعیت دیدم و به او گفتم من در آنجا بودم  عکسی از برادر شهیدت داری؟ عکس را که نشان داد دیدم همان جوان زیبارویی است که روی برانکارد دوم خوابیده بود.

زاکانی ادامه داد: من زنگ زدم به اخوی او که دائم به جبهه عراق و سوریه می رفت و گفتم دکتر ما بودیم که بردارت شهید شد و به من بگو برادر شهیدت چه ویژگی داشت؟ گفت اخوی من دائم جبهه می رفت و در کربلای ۵ از ناحیه سر مجروح شد و ۲/۵ ماه در کما بود که به طرز معجزه اساسی برگشت و زمانی که بهبود یافت مجدد برگشت جبهه و  قبل از والفجر ۱۰ و بیت المقدس ۴ به من گفت این بار شهید می شوم.

او با تاکید بر این نکته که شهید دیگر خود را محاسبه نمی کند و همه چیز را خدا می بیند گفت: ما که در این محافل می نشینیم و از بزرگی آن ها یاد می کنیم وظیفه داریم به آنها اقتدا کنیم و به سمت آنها حرکت کنیم 

شهردار تهران افزود: آن فردی که چند صباحی بیشتر می ماند و زندگی می کند نبرده است  و آنکه همه چیز خود را خدا قرار می دهد ، خدا هم به همان اندازه به او اجر و قرب می دهد.

زاکانی با تاکید بر این نکته که باید پای رهبری بایستیم ادامه داد:روزی به حضرت آقا گفتم ما بچه جنوب شهر هستیم و کمی هم زمان شاه را دیدیم و اگر امام راحل (ره) نبود گوشه جوب و دیوار افتاده بودیم و امام خمینی (ره) بود که ما را آزاد کرد و بعد از رحلت امام(ره) این ازادی را به دست رهبری شما می بینیم.

به گزارش خبرنگار شهر در پایان این جلسه از تنی چند از خانواده معزز شهدا و جانبازان با حضور علیرضا زاکانی شهردارتهران تجلیل و قدردانی شد، همچنین با حضور علیرضا زاکانی شهردار تهران از دیوارکوب خیابان جنب مسجد صفا که به نام شهید مدافع حرم مرتضی عبدالهی مزین شده بود رونمایی شد.

۴ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۶
کد خبر: 14818

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 13 =