مجلس ایرادات لایحه درآمد پایدار را ظرف حدود یک ماه رفع می کند

شهر: مشاور شهردار تهران در امور مجلس می گوید که ظرف حدود یک ماه ایرادات شورای نگهبان درباره لایحه درآمد پایدار شهرداری ها و دهیاری ها در مجلس رفع می شود.

پروانه مافی در گفتگو با خبرنگار شهر درباره قانون درآمد پایدار، هزینه شهرداری ها و دهیاری ها و قانون مالیات بر ارزش افزوده که در آخرین اقدامات مجلس دهم تصویب به شورای نگهبان ارسال شدد، اکنون با ایراد شورای نگهبان به مجلس بازگردانده شده اند، گفت: معمولا همه قوانین بعد از اینکه به شورای نگهبان ارسال می شوند اشکالاتی به آنها وارد می شود و مجددا در مجلس اصلاح می شوند. در این مورد ایرادی وجود ندارد.

او در پاسخ به این سوال که این روند چقدر زمان بر است گفت: این مراحل در حدود یک ماه زمان خواهد برد. خوشبختانه در مجلس یازدهم،  کمیسیون ها تشکیل شده است و زمانی که کمیسیون ها تشکیل شود موضوع در کمیسیون مطرح می شود و نهایت اصلاح این قوانین ظرف یک ماه یا کمی بیشتر زمان می برد و مجددا به شورای نگهبان ارسال خواهد شد.

لایحه درآمد پایدار شهرداری و دهیاری در زمره آخرین مصوباتی بود که در صحن علنی مجلس در ادیبهشت ماه به تصویب رسید.

شورای نگهبان در تاریخ ۱۰ خرداد درباره این لایحه اعلام کرد که لایحه درآمد پایدار و هزینه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها که با اصلاحاتی در جلسه مورخ چهاردهم اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است؛ در جلسه مورخ ۲۴/۰۲/۱۳۹۹ شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با توجه به اصلاحات به عمل آمده به‌شرح زیر اعلام نظر می‌شود:

_ علیرغم اصلاح به‌عمل‌آمده، مصوبه همچنان مغایر اصل ۱۰۰ قانون اساسی شناخته شد. توضیح آنکه بر اساس اصلاح انجام‌شده، منظور از قوانین و مقرراتی که عوارض محلی و سایر اختیارات در چهارچوب آنها وصول و اعمال می‌شوند، قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران است که به جهت پیش‌بینی وظایف و صلاحیت‌هایی زائد بر امر نظارت برای شوراهای شهر و روستا، ایراد سابق این شورا در خصوص این مصوبه مبنی بر مغایرت مصوبه با اصل ۱۰۰ قانون اساسی باقی است.

شورای نگهبان پیش از این نیز ایراداتی به این لایحه وارد کرده بود که مجلس اقدام به اصلاح آن ایرادات کرده بود.

خبرنگار: سمیرا امیرچخماقی

۵ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
کد خبر: 1492

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =