ثبت بیش از ۵۰۰ نیاز فناورانه و نوآورانه شهرداری تهران در سامانه «باهم»

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران می‌گوید: در حوزه تعامل با زیست‌بوم نوآوری بیش از ۵۰۰ نیاز فناورانه و نوآورانه شهرداری تهران در سامانه «باهم» منتشر شده و روند ارزیابی و هدایت طرح‌های فناورانه و به‌هم‌رسانی عرضه و تقاضا از طریق فن‌بازار تخصصی شهر هوشمند ادامه دارد.

محمد فرجود، مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار شهر، با اشاره به کنگره جهانی شهرهای هوشمند که در بارسلون اسپانیا برگزار شد، توضیح داد: پس از دو سال از قرارگیری برنامه تهران هوشمند در فهرست ۶ برنامه کلان شهر هوشمند در سطح جهان در سال ۲۰۱۹، طرح مشارکت شهروندی و توسعه محله‌محوری «باهم» در میان سه برگزیده نهایی جایزه جهانی شهر هوشمند در سال ۲۰۲۱ در حوزه حکمروایی و اقتصاد قرار گرفته است.

او، طرح «باهم» که از سوی شهرداری تهران در کنگره جهانی شهرهای هوشمند ارایه شد را دارای دو مزیت عمده عنوان کرد و گفت: مزیست نخست «باهم»، موضوع مشارکت شهروندی است که با فراهم کردن ابزار آنلاین روی پلتفرم «تهران من» برای شهروندان جهت اعلام نظر و رأی‌دهی به پروژه‌ها و اقدامات توسعه محله‌ای و همچنین، امکان دریافت دریافت گزارش شهروندان در خصوص مشکلاتی است که در سطح شهر با آن مواجه می‌شوند. مزیت دوم،هم سامان‌دهی و بهره‌گیری از شبکه نخبگان در حل نوآورانه، کم‌هزینه و سریع مشکلات و چالش‌های شهری با استفاده از سایت باهم است.

فرجود درباره نتیجه عملکرد «باهم» در حوزه مشارکت شهروندی توضیح داد: نتیجه این عملکرد را می‌توان در روند صعودی تعداد پروژه‌های توسعه محله‌محوری از ۲۱۰ پروژه در سال ۱۳۹۸ به یک هزار و ۶۱۰ پروژه در سال ۱۴۰۰ و افزایش سرمایه‌گذاری انجام شده در این زمینه از ۲۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۸ به سه هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ دید. این در شرایطی است که در حوزه تعامل با زیست‌بوم نوآوری نیز بیش از ۵۰۰ نیاز فناورانه و نوآورانه شهرداری تهران در سامانه «باهم» منتشر شده و روند ارزیابی و هدایت طرح‌های فناورانه و به‌هم‌رسانی عرضه و تقاضا از طریق فن‌بازار تخصصی شهر هوشمند ادامه دارد.

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران، این را هم گفت که: اگرچه قرارگیری طرح «باهم» در میان سه برگزیده نهایی جایزه جهانی شهر هوشمند ۲۰۲۱ را می‌توان به مثابه پیمودن مسیر پیشرفت در حوزه ارتقاء مشارکت شهروندی دانست، اما این تنها آغاز راه است و برای استفاده از تمامی ظرفیت‌های شهر تهران در حوزه مشارکت شهروندی، توسعه زیست‌بوم نوآوری، توسعه اقتصاد دیجیتال و ارتقاء کیفیت زندگی نیاز به اقدامات و تلاش بیشتری در حوزه‌های سیاست‌گذاری و اجرا وجود دارد. در این زمینه، افزایش تعداد تصمیم‌گیری‌های داده‌محور در برنامه‌ریزی و مدیریت شهری از منظر اقدامات محله-محور و شبکه‌سازی نخبگان در زیست‌بوم نوآوری، از الزامات اساسی برای حرکت در مسیر تهران هوشمندتر محسوب می‌شود.

استفاده از زیست‌بوم نوآوری برای حکمروایی شهری

او با بیان اینکه در حال حاضر، پروژه‌های متعددی در حوزه شهر هوشمند در سرتاسر جهان در حال اجرا است و مطالعات متعددی با این کلید واژه انجام می‌شود، گفت: این در حالی است که شاهد تکامل شهرهای هوشمند و گذار از رویکرد توسعه مبتنی بر فناوری به هوشمندسازی با هدف ارتقاء کیفیت زندگی شهروندان و تبدیل این سنجه، به مهم‌ترین معیار موفقیت شهرها در زمینه هوشمندسازی هستیم. این امر، سبب نمایان شدن اهمیت نقش‌آفرینی شهروندان - عموم شهروندان و گروه‌های نخبه - در برنامه‌ریزی، نظارت و اجرای پروژه‌های هوشمندسازی شده است.

به گفته فرجود، در این شرایط اهمیت و ضرورت مشارکت شهروندان در توسعه شهرهای هوشمند، در زمینه توسعه محله‌محور دوچندان می‌شود؛ جایی که با توجه به نبود توسعه یکنواخت امکانات و خدمات در تمامی نقاط شهر، پای شناسایی دقیق و تمرکز روی نیازهای ساکنان شهر در مناطق و نواحی متفاوت و ارتقاء تجربه شهروندی آنان به میان می‌آید.

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران، فصل مشترک اقدامات موثر انجام شده شهرهای هوشمند در سطح جهان را با هدف ارتقاء مشارکت شهروندان، ایجاد ابزارهای آنلاین و در دسترس برای شهروندان عنوان کرد و افزود: این اهداف به منظور اعلام نظر درباره پروژه‌ها و اقدامات مرتبط با توسعه محله‌ای، ایجاد کانالی برای دریافت گزارش شهروندان در خصوص مشکلات ایجاد شده در سطح شهر و در نهایت، ایجاد سازوکاری برای اولویت‌بندی نظام‌مند اقدامات بر اساس نظرات و گزارش‌های دریافت شده، است.

دبیر شورای راهبردی تهران هوشمند، ادامه داد: علاوه براین، توان موجود در زیست‌بوم نوآوری هم فرصت بزرگ دیگری است که حکمروایی شهری با تقویت و بهره‌برداری نظام‌مند از آن می‌تواند نسبت به حل مشکلات و چالش‌های شهری را به صورت نوآورانه، کم‌هزینه و سریع اقدام کند.
 

۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۱
کد خبر: 14978

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 5 =