معلولیت جسمی و حرکتی، بیشترین نوع معلولیت در تهران

مدیرکل بهزیستی استان تهران با بیان اینکه تعداد معلولین استان تهران برحسب نوع معلولیت، ۱۹۹ هزار و ۴۱۹ مورد گزارش شده است، اعلام کرد که بیشترین نوع معلولیت با ۶۷ هزار و ۷۳۷ مورد مربوط به معلولیت جسمی و حرکتی است که بیش از ۳۳ درصد معلولیت‌ها را شامل می‌شود.

به گزارش شهر، امین شاهرخی مدیرکل بهزیستی استان تهران، با اشاره به اینکه ۱۴۸ هزار و ۹۴۷ فرد دارای معلولیت تحت پوشش بهزیستی استان تهران هستند، اظهار کرد: ۵۶ هزار و ۵۴۲ نفر (۳۸.۰۱ درصد) از این افراد را زنان و ۹۲ هزار و ۴۰۵ نفر (۶۱.۹۹ درصد) از این افراد را مردان تشکیل می‌دهند.

مدیرکل بهزیستی استان تهران با بیان اینکه تعداد معلولان استان تهران برحسب نوع معلولیت، ۱۹۹ هزار و ۴۱۹ مورد گزارش شده است، یادآور شد: طبق آمارها از این تعداد، ۶۷ هزار و ۷۳۷ مورد (۳۳.۹۵ درصد) دچار معلولیت جسمی و حرکتی، ۴۵ هزار و ۲۶۳ مورد (۲۲.۸۲ درصد) دچار معلولیت ذهنی، ۱۸ هزار و ۵۷۴ مورد (۹.۲۷ درصد) دچار معلولیت بینایی، ۲۵ هزار و ۳ مورد (۱۲.۵۴ درصد) دچار معلولیت شنوایی، ۱۲ هزار و ۵۲۹ مورد (۶.۲۲ درصد) دچار معلولیت اعصاب و روان و ۳۰ هزار و ۳۱۳ مورد (۱۵.۱۷ درصد) دچار معلولیت صوت و گفتار گزارش شده است که در مجموع معادل ۱۹۹ هزار و ۴۱۹ مورد را شامل می‌شود.

به گفته وی، تفاوت آمار در تعداد معلولان و نوع معلولیت به دلیل این است که یک فرد می‌تواند به یک یا چند نوع معلولیت دچار شده باشد.

شاهرخی در ادامه به تعداد افراد دچار ضایعه نخاعی اشاره کرد و یادآور شد: در مجموع ۳۰۵۴ نفر فرد دچار ضایعه نخاعی هستند که از این تعداد ۷۲۴ نفر دچار ضایعه نخاعی گردنی، ۱۱۰۱ نفر دچار ضایعه نخاعی سینه‌ای، ۱۲۲۹ نفر دچار ضایعه نخاعی کمری است. از تعداد فوق ۲۷۴۲ نفر حق پرستاری دریافت می‌کنند.

وی در ادامه به تعداد سالمندان ثبت شده در حوزه توانبخشی استان تهران اشاره کرد و افزود: بیش از ۲۴ هزار سالمند تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند که از این تعداد ۹۸۷۰ نفر زن و ۱۴ هزار و ۵۹۲ نفر مرد هستند.

مدیرکل بهزیستی استان تهران در ادامه به آمار مستمری بگیران و پشت نوبتی‌ها اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۸۳ هزار و ۳۴۱ نفر از بهزیستی استان تهران مستمری ‌می‌گیرند و ۳۱ هزار و ۳۳۱ نفر پشت نوبت برای دریافت مستمری هستند.

شاهرخی در ادامه به دیگر خدمات سازمان بهزیستی استان به افراد دارای معلولیت اشاره کرد و توضیح داد: در مجموع ۱۸ مرکز ارائه خدمات در منزل حوزه توانبخشی در سطح استان وجود دارد که به بیش از هزار نفر ارائه خدمت می‌کند. از این تعداد ۱۲ مورد از مراکز به مرکز بیماران روانی مزمن اختصاص دارد. همچنین ۹ مرکز توانبخشی و مراقبتی مبتنی بر خانواده در سطح استان وجود دارد که به ۴۵۹ نفر خدمت ارائه می‌دهد.

وی با اشاره به دیگر خدمات توانبخشی ارائه شده در حوزه توانبخشی به افراد دارای معلولیت استان تهران بیان کرد: ۷۳۹ نفر از افراد دارای معلولیت از خدمات مناسب‌سازی شده بهره‌ می‌برند. مناسب سازی شامل مناسب‌سازی منزل (بالابر، رمپ، دستگیره‌های کمکی و ..) و وسایل کمکی ADL و خودرو (کلاج برقی، دنده اتومات و ...) است.

مدیرکل بهزیستی استان تهران با بیان اینکه ۴۳۷ نفر از افراد دارای معلولیت از پلاک ویژه در سطح استان تهران استفاده می‌کنند، اظهار کرد: همچنین ۷۱۴ نفر از افراد دارای معلولیت از طرح ترافیک و ۵۱۷۳ نفر از افراد دارای معلولیت از خدمات ایاب و ذهاب استفاده می‌کنند.

به گفته شاهرخی، همچنین بیش از ۲۵ هزار نفر از افراد دارای معلولیت از تجهیزات توانبخشی استفاده می‌کنند.

انتهای پیام//

منبع: ایسنا 

۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۸
کد خبر: 15014

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 14 =