۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۷
کد خبر: 15102
توان‌یابان باید فرصت بروز خلاقیت‌های خود در عرصه شهری را داشته باشند

سوم دسامبر برابر با ۱۲ آذر از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد، روز جهانی معلولین نام‌گذاری شده و هدف از این نام‌گذاری، افزایش توجه و آگاهی عمومی درباره مسائل مربوط به افراد دارای معلولیت است.

باور من این است که هم طبیعت، هم جامعه در خلق معلولیت نقش دارند و مسئول هستند. طبیعت و فرآیندهای طبیعی به سبب وجود برخی ژن ها و تولد معلولان مادرزاد یکی از تولیدکننده های معلولیت هستند. جامعه هم مسئول است، الگوی نامناسب رانندگی که سالیانه ده‌ها هزار تصادف و معلول پدید می‌آورد، رعایت نکردن ایمنی کار و شیوه زیستی ما در محیط زیست آلوده نیز بخشی از دلایل بروز معلولیت است.  

توان یابان مشکلات زیادی در زمینه مسکن، ازدواج، اشتغال و...دارند اما بزرگترین مشکل و دغدغه آنان، دسترس ناپذیری شهرها و ناسازگاری و تطابق نداشتن شیوه طراحی شهرها با نیازهای افرادی است که درجاتی از کم توانی جسمی و یا ذهنی دارند و بدین سبب ناخواسته مجبوراند که در کنج خانه ها و آسایشگاه ها روزها را شب و شبها را صبح کنند.

در مقوله دسترس پذیری باید تمامی دستگاه‌ها از جمله استانداری، شهرداری، نظام مهندسی، راه و شهرسازی، فرهنگ و ارشاد و... ورود پیدا کنند و مشکلات حضور معلولین در جامعه را حل نمایند و دسترس پذیری برای تمامی آحاد جامعه از جمله افراد دارای معلولیت، سالمندان، زنان باردار، کودکان و سایر کم‌توانان فراهم گردد.

خوشبختانه در منطقه ۱۶ اقدامات خوبی برای توان یابان انجام شده و اکنون بیش از ۱۰۰ نقطه در این منطقه چون بوستان ها، شریان های اصلی و...مناسب سازی شده و با قانونمند کردن و الزامی شدن اجرای طرح های شهرسازی مانند مناسب سازی درب ساختمان ها  و پل ها ویژه توان یابان کمک شایانی به این امر کرده است.

توان یابان باید فرصت یابند تا استعدادهای خلاّق هنری و فکری خود را رشد داده و آن را نه تنها برای منافع خود، بلکه برای غنی سازی جامعه به کار گیرند. به این منظور، باید دسترسی آنان برای مشارکت در فعالیت‌های مختلف اجتماعی تضمین شود.

 وظیفه تک تک مردم و مسئولین است که نسبت به اعاده حقوق  توان یابان دست یاری بهم دهند و در ساختن شهری و جامعه ای در خور آنان بکوشند، جامعه ای که هر شهروندش با هر درجه ای از توانایی و ناتوانی قادر به استفاده از امکانات شهری باشد، جامعه ای که در آن بینا و نابینایش از شغل مناسب برخوردار بوده و نابینایی و ناشنوایی سد راهی برایشان نباشد، جامعه ای که آحاد شهروندانش و به ویژه معلولان در آن نقش آفرین بوده و در فعالیتهای اجتماعی مشارکت نمایند.

در پایان این روز رو به همه توان یابان، سالمندان وجانبازان عزیز تبریک گفته و امیدوارم با توجه به تجهیز و توسعه امکانات فنی و همچنین ارتقای فرهنگ جامعه، احساس تفاوت این قشر با افراد دیگر جامعه کاهش یافته و شاهد حضور این عزیزان در عرصه های مختلف ورزشی، هنری، علمی و...باشیم.

۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۷
کد خبر: 15102

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 9 =