دفتر توسعه محله نفرآباد راه‌اندازی می‌شود

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در جلسه‌ای که به منظور بررسی طرح موضعی و رفع مشکلات محله نفرآباد در شهرداری منطقه ۲۰ برگزار شد، از راه‌اندازی دفتر توسعه محله نفرآباد با هدف ارائه خدمات مرتبط با نوسازی در این محله خبر داد.

به گزارش شهر و به نقل از اداره ارتباطات و امور بین الملل سازمان نوسازی شهر تهران، کاوه حاجی علی اکبری در جلسه ای که با هدف رفع مشکلات و چالش های نوسازی محله نفرآباد در منطقه ۲۰ و با حضور شهردار منطقه برگزار شد، با بیان این که محله نفرآباد یکی از قدیمی ترین محله های تهران با سابقه سکونت حداقل ۴۰۰ ساله است، توضیح داد: موضوع محله نفرآباد از سال ۱۳۹۸ در پی اعتراضات و نارضایتی ساکنان محله در دستور کار سازمان نوسازی قرار گرفت.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران، با اشاره به این که قرار گرفتن محله نفرآباد در مجاورت حرم حضرت عبدالعظیم (ع)، محدویت هایی را در تهیه طرح توسعه محله نفرآباد ایجاد کرده بود، عنوان کرد: طرح موضعی محله نفرآباد متناسب با ویژگی ها، ظرفیت ها و محدودیت های محله تهیه شده و سازگاری با محدودیت های ارتفاعی، پیدا کردن راهکارهایی برای جبران تراکم ۱۸۰% و ... در تهیه طرح مذکور مورد توجه قرار گرفته شده است.

علی اکبری با توضیح این که به منظور کاهش هزینه تمام شده ساخت و ساز در محله نفرآباد، توافق نامه سه جانبه ای میان سازمان نوسازی شهر تهران، شهرداری منطقه ۲۰ و صندوق توسعه حرم های مطهر امضاء شده است، گفت: در قانون بودجه ۱۴۰۰، انتشار ۱۰۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای نوسازی و بازآفرینی در اطراف چهار حرم مطهر واقع در مشهد، تهران، قم و شیراز در نظر گرفته شده است و همچنین، صندوق توسعه حرم های مطهر به ازای هر واحد مسکونی که در اطراف ۴ حرم مطهر در کشور ساخته می شود، تا ۱۴۰ میلیون تومان تسهیلات با نرخ بهره ۱۱.۵% به متقاضیان نوسازی پرداخت می کند، و پس از اخذ مجوز شورای اسلامی شهر تهران، در حال اخذ تأییدیه از وزارت کشور برای بهره گیری از این ظرفیت هستیم. به زودی سقف این تسهیلات تا ۳۰۰ میلیون تومان افزایش پیدا می کند.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با بیان این که بدون هماهنگی و توافق با شهرداری منطقه، امکان پیشبرد اقدامات و اجرای طرح ها وجود ندارد، بر ضرورت همکاری و هماهنگی میان شهرداری و سازمان نوسازی همچون گذشته برای تسریع در اجرای اقدامات نوسازی در این منطقه تأکید کرد.

علی اکبری با اعلام این که در حال حاضر یک دفتر توسعه محله در منطقه ۲۰ استقرار میدانی دارد، از تصمیم سازمان نوسازی برای راه اندازی دفتر دیگری در این محله (ویژه محله نفرآباد) خبر داد و متذکر شد: توجه به جنبه های اجتماعی و ارتباط با دخیلان و ذی نفعان در اقدامات نوسازی، امری ضروری است که امیدوارم با ارائه خدمات تسهیل گری و مشاوره ای از سوی دفاتر، مشارکت ساکنان در پیشبرد پروژه های نوسازی محله نفرآباد افزایش یابد.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با اشاره به این که وجود پلاک ها و زمین های فاقد سند یکی از مهمترین موانع اجرای طرح های نوسازی در منطقه ۲۰ است، خواستار تعیین تکلیف و رفع هر چه سریعتر مشکلات مربوط به اسناد مالکیت در این منطقه شد.

علی اکبری با بیان این که یکی از مطالبات اهالی محله نفرآباد، احداث بازار میوه و تره بار در این محله است، خاطرنشان کرد: سازمان آمادگی دارد تا در اسرع وقت زمین مناسبی را برای احداث بازار میوه و تره بار شناسایی و به شهرداری منطقه معرفی کند.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران ابراز امیدواری کرد تا پایان سال جاری پروژه های نوسازی در محله نفرآباد به جریان بیفتد و با رفع مشکلات و موانع موجود، شرایط و کیفیت زندگی در محله نفرآباد ارتقاء پیدا کند. 

سید محمد ناظم رضوی، شهردار منطقه ۲۰ نیز در این جلسه ضمن تشکر از تلاش ها و زحمات سازمان نوسازی شهر تهران، بر ضرورت تعریف اقدامات کوتاه مدت در حوزه های خدمات شهری و غیره به منظور اعتماد بخشی به شهروندان ساکن در محله نفرآباد تأکید کرد.

شهردار منطقه ۲۰ عنوان کرد: مهمترین فاکتور در بافت فرسوده که در حال حاضر برای ساکنان بومی محله نفرآباد آزار دهنده شده و نارضایتی آنان را در پی دارد، بحث ناامنی اجتماعی است که ضروری است هر چه سریعتر راهکار مناسبی برای رفع این معضل در نظر گرفته شود.

رضوی با بیان این که بیش از یک دهه گذشته، دسترسی های شریانی به محدوده حرم مطهر حضرت عبدالعظیم (ع) محدودتر بوده است، خاطرنشان کرد: با ایجاد بزرگراه امام علی (ع)، ترددها و دسترسی به بقعه متبرکه افزایش یافته و همین امر چالش های زیادی را برای ساکنان محله در پارک خوردروها به ویژه در ایام تعطیل ایجاد کرده است و اگر بتوان راهکاری برای تأمین پارکینگ در واحدهای مسکونی بصورت مستقل در نظر گرفت، بخشی از مشکلات ساکنان محله مرتفع خواهد شد.

حل مشکلات مربوط به محدودیت ارتفاع، احداث بازار میوه و تره بار، اجرای پروژه های محرک توسعه و ... از مهمترین مواردی بود که شهردار منطقه ۲۰ به آنها اشاره کرد و یادآور شد: مادامی که شهروندان آهنگ ابتدایی مشارکت را برای اراضی خود پیاده نکنند، عملیات ما سرعت قابل توجهی نخواهد داشت و به عملیاتی فرسایشی تبدیل می شود که با ایده آل و هدف ما که ارتقاء کیفیت زندگی شهروندان و اجتناب از تولید صِرف مسکن و یا احیاء کالبد است، فاصله خواهد گرفت.

۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۶
کد خبر: 15198

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 10 =