از آتش سرد کوره‌های آجرپزی تا بازار داغ ضایعات‌فروشان «خلازیر»

شهردار منطقه ۱۹ به همراه نمایندگان رسانه‌های شهری از بخش‌های مختلف این منطقه بازدید کرد.

به گزارش خبرنگار شهر، مهدی هدایت شهردار منطقه ۱۹ و معاونین شهرداری این منطقه در یک تور خبری با حضور خبرنگاران و عکاسان از پروژه ها و قسمت‌های مختلف این منطقه بازدید کردند .در ابتدا از  کوره آجر پزی  اسماعیل آباد و سایر کوره های منطقه بازدید شد.

منطقه ۱۹ دارای ۳۷ کوره آجر پزی  است که البته همه آنها غیرفعال هستند.

 امیر بیگ محمدی رئیس اداره آسیب های اجتماعی شهرداری منطقه ۱۹ در حاشیه بازدید از کوره آجر پزی اسماعیل آباد گفت: گرمخانه منطقه به صورت شبانه روزی در حال فعالیت است و کسانی که تمایل داشته باشند روزها نیز  می توانند در آن بمانند. یک مرکز پرتو داریم که مختص آموزش به کودکان کار و خیابان است که اکثر این کودکان ساکن کوره ها هستند و علاوه بر خدمات آموزشی، خدمات حمایتی و روانشناختی به انها ارائه می شود.

رئیس اداره آسیب های اجتماعی منطقه ۱۹ افزود: همچنین به خانواده این افراد سبدهای حمایتی ارزاق و خدمات پزشکی با ظرفیت خیرین ارائه می شود. علاوه بر این،  دو مرحله گشت جمع آوری معتادان متجاهر را با همکاری پلیس مبارزه با مواد مخدر برگزار شده است. چرا که جمع آوری آنها نیاز به حکم قضایی و حضور ضابط قضایی دارد.

بیگ محمدی ادامه داد: دو کانکس کاهش آسیب در پرترددترین نقاط منطقه در پیروزی جنوبی و دیگری در محدوده ورزشگاه شهید کاظمی مستقر شده است. در این کانکس ها با مجوز سازمان بهزیستی سرنگ، یک وعده غذای گرم در روز ارائه می شود و سرویس بهداشتی و حمام در کنار آن احداث شده تا کسانی که تمایل به حضور در گرمخانه ندارند از آن استفاده کنند.

او اضافه کرد: در شرف انعقاد دو قراداد با دفاتر توسعه محله‌ای منطقه در خصوص شناسایی معضلات ناحیه ۳ هستیم. همچنین پایگاه خدمات اجتماعی راه اندازی شده و ۳۰۰ کارگاه پیشگیری از آسیب های اجتماعی با اولویت افراد آسیب دیده و در معرض آسیب برای اجرا پیش بینی شده است .

رئیس اداره آسیب های اجتماعی منطقه ۱۹ بیان کرد: هر شب پذیرای ۱۳۰ تا ۱۴۰ نفر از افراد بی خانمان در گرمخانه منطقه هستیم که تعداد زیادی از آنها اعتیاد دارند. از ابتدای سال تا کنون ۳۰ نفر به صورت داوطلبانه برای اعزام به کمپ و پیگیری روند درمان به ما مراجعه کردند.

بیگ محمدی عنوان کرد: اتباعی که در گرمخانه ها ساکن هستند از دو طیف مجاز و غیر مجاز هستند و غالب آنها به صورت خانوادگی در این کوره ها ساکن هستند. جمعا ۱۵۳ خانوار (۶۵۲) نفر در این کوره ها ساکن هستند که بالغ بر ۴۰۰ نفر آنها از اتباع هستند.

موافقت زاکانی با واگذاری زمین برای ساخت بیمارستان دولتی

در ادامه این برنامه، سیدمهدی هدایت شهردار منطقه ۱۹ نیز درباره مشکلات این منطقه گفت: موافقت واگذاری زمینی را برای احداث بیمارستان دولتی در منطقه با دستور شهردار تهران گرفتیم. 
شهردار منطقه ۱۹ درباره آخرین وضعیت مجموعه ورزشی شهید باکری افزود: قرار است که در هفته پیش رو مدیرعامل جدید سازمان ورزش از این مجموعه بازدید داشته باشد و درباره واگذاری آن به بخش خصوصی و یا مرمت آن توسط خود سازمان ورزش و یا به منطقه واگذار کند تا ما آن را بهسازی و در اختیار مردم قرار دهیم. 
هدایت در ادامه درباره کوره های آجرپزی منطقه ۱۹ توضیح داد: تهدیداتی که در منطقه داریم را می توان تبدیل به فرصت کرد. یکی از این تهدیدات کوره های آجرپزی است که دارای عرصه هایی است که می توان روی آن بارگذاری موثر هم در بخش مسکونی و هم در بخش خدمات در منطقه ۱۹ انجام داد. 
او اضافه کرد: در طی سالهای گذشته سیاست هایی که برای این کوره ها اتخاذ شده منجر به نتیجه نشده و  این کوره ها به فضاهای بی دفاع و ناامن شهری شده اند. بحث عدالت فضایی تهران مطرح است و باید این عدالت را در بحث شهرسازی به منصه ظهور و بروز برسانیم.

برنامه‌ریزی برای سرمایه گذاری بخش خصوصی

او افرود: هفته گذشته معاون شهرسازی شهرداری تهران از این فضاها بازدید کرده است. از آنجا که به دلیل نوع پهنه های این محدوده ها برای سرمایه گذاری مالکان  اقتصادی و به صرفه نیست. بنابراین باید نسخه ای که برای مناطق جنوبی تهران می نویسیم متفاوت با مناطق شمالی باشد.  
شهردار منطقه ۱۹ تاکید کرد:  برنامه ما در ارتباط با این کوره ها این است که اولا جذابیت سرمایه گذاری برای بخش خصوصی ایجاد کنیم. در واقع باید پهنه های این محدوده ها را تغییر دهیم و سیاست های تشویقی اتخاذ کنیم تا مالکان این کوره ها در سرمایه گذاری مشارکت کنند. 
هدایت بیان کرد: پیشنهادات ما در این زمینه آماده شده به زودی به معاونت شهرسازی ارائه می شود و تا چند ماه آینده عملیات اجرایی روی این کوره‌ها آغاز می شود. با صاحبان کوره ها نیز در حال مذاکره هستیم تا آنها را نیز پای کار بیاوریم.  او با بیان اینکه  حدود ۸۰ هکتار عرصه این کوره ها است که می توان از این ظرفیت استفاده کرد، عنوان کرد: ساکنان این کوره ها تعدادشان زیاد نیست و اکثر این افراد کسانی هستند که قبلا در این کوره پزی ها کار می کردند. شهرداری نیز در بخشی از برنامه های خود اسکان این افراد را مد نظر قرار داده و در کنار حل معضلات این کوره ها ، ساکنان این محدوده نیز صاحب خانه می شوند. 
شهردار منطقه ۱۹ درباره فرو چاله هایی که به دلیل این کوره ها در این نقاط ایجاد شده، توضیح داد: البته این مسأله یک فرصت است و می توانیم پارکینگ ها و طبقات منفی را در این فضاهایی که پایین تر از معابر اصلی محدوده به وجود آمده پیش بینی کنیم و مشکل فنی از این جهت وجود ندارد.
هدایت گفت: این اقدامات از سمت شهرداری نیاز به بودجه خاصی ندارد و تنها باید سیاست های مناسبی اتخاد کنیم و صاحبان این کوره ها افراد توانمندی هستند که علاقمند به سرمایه گذاری برای تعریف پروژه های بزرگ مقیاس در این محدوده ها  هستند. به سه سناریو با پیوست های اجتماعی و فرهنگی مناسب  درباره این کوره ها رسیدیم و آنها  را در اسرع وقت به معاونت شهرسازی منعکس خواهیم کرد.  
بازدید از زبرنامه بعدی این تور خبری بود. 
هدایت درباره وضعیت خلازیر  گفت: اقتصادی که در این فضا شکل گرفته سالم است. باید پهنه این محدوده را در بخش هایی که ساخت وساز انجام شده تغییر دهیم و این محدوده را ساماندهی کنیم تا اشتغالی که در آن صورت گرفته را ضابطه مند کنیم. اگر زیر ساخت ها را حل کنیم می توانیم به این افراد خدمات ارائه دهیم.

* بخشی از آسیب های اجتماعی خلازیر به دلیل نبود امکانات و خدمات است
او با بیان اینکه حدود ۴ تا ۵ هزار صنف در خلازیر شکل گرفته است، افزود: بخشی از آسیب های اجتماعی در این محدوده به دلیل پهنه آن و نبود امکانات و خدمات است. اگر  موانع قانونی اخد پروانه را برای این افراد حل کنیم می توان این خدمات را ارائه و این محدوده را به یک مرکز اقتصادی تبدیل کرد. 
شهردار منطقه ۱۹ ادامه داد: سه سناریو برای خلازیر تهیه کردیم . پیشنهاد ما این است که پارکی که در بخشی از این محدوده شروع به ساخت شده را ادامه دهیم و بخشی که در آن ساخت وساز شده و فعالیت های اقتصادی در آن شکل گرفته را ساماندهی کنیم چرا که این بخش قابلیت جمع کردن و از بین بردن ندارد.
هدایت اضافه کرد: باید برای بخش ضایعات برنامه ای تعریف و برای بخش فروش نیز برنامه ای جداگانه در نطر بگیریم.  تلاش ما این است که ظرف دوماه برنامه های پیشنهادی مصوب شود. بافت مسکونی چسبیده به محدوده خلازیر نداریم. مالکان این محدوده نیز توان اقتصادی دارند و آمادگی دارند تا با اخد پروانه معابر آن را اصلاح و زمینه ساماندهی آن را فراهم کنند. 
انتهای پیام/

۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۹
کد خبر: 15204

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 2 =