سهم ۵۰درصدی شهرداری تهران در واکسیناسیون پایتخت‌نشینان

پس از شروع طرح «تهران دوباره جان می گیرد» مقرر شد تا نیمی از ظرفیت تزریق واکسن در شهر را شهرداری برعهده بگیرد و بدین ترتیب مدیریت شهری اخیر تهران در مسیر سلامت پایتخت نشینان گام موثری برداشت.

به گزارش خبرنگار شهر، در این دوره مدیریت شهری با توجه به تداوم شیوع بیماری کووید ۱۹ در کشور، شهرداری تهران با واگذاری مسئولیت «ستاد مدیریت بحران کرونای شهرداری تهران» به سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران نسبت به برنامه ریزی و اجرای تمهیدات لازم به منظور پیشگیری و کنترل این بیماری، اقدام کرد. این سازمان در ابتدا به ارزیابی نقاط قوت و ضعف ستاد مقابله با کرونای شهرداری تهران در محورهای مختلف که از ابتدای شروع کرونا در اسفندماه ۱۳۹۸ تا اواسط شهریورماه ۱۴۰۰، فعالیت کرده بود، پرداخت و در ادامه، نسبت به انجام فعالیت های مقدماتی و پایه به منظور تشکیل ستاد مدیریت بحران کرونای شهرداری تهران اقدام کرد.

در ادامه برنامه جامعی متشکل از ۳ سرفصل (خدمات بهداشتی و درمانی، فاصله‌گذاری هوشمند فیزیکی‌ و خدمات و حمایت اجتماعی) در ۱۴۰ بند تدوین و تصویب شد و رویکردهای محله‌ محوری و مشارکت مردمی، دسترسی مردم به خدمات شهری با در نظر گرفتن نزدیک ‌ترین نقطه‌ و اولویت مناطق محروم، کمتر برخوردار و حاشیه شهر در قالب این برنامه مدون پیش‌بینی شد.

با آغاز فعالیت رسمی ستاد مدیریت بحران کرونای شهرداری تهران در ۲۵ شهریورماه ۱۴۰۰ و تعیین رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران به‌ عنوان جانشین شهردار در این ستاد، فرماندهی واحد و یکپارچه رخ داد و همه ظرفیت ‌های شهرداری بسیج شدند تا افزایش ظرفیت واکسیناسیون شهروندان به عنوان فاز نخست برنامه جامع شهرداری با توجه به شرایط بیماری کرونا، در تهران در اولویت اجرا قرار گیرد.

فاز نخست پویش «تهران دوباره جان می گیرد»

فاز نخست واکسیناسیون شهرداری تهران با شعار «تهران دوباره جان می‌گیرد» با دستور شهردار تهران، مبنی بر هدف قرار دادن واکسیناسیون گروه های آسیب‌پذیر به عنوان گام جهادی شهرداری تهران برای مقابله با ویروس کرونا شکل گرفت که طبق این پویش تا ۱۰ مهر ماه افراد بالای ۱۸ سال واکسینه شوند.

پس از شروع طرح اعلام شد که نیمی از ظرفیت واکسیناسیون پایتخت را شهرداری برعهده می گیرد.

برای این منظور ۱۳ مرکز ثابت، ۳ مرکز خودرویی و ۱۰ واحد سیار (ون) برای واکسیناسیون اقشار توانیاب تجهیز و روز اول مهر هم زمان با آغاز پویش واکسیناسیون افتتاح شد. پس از گذشت چند روز ۲ مرکز ثابت و خودرویی به این  تعداد اضافه شده و در مجموع ۲۸ «شهرواکسن» برای واکسیناسیون اختصاص داده شد.

پس از گذشت مدتی از شروع واکسیناسیون، با توصیه شهردار تهران و با توجه به اینکه همزمان با همکاری دستگاه ها بیشتر از نیاز مردم در حوزه تزریق واکسن خدمات رسانی انجام شد. برای جلوگیری از هدر رفت منابع ۶ مرکز از آن ۲۸ مرکز در حال فعالیت تعطیل  و تعداد این مراکز به ۲۲ مرکز رسید.

در این فاز عموم شهروندان از جمله گروه های آسیب پذیر که شاید کمتر مورد توجه بودند، شامل معتادان داخل کمپ ها، کودکان کار و خانواده آن ها، معتادان در پاتوق های شهر و اتباع بیگانه غیر مجاز که بخش عمده آنها مدارک هویتی نداشتند از طریق خودروهای ون واکسینه شدند.

طبق پیش بینی های اولیه، میزان واکسیناسیون گروه های آسیب پذیر بر عدد ۱۲ هزار دُز هدف گذاری شده و پایان آن ۱۰ روزه اعلام شده بود که با توجه به درخواست ها و میزان استفبال، آمار واکسیناسیون گروه های آسیب پذیر از ۱۲ هزار دُز عبور کرد. همچنین در مرحله نخست واکسیناسیون  و تا ۲۲ مهرماه ۷۴ هزار نفر از شهروندان واکسینه شدند.

شایان ذکر است؛ پیش از شروع پویش جهادی «تهران دوباره جان می گیرد» در بوستان گفتگو ۴۰ ایستگاه تزریق واکسن کرونا تجهیز و افتتاح شده بود.

ساختار تیم های واکسیناسیون ثابت و سیار (ون ها) در فاز اول پویش «تهران دوباره جان می گیرد» به شکل زیر است.

فاز دوم پویش «تهران دوباره جان می گیرد»

فاز دوم پویش جهادی واکسیناسیون ستاد مدیریت بحران کرونای شهرداری تهران با رویکرد تسهیل دسترسی گروه های هدف به واکسیناسیون از ۲۲ مهر ماه از طریق ۱۲ مرکز ثابت و خودرویی ۲۲ اتوبوس سیار موسوم به اتوبوس زندگی، واحدهای مستقر واکسیناسیون در ۲۲ ایستگاه مترو، افزایش ظرفیت تیم های سیار به ۲۰ تیم  (ون ها و تاکسی ها) جهت واکسیناسیون اقشار توانیاب، اعزام تیم های سیار به ۲۲۰ مسجد در سطح شهر تهران و برقراری خط ارتباطی با سامانه گویای مدیریت بحران ویژه شهروندان تهرانی(زیرمجموعه سامانه گویای ۱۳۷) که به هر دلیل امکان خروج از منزل و مراجعه به مراکز واکسیناسیون مستقر در سطح شهر را ندارند، به منظور رفاه حال شهروندان و تسریع در امر واکسیناسیون آغاز به کار کرد.

تاکسی ها، خدمات واکسیناسیون را به اقشار توانیاب مانند معلولان و سالمندان وابسته به منزل و گروه‌ های آسیب‌ پذیر مانند اتباع بیگانه، به ویژه غیرمجاز که بعضا اسناد هویتی هم ندارند، خانواده کودکان کار، معتادان و... در محل استقرار رسمی و غیر رسمی آن ها (همچون گرمخانه‌ها، سامان‌سراها، پاتوق‌ها، منازل و...) عرضه می کنند.

پیش از این نیز شهرداری تهران در تامین مکان و تجهیزات ۷۲ مرکز واکسیناسیون مشارکت کرده بود که بیش از  ۳ میلیون دُز واکسن در این مراکز تزریق شده است که در دهه اول پویش، ظرفیت مذکور حدود ۵۰ درصد افزایش پیدا کرد.

براساس اعلام سازمان مدیریت بحران در فاز دوم پویش «تهران دوباره جان می گیرد» پس از مدتی جهت سبک سازی تعدادی از این مراکز واکسیناسیون تعطیل شدند و در حال حاضر تعداد ۷ مراکز ثابت، ۱۰ تاکسی، ۸ ایستگاه مترو و ۲۲ اتوبوس برای انجام واکسیناسیون فعال هستند. همچنین به دلیل فعالیت تاکسی هادر فاز دوم و عدم اعلام نیاز، مراکز سیار(ون ها) از چرخه واکسیناسیون خارج شده و در خدمت معاونت اجتماعی برای طرح ساماندهی کارتن خواب ها درآمدند.

ساختار تیم های واکسیناسیون مستقر در اتوبوس های زندگی  و مراکز سیار (تاکسی ها) در فاز دوم پویش «تهران دوباره جان می گیرد» به شکل زیر است.

ساختار تیم‌های مستقر در اتوبوس‌های زندگی

ساختار تیم‌های واکسیناسیون سیار (تاکسی)

بخشی از اقدامات سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در طول دوران واکسیناسیون 

● تولید محتوا و انجام تبلیغات محیطی در راستای ارتقاء سطح آگاهی عمومی و اطلاع رسانی شهروندان

● اتخاذ تمهیدات لازم در راستای افزایش بهره وری از طریق کاهش تعداد کانترها از ۱۳۱ به ۱۶ کانتر و باز توزیع نیروی انسانی در مراکز جدید واکسیناسیون متناسب با نیاز شهروندان

● آموزش ۳۰۸ نفر-ساعت داوطلبان و موظفین به عنوان واکسیناتور و ثبات به منظور انجام امور ثبت اطلاعات دریافت کنندگان واکسن در سامانه سیب در اتوبوس ها، ون ها و تاکسی های در نظر گرفته شده برای واکسیناسیون

● استفاده از ظرفیت ۱۵۴ نفر از داوطلبان گروه های دوام و بسیج شهرداری تهران در پویش واکسیناسیون شهرداری تهران

● بازرسی مستمر از (شهر واکسن‌ها) و بازرسی تخصصی و عمومی و احصاء مغایرت های فنی و تخلفات احتمالی ( ۱۵۷ بازدید با ۷ نفر نیروی انسانی)

● بارگیری و انتقال پسماند های عفونی از مراکز واکسیناسیون و پیگیری اقدامات انجام شده توسط واحد پسماند های بیمارستانی شهرداری تهران

●  پیگیری و تاکید مستمر به ارزیابان و مسئولین بخش ارشد ایمنی به لزوم رعایت کامل زنجیره سرد واکسن ها

● اعلام نواقص مشاهده شده و اعلام چگونگی رعایت نکات ایمنی جهت برطرف کردن عیوب مراکز واکسیناسیون (اتوبوس های زندگی، ایستگاه های مترو و ...)

برای پیشبرد پویش واکسیناسیون نیروی انسانی مورد نیاز بر اساس متخصص، داوطلب، واکسیناتور، ثبات، یگان حفاظت، راننده و خدمات از طریق نیروهای دوام و شهرداری تهران (شرکت شهر سالم، سازمان رفاه، تاکسیرانی، اتوبوسرانی و سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران) هماهنگ و تامین شد که به شرح ذیل است:

نیروی انسانی بکارگیری شده بر حسب تعداد نفر

   محل فعالیت

عنوان

شهرواکسن

اتوبوس زندگی

ون و تاکسی

ستاد

سازمانهای

همکار

مجموع

داوطلب

۱۴۲۸۰

۹۲۴۰

۳۹۶۰

-

-

۲۷۴۸۰

موظف

۲۳۹۴۰

۴۶۲۰۰

۱۶۵۱۸

۳۸۴۸۰

۴۳۲۶۴

۱۶۸۴۰۲

مجموع

۳۸۲۲۰

۵۵۴۴۰

۲۰۴۷۸

۳۸۴۸۰

۴۳۲۶۴

۱۹۵۸۸۲

سامانه تهران من در کنار مراکز واکسیناسیون

سازمان مدیریت بحران با همکاری سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران امکان مسیریابی مراکز واکسیناسیون ثبت شده روی API را با استفاده از نقشه map.tehran.ir فراهم کرده است. 

  موقعیت مراکز واکسیناسیون در سامانه تهران من

موقعیت مراکز واکسیناسیون در سامانه تهران من

براساس اعلام سازمان مدیریت بحران، اجرای برنامه در زمینه فاصله گذاری فیزیکی در پایتخت، تدوین و اجرای برنامه های آموزشی و آگاهی بخشی به شهروندان در زمینه ترغیب آن ها به انجام واکسیناسیون و تدوین و اجرای برنامه های بازیابی و بازتوانی گروه های آسیب پذیر در شهر تهران با بهره گیری از ظرفیت سرای محلات، مساجد و ... از جمله برنامه های آتی سازمان است که در دستور کار قرار دارد.

برنامه های سازمان مدیریت بحران در حوزه واکسیناسیون بیشتر از انتظار پیش رفت

علی نصیری، سرپرست سازمان پیشگیری و مدیریت بحران  شهر تهران در گفت و گو با خبرنگار شهر با اشاره به واکسیناسیون گسترده معتادان متجاهر، کودکان کار و کارتن خواب ها و ...، عنوان کرد: پس از این افراد، افراد سالمند، معلول و افرادی که به هر دلیل امکان خروج از منزل را نداشتند، در منزلشان واکسینه شدند که این اتفاق گام مهمی در واکسیناسیون شهرداری بود.

نصیری ضمن تاکید بر این نکته که برنامه های سازمان مدیریت بحران در حوزه واکسیناسیون بیشتر از انتظار پیش رفت، ادامه داد: واکسیناسیون گروه های آسیب پذیر  را تا  ۱۲ هزار دُز پیش بینی کرده بودیم اما در فاز اول واکسیناسیون بیش از ۲۰ هزار دُز و در فاز دوم بیش از ۴۰ هزار دُز واکسن تزریق شد.

سرپرست سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران یکی از مهم ترین اقدامات شهرداری تهران در این ۱۰۰ روز را انجام واکسیناسیون برشمرد و افزود: درباره ارائه خدمات مشاوره ای و تغذیه ای فعلا با توجه به بررسی های کارشناسی مقرر شد فقط واکسیناسیون را پیش ببریم و بضاعت شهرداری در سایر حوزه های اجتماعی متمرکز شود.

نقش معاونت امور اجتماعی و فرهنگی در واکسیناسیون شهروندان

در جریان واکسیناسیون نقش معاونت اجتماعی شهرداری تهران انکار ناشدنی است، پیرو دستور شهردار تهران مبنی بر واکسیناسیون گسترده معاونت اجتماعی نیز به یاری سازمان مدیریت بحران شتافت و در بخش های مهمی مانند واکسیناسیون گروه های آسیب پذیر و کم توان و تولید محتوا برای آگاهی و ترغیب شهروندان به انجام واکسیناسیون گام های مهمی برداشت.

ترغیب دانش آموزان به واکسیناسیون با همت اداره آموزش های شهروندی

مجتبی دانشور، مدیرکل اداره کل آموزش های شهروندی شهرداری تهران درباره اقدامات این اداره کل در حوزه واکسیناسیون گفته است: برای ترغیب و آگاه سازی شهروندان به انجام واکسیناسیون در چند ماه اخیر تعدادی انیمیشن، موشن گرافی و اینفوگرافی با موضوع واکسیناسیون تولید و در فضای مجازی پخش شد.

به گفته مدیرکل اداره آموزش های شهروندی شهرداری تهران؛ با همکاری وزارت آموزش و پرورش، برای آگاهی و ترغیب دانش آموزان مقطع متوسطه به انجام واکسیناسیون در ماه های اخیر محصولات متنوعی تولید شده که از جمله می توان به ساخت و انتشار فیلم در فضای مجازی اشاره کرد.

اداره کل سلامت و واکسیناسیون سالمندان و معلولین

اداره کل سلامت از ابتدای شروع  فاز اول واکسیناسیون شهرداری تهران در کنار سازمان مدیریت بحران اقدامات  متنوعی را در جهت پیشبرد بهتر واکسیناسیون انجام داد که این اقدامات به شرح ذیل است.

۱- برگزاری برنامه های آموزشی مجازی آنلاین از شهریور تاکنون در دو سطح ستادی و منطقه ای در قالب «وبینارهای به وقت سلامت» و سطح محله ای در قالب «کلاس های مجازی آنلاین» برای عموم شهروندان

۲- برگزاری ۲۲ دوره آموزشی با هدف بازآموزی، مهارت افزایی و به روزرسانی اطلاعات مسئولان خانه های سلامت و مربیان آموزشی جهت خود مراقبتی از خود و دیگران بعد از انجام واکسیناسیون در مهر و آبان ۱۴۰۰

۳- برگزاری جلسه کارگروه آموزش به منظور برنامه ریزی و اجرای فعالیت های مرتبط با آموزش و اطلاع رسانی در خصوص پیشگیری و مقابله با سویه های جدید ویروس کرونا و تشویق شهروندان برای انجام واکسیناسیون به موقع

۴- تهیه محتواهای آموزشی با همکاری دانشگاه ها و مکاتبه با واحد های مرتبط به منظور انتشار آن در فضاهای مجازی و تبلیغی شهر تهران

 ۵- تولید محتوا آموزشی جدید با موضوعات باید و نباید های واکسن کرونا، واکسن کرونا و مادران باردار، واکسن کرونا و دانش آموزان و کنترل و پیشگیری کرونا در مدارس ویژه دانش آموزان در دست طراحی می باشد

۶- پیگیری واکسیناسیون مهاجرین (پاکستانی ها) پس از بازدید از منطقه ۲۰ از طریق اداره سلامت منطقه

اداره کل سلامت به غیر از اقدامات فوق نقش مهمی را در شناسایی سالمندان و معلولینی که امکان خروج از منزل را به هر دلیلی نداشتند ایفا و شرایط تزریق واکسن برای آن ها را فراهم کرد.

شهر سالم و واکسیناسیون پرسنل شهرداری

شهرداری تهران در دوره گذشته و پیش از شروع  فاز نخست پویش «تهران دوباره جان می گیرد» با ۷ مرکز شامل ۵ مرکز سیار و دو مرکز مستقر در حوزه واکسیناسیون فعالیت های خود را آغاز کرده بود.

شرکت شهر سالم طی تعامل با وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی، بخشی از ظرفیت مراکز واکسیناسیون شهر سالم را برای شهروندان، یک بخش را برای کارکنان شهرداری و بخش دیگر را برای خانواده‌های آنها اختصاص داد.

براساس اعلام شرکت شهر سالم ابتدا واکسیناسیون کارکنان بهشت‌زهرا(س)، سازمان پسماند، رانندگان و راهوران حمل و نقل عمومی انجام شد و پس از آن نوبت دریافت واکسن به سایر کارکنان شهرداری رسید.

با توجه به اطلاعات، تاکنون پرسنل شهرداری و خانواده های آنان واکسینه شده اند. بر اساس دستورالعمل‌های ابلاغی وزارت بهداشت و درمان و با گذشت ۶ ماه از تزریق دٌز دوم واکسن، اواسط آبان ماه بود که تزریق سومین دز واکسن کرونا با اولویت کارکنان سازمان بهشت زهرا (س) و کادر درمان شرکت شهر سالم انجام شد.

واکسیناسیون گروه های آسیب پذیر هدف اول سازمان رفاه

سازمان رفاه خدمات و مشارکت‌های اجتماعی در شناسایی گروه های آسیب پذیر نقش بسزایی داشت و این افراد را با همکاری سازمان مدیریت بحران واکسینه کرد.

استقرار گشت های سیار با کادر و امکانات مناسب در سطح شهر جهت واکسیناسیون گروه‌های آسیب پذیر و توان‌یاب، انجام واکسیناسیون افراد پس از دریافت اطلاعات مخاطبین سامانه ۱۳۷ براساس دسته بندی مناطق، رصد و پایش روزانه از نحوه انجام واکسیناسیون در منازل، به کارگیری سامانه ثبت سیستمی تقاضاهای مردمی برای انجام واکسیناسیون و ارجاع خودکار به واحد اجرایی واکسیناسیون با قابلیت پیگیری منظم (از هفته دوم آذرماه) از اقدامات سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران است.

در این گزارش اطلاعات و آماری از عملکرد ۱۰۰ روزه شهرداری تهران در حوزه واکسیناسیون ارائه شد اتفاقی که مسیر جدیدی در حوزه واکسیناسیون شهروندان ایجاد و دسترسی به واکسن را از هر نظر برای آن ها آسان تر کرد. 

انتهای پیام/

۵ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۰
کد خبر: 15438

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =