۵۷ شغل در تهران امکان دورکاری دارند

طبق بررسی های انجام شده در حال حاضر ۳۷۴ شغل در مناطق تهران شناسایی شده که ۵۷ شغل را می شود  به صورت دورکاری اجرایی کرد.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهری شهرداری تهران، دومین نشست هفته پژوهش در سیزدهمین جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری با عنوان دورکاری  و بهره وری در دوره پساکرونا با حضور لطف الله فروزنده معاون برنامه ریزی و توسعه منابع سرمایه انسانی و امور شورای شهرداری تهران، علی اصغر خانی نماینده مجلس شورای اسلامی، سیدجعفری تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران، کاوه تیمورنژاد استاد یار دانشگاه آزاد واحد تهران شمال مرکز، گشتاسب مظفری معاون مطالعات اقتصادی و اجتماعی مرکز مطالعات و روح الله فلاحی گیلان مدیر گروه مطالعات برنامه ریزی و منابع سرمایه انسانی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهرداری تهران به صورت برخط برگزار شد.

در آغاز این نشست لطف الله فروزنده معاون برنامه ریزی و توسعه منابع سرمایه انسانی و امور شورای شهرداری تهران گفت: دورکاری روشی ثابت شده در دنیا است که ده سال پیش در کشور به اجرا در آمد و از محاسن کرونا این بود که مسئولین به هوشمندی مدیریت شهری روی آوردند.

۵۷ شغل در تهران امکان دورکاری دارند

او افزود: مزایای دورکاری برای شهرها  کاملا مشهود است و طبق بررسی های انجام شده در حال حاضر ۳۷۴ شغل در مناطق تهران شناسایی شده که ۵۷ شغل را می شود  به صورت دورکاری اجرایی کرد.

او با اشاره به شیوه محور بودن دورکاری تاکید کرد: دورکاری باید تعریف شود و مشاغلی که به حضور فیزیکی افراد نیاز ندارند و در حوزه  فکری،  اندیشه ای و برنامه ریزی است مبنا قرار گیرد، نفس مشاغل باید محور تعیین دورکاری باشد نه مولفه  های فردی  کارمندان.

فروزنده با بیان مطالب فوق افزود: در اجرای این شیوه کار باید در راستای نظارت و کنترل کارمندان قوانینی هم تدوین و اجرایی شود. دورکاری باید جایگاه واقعی خود را پیدا کند و به کیفیت مشاغل و بهره وری سیستم اداری بیانجامد.

او ایجاد شفافیت در امور اداری و از میان رفتن فساد و سرعت در امور را از مزایای دورکاری اعلام کرد.

علی اصغر خانی نماینده مجلس شورای اسلامی در حوزه اهمیت دورکاری گفت: پاندمی کرونا برای مدیریت شهری هم تهدید بود هم فرصت. هنر مدیران شهری این است که از تهدیدها فرصت بسازند و بستر زندگی سالم و با نشاط را  برای شهروندان فراهم کند.

او در ادامه با اشاره به معضلات کلان شهر تهران گفت: ترافیک و آلودگی هوا از معضلات مهم شهر تهران است که تا کنون مطالعات زیادی در خصوص آن شده است و شاید یکی از راهکاری کاهش این معضل اجرای دورکاری باشد.

او در تعریف دورکاری گفت: تعریف دورکاری به معنای حذف جسم کارمند از فضای کار و دریافت خدمات است. دورکاری باید فرهنگ سازی شود و مشکلات کلان شهرها به این واسطه حل شود. امور اداری ، خرید و دریافت خدمات به صورت آنلاین انجام گیرد، مجلس شورای اسلامی در طرحی در کمیسیون عمران به طور جدی پیگیر این موضوع است.

سیدجعفری تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در این رویداد گفت: موضوع دورکاری پدیده ای نیست که فقط در دوران کرونا مورد توجه قرار گرفته باشد؛ بلکه کشورهایی در این حوزه پیشرو هستند، ۱۰ درصد فعالیتها در آمریکا به صورت دورکاری انجام می شود چنانچه دورکاری روشی است که در دنیا مورد توجه بوده است و شرایط کرونایی کاربرد آن را بیشتر کرده است.

او با اشاره به قوت و ضعف های دورکاری در سیستم اداری گفت: این روش ضعف ها و قوت هایی دارد و محاسن و معایبی دارد که باید هر دو طرف مورد توجه قرار گیرد. اول اینکه تا زمانیکه زیر ساخت‌های آن فراهم نشود نمی توانیم در اجرای آن موفق شویم، دوما مشاغل باید مهندسی شوند و مورد بررسی قرار گیرند و شیوه های مختلفی در این حوزه بررسی شود.

هاشمی تشکری بیان کرد: بسیاری از مشاغل با یک تجدید ساختار باید دوباره احیا شوند و منابع انسانی و سرمایه انسانی باید مورد مطالعه قرار بگیرد این روش با حذف رفت و آمدهای زائد باعث افزایش بهره وری و نشاط در کارمندان می شود. او در انتها بر ارکان چهار گانه آمادگی کارکنان، وجود سامانه های مناسب، تغییر ساختارهای دیوان سالاری و ایجاد بسترهای ارتباطی جهت بهره وری بیشتر در سازمانهای دورکار تاکید کرد.

۳۵ درصد کارکنان فنلاند و هلند دورکار هستند

کاوه تیمورنژاد استادیار دانشگاه آزاد واحد تهران شمال مرکز نیز گفت: دورکاری  سازمان کاری خاص خود را دارد و کارمندان در حوزه زمانی خاص از آن استفاده می کنند. فنلاند و هلند ۳۵ درصد امورات را  به صورت دورکاری انجام می دهند.

او در تشریح دورکاری گفت: دورکاری بیکاری نیست بلکه افزایش بهره وری است. افزایش کمیت و کیفیت و در یک نگاه تعادل کاهش هزینه های کاری را در بر خواهد داشت.

این استاد دانشگاه در تشریح مزایای دورکاری گفت:همچنین وی افزود، کاهش ترافیک، حل معضل جای پارک و پارکینگ، کاهش آلودگی های زیست محیطی و کاهش تصادفات جاده‌ای از دستاوردهای اجرای دورکاری است.

او افزود: آماده سازی سیستم برای اجرای شیوه دورکاری و ایجاد زیر ساختهای ICT ( سازمان فناوری  و اطلاعات) نیاز به تقویت زیرساختی، احصا و احیای مشاغل دورکاری است. شرایط فیزیکی و مکانی که دورکاری در آن اتفاق می افتد و زمان دورکاری هم باید  مورد توجه قرار گیرد.

این عضو هیات علمی دانشگاه در ادامه با تاکید بر ایجاد اعتماد به این روش کاری گفت: دورکاری یکی از روشهای کار در سبک جدید  زندگی شهروندان است.

دورکاری هزینه های دیوان سالاری را کاهش می دهد

روح الله فلاحی گیلان مدیر گروه مطالعات برنامه ریزی و منابع سرمایه انسانی با اشاره به موضوع نشست گفت: سبک زندگی شهروندان، سازمانها و نهادها به شدت تغییر کرده و متحول شده است و این تحول در تمام شهرهای جهان به صورت همزمان صورت گرفته است. ویروس کرونا تهدیدی بود که فرصت ها و تغییرات زیادی را در سبک های زندگی مردم جهان ایجاد کرد.

فلاحی افزود: دورکاری را میتوان یک راهبردی دانست که برای کارمند، کارفرما و سازمانها و حتی سایر بخشهای جامعه واجد اهمیت است. افزایش بهره وری سازمانها از طریق کاهش هزینه های عملیاتی، ،کاهش تردد و آلودگیهای محیطی زیست و کاهش هزینه های دیوان سالاری به طور کامل در به کارگیری دورکاری مشهود و مشخص است.

ترکیب تئوری و تجربه برای پیشرفت مدیریت شهری

شتاسب مظفری معاون مطالعات اجتماعی و فرهنگی نیز گفت: آینده اندیشی و آینده نگری در حوزه  مدیریت شهری نیاز به هم افزایی دارد تا در دوره های بحرانی مانند کرونا و پساکرونا برنامه ریزی داشته باشیم.

او اظهار داشت: مرکز مطالعات نقش پیشرویی در ارتقای مدیریت شهری و کیفیت بخشی زندگی شهروندان داشته و تلاشهایی کرده تا از ترکیب تئوری و تجربه راهکارهای موثری را در پیشبرد اهداف ایجاد بکند.

۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۶
کد خبر: 15537

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 12 =