انضباط مالی چگونه در شهرداری تهران ایجاد شد؟

ایجاد خزانه واحد، مولدسازی اموال و دارایی‌ها، استقراض نکردن از بانک و ارتقای نظام مالی-محاسباتی از اقدامات و برنامه‌های شهرداری تهران برای ایجاد انضباط مالی در این نهاد است که بخشی از آنها در طول ۱۰۰ روز گذشته عملیاتی شده است.

به گزارش خبرنگار شهر، بررسی‌ها نشان می‌دهد؛ پایین بودن سطح شفافیت و انضباط مالی در شهرداری، بالا بودن دیون سنواتی تعهدات مالی و مواردی از این دست سبب شده شهرداری تهران در بخش مالیه آسیب‌پذیر باشد. از این رو در دوره جدید مدیریت شهری راهکارهایی برای برون‌رفت از این چالش در دستور کار قرار گرفته است.

شهرداری پایتخت در بخش مالیه، سیاست‌ها و برنامه‌هایی دارد که در سه محور مهم ارتقای نظام مالی- محاسباتی، توسعه و تعمیق نظام جامع تامین مالی و مولدسازی اموال و دارایی‌ها به منظور انضباط مالی خلاصه می‌شود.

در بخش نخست برنامه‌های مالی مدیریت جدید شهری، مطالعه و شناخت وضع موجود سیستم مالی شهرداری و ترسیم استراتژی مناسب، پیاده سازی کامل حساب واحد خزانه، هوشمندسازی فرایندها و هدف گذاری هوشمند نظام مالی شهرداری تهران و ایجادسامانه مدیریت بدهی‌ها عنوان شده بود.

یکی از نخستین دستورات علیرضا زاکانی، شهردار تهران برای ایجاد انضباط مالی در این نهاد، ایجاد خزانه واحد بود تا همه درآمدهای سازمان‌ها و شرکت‌های شهرداری تهران به یک حساب واحد واریز شود، اقدامی که به عقیده ناظران شهری، سبب یکپارچه‌سازی حساب‌های شهرداری با هدف جلوگیری از رسوب نقدینگی، افزایش شفافیت سازمانی و برقراری انضباط مالی موجب بازبینی و یکپارچه‌سازی در سامانه‌های پرسنلی و حقوق و دستمزد می‌شود.

در حوزه توسعه و تعمیق نظام جامع تامین مالی نیز تدوین نقشه راه تامین مالی، جهش سرمایه‌گذاری شهرداری تهران و توسعه نظام مالی کارآمد، مردمی سازی و جذب مشارکت های مردمی در توسعه شهری در دستور کار است.

عبور از تنش مالی

بر اساس گفته‌های مدیران شهری، شهرداری تهران از تنش‌های مالی عبور کرده است. برخی این موضوع را به مثابه یک معجزه می‌دانند. اما زاکانی دلیل آن را اینطور توضیح می دهد: سعی کرده ایم، مسیری که انتخاب و در آن حرکت می‌کنیم ناظر به یک سیستم‌گذاری باشد، بنابراین از مهم‌ترین مساله مالی یعنی تنش مالی و اقتصادی عبور کردیم.

شهردار پایتخت در توضیح دستاورد انجام اقدامات مفید انجام شده در حوزه مالی و اقتصادی شهرداری در ماه های ابتدایی حضورش در بهشت گفته است: در ۲ سال و نیم گذشته ۶۷ تا ۷۰ درصد اعتبارات که از شهرسازی فراهم می شد، قفل شده بود. اما با ایجاد انضباط مالی حقوق‌ها را در بیست و هشتم ماه واریز و به شورا اعلام کردیم که با حاکم کردن نظم مالی دیگر تنش مالی نداریم و ۲ ماه است که حقوق در موعد مناسب پرداخت می‌شود و اعتبار نگهداشت شهر برای ماه آینده را نیز دیروز پرداخت کردیم‌.

معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران هم با اشاره به اینکه حرکات تحولی در شهرداری شروع شده، گفته است: کارگروه تامین مالی در شهرداری ایجاد شده که شامل کمیته بانکی، بورسی، تامین مالی خارجی و ... است.

فلاح بیان کرده است: ما در بانک توسعه سهام دار هستیم که بخش دولتی استفاده کرده اما شهرداری استفاده نکرده است. در ماه‌های اخیر شهرداری در پرداخت حقوق دچار تنش بوده ولی در این دوره با ایجاد خزانه واحد این مشکل رفع شده و الان مشکل تأمین حقوق نداریم.

معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران این را هم گفته که شهرداری سال گذشته سه ماه با استقراض حقوق ها را پرداخت کرد و در همین ماه اول به ما پیشنهاد شد که وام بگیرید. اما تا به امروز تیم جدید یک ریال از تسهیلات استفاده نکرده است.»

این اظهارات در شرایطی است که بر اساس آمار، سال ۹۵ شهرداری تهران پنج هزار میلیارد تومان از بانک شهر قرض می‌گیرد که این رقم ، ۲۵ درصد بودجه می شود.

یافتن منابع درآمدی جدید برای شهرداری

یکی از مهم‌ترین برنامه‌های مدیریت جدید شهری برای عبور از تنش مالی، توجه به یافتن منابع درآمدی جدیدی است که هم پایدار و هم متناسب با شیوه‌های جدید درآمدزایی باشد. در این راستا «مولدسازی اموال و دارایی‌های شهرداری تهران» یکی از راه‌های درآمدزایی از سوی مدیران اقتصادی شهرداری عنوان شده است.

آنطور که در برنامه‌های معاونت مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران آمده است؛ مولدسازی اموال و دارایی‌ها از ۶ طریق زیر قرار است انجام ‌شود؛

1- عرضه بخشی از سهام شرکت های تابعه شهرداری در بورس

2-استفاده حداکثری از سازوکارهای رقابتی در قالب واگذاری مدیریت، اجاره و قرارداد مشارکتی

3-ادغام و تجمیع سهام شرکت‌های تابعه همگن به منظور تشکیل هلدینگ‌ها و یا شرکت‌های جدید

4-بازطراحی ساختار اجرایی، عملیاتی و مدیریت ریسک شرکت های تابعه

5-توسعه انتشار اوراق بدهی مبتنی بر اطلاعات ماخوذه از کمیته ارزش‌گذاری و تجدید ارزیابی دارایی‌ها

6-مولدسازی املاک شهرداری به منظور استفاده بهینه از ظرفیت موجود

۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۲
کد خبر: 15604

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 2 =