۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۳
کد خبر: 15610

حمایت ۵ هزار میلیارد تومانی از توسعه حمل و نقل عمومی تهران

سید جعفر تشکری هاشمی، رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران
حمایت ۵ هزار میلیارد تومانی از توسعه حمل و نقل عمومی تهران

۲۶ آذر روز ملی حمل و نقل از روزهای به‌یادماندنی تاریخ کشور ماست. در سال ۱۳۶۲ و در حالی که بیش از ۱۰۰ کشتی حامل کالاهای اساسی در بنادر کشور متوقف بودند و احتمال حمله هوایی رژیم بعث عراق به آنها نگرانی‌های جدی ایجاد کرده بود، امام خمینی(ره) در پیام تاریخی خود از رانندگان خودروهای باری خواستند تا به بنادر مراجعه و کالاهای اساسی را به شهرها و به دست مردم برسانند. هزاران راننده با لبیک به فرمان رهبر خود راهی بنادر جنوبی کشور شدند و توانستند تاریخ ساز شوند.

۲۶ آذر، روز قدردانی از خدمات ارزشمند رانندگان، یادآور اخلاص، توانمندی فعالان عرصه حمل و نقل و فرصتی مناسب برای بازنگری نیازها و مشکلات این بخش است. ضمن گرامیداشت ایثار و از خودگذشتگی رانندگان فداکار کشورمان، از خدمات تلاشگران عرصه حمل و نقل به خصوص راهبران و سایر دست اندرکاران بخش حمل و نقل ریلی در شبکه متروی تهران، تاکسیرانان و اتوبوسرانان پایتخت قدردانی می کنم و  باید متذکر شوم که شبکه حمل و نقل کشور اعم از بار و مسافر، روزهای خوبی را تجربه نمی‌کند.

کمبود و فرسودگی ناوگان بخصوص در بخش مسافری نه تنها رانندگان این بخش را با مشکلات جدی مواجه کرده، بلکه شهروندان نیز با کمبودها و کاستی‌های فراوانی مواجه هستند. به عنوان مثال دولت از سال ۱۳۸۹ تاکنون از تحویل اتوبوس‌هایی که تا پیش از آن با تخفیف ۸۲/۵ درصد  تحویل شهرداری تهران می داد امتناع کرد و همین امر باعث شده  تا امروز ناوگان اتوبوسرانی تهران فقیرانه ترین دوران ده های اخیر را تجربه کند.

افزایش تقریبا ۴۰ برابری قیمت اتوبوس در دو دهه اخیر، محدودیت‌های ناشی از کاهش درآمدهای دولت و شهرداری، تاثیر تحریم‌ها در واردات و تولید، از دلایل عمده این حادثه بوده است.

وضع مترو به عنوان سامانه پاک و انبوه بر هم بهتر از اتوبوسرانی نیست. دولتی که با شعار تدبیر و امید ۸ سال وعده داد، حتی یک دستگاه واگن به متروی تهران اضافه نکرد و حتی به دلیل عدم تأمین قطعات یدکی، ناوگان موجود هم در معرض آسیب جدی قرار گرفته است. اگر حدود ۱۲۰۰ واگن و ۱۱۵۰ اتوبوس دوکابین در  دوره قالیباف خریداری نشده  بود! معلوم نیست امروز مردم چگونه سفرهای خود را انجام می دادند. 

آلودگی هوا که بدتر از کرونا به جان مردم این کلانشهر افتاده است محصول بی توجهی دولت‌هایی است که از رده خارج کردن خودروهای فرسوده را جدی نگرفتند. تا مادامی که موتورسیکلت‌های کاربراتوری و خودروهای فرسوده از رده خارج نشوند و حمل و نقل عمومی به میزان کافی در اختیار مردم قرار نگیرد و سوخت مورد استفاده در صنایع و خودروها استانداردهای لازم را نداشته باشند، در به روی همین پاشنه خواهد گردید. 

بنده و همکارانم در شورای اسلامی دوره ششم، تمام توان خودرا برای غلبه بر این مشکل بکار خواهیم بست. به عنوان اولین گام مصوبه الزام شهرداری تهران به بازسازی ۶۰۰ دستگاه اتوبوس، ۶۷ دستگاه واگن و خرید ۲۰۰ دستگاه اتوبوس برای مدت باقیمانده تا پایان سال را تکلیف کردیم و در گام دوم با اختصاص ۵۰۰۰ میلیارد تومان برای خرید واگن، اتوبوس و قطعات یدکی و پیگیری پرداخت وجه پیش مربوط به خرید ۶۳۰ دستگاه واگن عزم جدی این شورا را برای تحقق خواسته های به حق مردم فراهم آورده‌ایم. امید است با تحقق خواسته‌های به حق رانندگان زحمتکش شهرها و جادها، حمل و نقل کشور روزهای خوبی را تجربه کند.

۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۳
کد خبر: 15610

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 16 =