برگزاری نشست هم‌اندیشی اعضای شورای استان تهران و روسای شوراهای شهرستان‌ها

نشست هم‌اندیشی اعضای شورای اسلامی استان تهران و روسای شوراهای اسلامی شهرستان های استان تهران روز پنجشنبه ۲۵ آذر ماه در منطقه ۲۰ برگزار شد.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه ۲۰؛ نشست هم اندیشی اعضای شورای اسلامی استان تهران و روسای شوراهای اسلامی شهرستان های استان تهران با حضور رئیس مجمع نمایندگان استان تهران، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، نایب‌ رئیس شورای شهر تهران، رئیس شورای شهرستان ری، روسای شوراهای اسلامی شهرستان های استان تهران و شهردار منطقه ۲۰ به میزبانی شهرداری منطقه ۲۰ برگزار شد.

تهران؛ شهر اسلامی باید نماد اسلامی داشته باشد

رئیس مجمع نمایندگان استان تهران گفت: کلانشهر تهران از هویت اسلامی و ایرانی بی نصیب و بهره بود و بیشتر به هویت اروپایی شباهت دارد.

حجت‌الاسلام تقوی اظهار کرد: مدیریت شهری بر اساس قانون در شهرها و مناطق جمعیتی دو وجهه دارد، بخشی از آن در حوزه سیاست گذاری بر عهده شوراهای اسلامی نهاده شده و در حوزه اجرایی نیز مدیریت به شهرداری‌ها سپرده شده است.

او افزود: شوراهای اسلامی شهر و شهرداران باید در قالب نظام اسلامی تصمیم گیری کرده و راهبردها و سیاست ها را در چارچوب نظام امامت و ولایت اجرایی و عملیاتی کنند.

تقوی ادامه داد: در نظام اسلامی مبتنی بر امامت و ولایت شهرها باید جلوه ای از اسلامیت نظام را در خود داشته باشند، همچنین مدیریت در نظام اسلامی اعم از مدیریت اقتصادی، فرهنگی، آموزشی و اجتماعی باید اصولی را در نظام اسلامی داشته باشد.

رئیس مجمع نمایندگان استان تهران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ویژگی های شهر اسلامی، تاکید کرد: تهران یکی از بی هویت ترین شهرها است که جلوه بصری آن بیشتر به فرهنگ اروپایی می ماند، تا شهری اسلامی.

تقوی تاکید کرد: در شهر اسلامی نباید نفوذی ها و غیر خودی ها مراکز اقتصادی و تجاری را به دست بگیرند، باید کارشناسان متعهد در این حوزه مسوولیت بگیرند.

لایحه بودجه ۱۴۰۱ تورم زدا است

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: لایحه بودجه ۱۴۰۱ تقدیمی به مجلس مانع ایجاد تورم شده و تورم زدا است.

محسن پیرهادی افزود: فراکسیون مدیریت شهری مجلس با ۲۰۶ عضو ظرفیت بزرگی برای پیگیری مسائل و مشکلات حوزه مدیریت شهری است.

او با اشاره به اینکه از مجموع ۴۳۵ حکم‌ بودجه‌ ۱۴۰۰، تاکنون بیش از ۵۵ درصد فاقد عملکرد است، تأکید کرد: در لایحه بودجه ۱۴۰۱ دولت با در نظر گرفتن برخی ملاحظات، مجموعا لایحه مناسبی را تقدیم کرده که جلو تورم را می گیرد، البته باید ساز و کاری برای جلوگیری از رکورد دیده شود.

عضو هیئت رئیسه مجلس در ادامه با اشاره به ایرادات وارده به طرح مدیریت یکپارچه شهری، افزود: نگاه های متفاوتی در این باره وجود داشته و برخی ها ظرفیت امروز بدنه شوراها و شهرداری ها را متناسب با آن نمی بینند.

پیرهادی تصریح کرد: البته به دنبال مجاب کردن دولت برای دفاع از این طرح هستیم که در صورت نهایی شدن آن و توزیع عادلانه اعتبارات، بسیاری از مشکلات شهرستان ها حل می شود.

او با تاکید بر اینکه باید اجماع نظری بین دولت و مجری درباره لایحه مدیریت یکپارچه شهری اتفاق بیفتد، گفت: در لایحه بودجه سال آینده ۱۸ کد پروژه راجع به تهران در لایحه تعریف شده که ۱۶ مورد مربوط به مباحث مربوط به آب، فاضلاب و آبرسانی بوده و پروژه‌هایی در حوزه پساب، فاضلاب و تصفیه خانه ها دیده شده است.

نگاه یکسان به حریم شهرهای کشور خسارت های زیادی ایجاد کرده است

نایب‌ رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه در حوزه حریم شهرها قانون تاکنون ناکارآمد عمل کرده است گفت: نگاه یکسان به حریم شهرهای کشور خسارت های زیادی ایجاد کرده است.

سروری با اشاره به اینکه امروز اعضای شورای استان تهران تعاملاتی با مجلس دارند که می‌تواند راهگشا باشد گفت: در تاریخ بلدیه چنین فرصتی را نداشته‌ایم و باید این فرصت را با مدیریت به بهره برداری حداکثری برسانیم و اگر این تعاملات به خوبی انجام شود شورای عالی استان‌ها به نقطه خوبی میرسد و به معنای واقعی مشاهده می‌کنیم که مردم در همه تصمیمات حضور دارند.

او با بیان اینکه هم اکنون به نظر می‌رسد که شوراها در حداقل جایگاه قرار دارند و باید این امر به حداکثر برسد افزود: در این دوره این موضوع محقق خواهد شد و این جلسه زمینه مورد را نظر را فراهم می‌کند و شورای عالی استان‌ها با تعامل جدید باید نظام مسائل کشور را در مدیریت شهری احصا کنند و ضروری است که افراد از نخبگان شهری باشند تا نظام مسائل شهری را اولویت بندی کنند.

نایب رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه یکی از عضلات شهر، حریم است که نیاز به قانون گذاری جدیدی دارد گفت: ما در این خصوص مشکل جدی داریم به خصوص در کلان شهرها که یک تداخل بین شهرهای حاشیه‌ای و کلان شهرها دارند و اشتباهی که در قانون داریم این است که یک نگاه یکسان به حریم در کل کشور شده که در برخی موارد نامناسب است و مجلس و شورای عالی استان‌ها باید به این مورد ورود کنند چرا که تاکنون هم خسارت‌های زیادی در این حوزه و ناکارآمدی قانون در این زمینه داشته‌ایم و حل این مشکل شرایطی فراهم می‌شود که هم کلان شهرها و هم شهرهای اقماری از آن منتفع می‌شوند و راهکاری پیدا کنیم که هر دو را به انتفاع برساند.

معضل تعیین تکلیف حریم شهر تهران حل شود

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه موضوع حریم شهر تهران باید برای همیشه تعیین تکلیف شود، گفت: یکی از معضلات اصلی در کلانشهر تهران آن است که حریم آن مشخص نبوده و به همین دلیل تعارضاتی بین مدیریت شهری و دستگاه های اجرایی وجود دارد.

جعفر بندی شربیانی افزود: متأسفانه در ادوار پیشین به صورت سلیقه ای در این باره تصمیم گیری و اقدام شده، بنابراین تعیین تکلیف حریم تهران باید در این دوره مدیریت شهری یک بار برای همیشه حل و فصل شود.

او تاکید کرد: بایستی شرایطی فراهم شود که از ظرفیت دستگاه های، اجرایی دولت و نمایندگان مجلس برای رفع مشکلات مردم برای پویایی در شوراهای فرادستی استفاده شود.

رئیس شورای شهرستان ری با اشاره به اینکه شهرستان ری مقصد سرریز بسیاری از مشکلات تهران است، افزود: در حوزه های مختلف مانند فاضلاب، صنایع آلاینده و زباله ها بسیاری از مشکلات به ری تحمیل می شود.

شربیانی گفت: بنابراین باید حق مردم شهرستان ری از طریق ارائه خدمات در حوزه های مختلف زیرساختی، عمرانی، خدماتی و اجتماعی ادا شود.

او سپس به معضلات زیست‌محیطی ناشی از فعالیت کارخانه سیمان تهران اشاره کرد و گفت: حق نداریم بگوییم این کارخانه که امروز محل درامد هزاران کارگر است، تعطیل شود و می بایست از وزارت صمت و بنیاد مستضعفان بخواهیم کارخانه سیمان تهران را متقاعد به تجهیز به فیلتراسیون مجهز کند.

طرح جامع حریم شهر تهران تدوین شود

شهردار منطقه ۲۰ گفت: با توجه به اینکه بسیاری از مشکلات موجود ناشی از خلاء «طرح جامع حریم شهر در تهران» است،  این مهم باید در اسرع وقت محقق شود.

سید محمد ناظم رضوی افزود: شورای اسلامی انقلابی، ارزشی و مردمی شهرداری تهران در حال خدمت‌رسانی به مردم بوده و در صدد جبران کاستی‌ها و کمبودها برآمده‌اند.

شهردار منطقه ۲۰ با بیان اینکه منطقه ۲۰ از نظر جغرافیای شهری از مهمترین مناطق در حوزه مدیریت شهری در کلانشهر تهران است، خاطرنشان کرد: با توجه به تاکید شهردار تهران مبنی بر تسریع در روند توسعه شهری در شهرری، تاکنون مصوبات کارگشا و تاثیرگذاری با هدف تسریع در رشد شهری اجرایی و عملیاتی شده است. ‌

۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۵
کد خبر: 15630

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 11 =