خانوارهای تهرانی ماهانه ۶ میلیون تومان هزینه کردند

شهر: یک خانوار شهری در سال ۱۳۹۸ در استان تهران به طور متوسط  ۷۲ میلیون و ۷۱۷ هزار تومان هزینه کرده و در مقابل، ۸۱ میلیون و ۳۱۷ هزار تومان درآمد داشته است.

به گزارش شهر، مرکز آمار ایران به تازگی گزارشی از دخل و خرج خانوارهای ایرانی در سال ۱۳۹۸ منتشر کرده که نشان می‌دهد، یک خانوار شهری در استان تهران به طور متوسط  ۷۲ میلیون و ۷۱۷ هزار تومان هزینه کرده است و رتبه نخست بیشترین هزینه در میان استان‌های کشور هم به تهران تعلق گرفته است. استان کرمان با ۲۶ میلیون و ۳۲۰ هزار تومان کمترین هزینه را در سال ١٣٩٨ داشته است.

آنطور که مرکز آمار ایران گزارش داده است، متوسط هزینه‌ کل خالص سالانه‌ یک خانوار شهری ۴۷ میلیون و ۴۳۷ هزار تومان بوده است که نسبت به رقم مشابه در سال قبل ٢٠,٦ درصد افزایش نشان می‌دهد. از کل هزینه‌های خانوارهای شهری در کشور در سال ۱۳۹۸،  ۱۱ میلیون و ۷۵۲ هزار تومان با سهم ٢٤.٨ درصد مربوط به هزینه‌های خوراکی و دخانی  و ۳۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان با سهم ٧٥.٢ درصد مربوط به هزینه‌های غیرخوراکی بوده است.

 در بین گروه خوراکی و دخانی، بیشترین سهم با ٢٢ درصد مربوط به هزینه‌ گوشت و در بین هزینه‌های غیرخوراکی بیشترین سهم با ٤٨ درصد مربوط به هزینه مسکن، سوخت و روشنایی بوده است.

مقایسه درصد خانوارهای شهری استفاده‌کننده از لوازم عمده زندگی در سال ١٣٩٧ نسبت به سال ١٣٩٨ نشان می‌دهد خانوارهای استفاده‌کننده اتومیبل شخصی از ۲/ ۵۳ به ۱/ ۵۳، یخچال فریزر از ۵/ ۶۸ به ۲/ ۷۰، جاروبرقی از ۵/ ۹۱ به ۷/ ۹۱، ماشین لباسشویی از ۶/ ۸۶ به ۱/ ۸۷، ماشین ظرفشویی از ۴/ ۸ به ۶/ ۷، اجاق گاز از ۲/ ۹۹ به ۱/ ۹۹ و مایکروویو و فرهای هالوژن دار از ۶/ ۱۲ به ۳/ ۱۲ درصد تغییر کرده است.

۵۱ درصد درآمد خانوار شهری از منابع متفرقه

همچنین استان تهران با ۸۱ میلیون و ۳۱۷ هزار تومان بیشترین و استان کرمان با ۳۴ میلیون و ۸۸ هزار تومان، کمترین متوسط درآمد سالانه یک خانوار شهری را در سال ١٣٩٨ به خود اختصاص داده است. متوسط درآمد سالانه‌ یک خانوار شهری ۵۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بوده است که نسبت به سال ۱۳۹۷، ٢٤,٤ درصد افزایش داشته است. بر این اساس در سال ١٣٩٨ رشد متوسط درآمد سالانه خانوارهای شهریث بیشتر از رشد متوسط هزینه کل سالانه است. منابع تامین درآمد خانوارهای شهری نشان می‌دهد که ٣٢.٥ درصد درآمد از مشاغل مزد و حقوق بگیری، ١٦.١ درصد از مشاغل آزاد کشاورزی و غیرکشاورزی و ٥١.٤ درصد از محل درآمدهای متفرقه خانوار تأمین شده است.

خبرنگار: فریبا رحمانی

۳ تیر ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۰
کد خبر: 1591

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =