مشاغل مجاز برای بهره‌برداری از پیاده‌روهای پایتخت

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران اعلام کرد که بر اساس اسناد فرادستی شهرداری و شورای اسلامی شهر، ۱۰ شغل پس از تصویب نهایی برای بهره‌برداری از پیاده‌روها مجاز اعلام می‌شود.

به گزارش شهر، سیدعلی مفاخریان روز دوشنبه در جلسه کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری با موضوع بررسی طرح ساماندهی استفاده اصناف از پیاده‌روها موسوم به «ساپ» افزود: این شغل‌ها شامل اغذیه‌فروشی و موادغذایی، تولیدکنندگان و فروشندگان بستنی، آبمیوه و نوشابه‌فروشی، چلوکبابی، فروشندگان دل، جگر و قلوه گوسفندی، رستوران و سلف‌سرویس، صنایع‌دستی، طباخی‌ها، دارندگان قنادی، قهوه‌خانه‌داران و سفره‌خانه‌های سنتی، کبابی، حلیم‌فروشی، کتابفروشی و گلفروشی است.

او یادآور شد: لایحه ساماندهی پیاده‌روها فقط به ۱۰ گروه شغلی با رعایت ضوابط تعیین‌شده اجازه بهره‌برداری از پیاده‌روها را می‌دهد و در این جلسه اعضای شورای اسلامی شهر با کلیات طرح موافقت کردند اما تصویب آن به مطالعات تطبیقی تکمیلی منوط شد.

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر افزود: کمیته اجرایی پس از وصول تقاضا از سوی واحدهای صنفی، از محل بازدید و با بررسی ظرفیت آن منطقه و ارزیابی وضعیت پروانه کسب متقاضی درباره این درخواست تصمیم‌گیری می‌کند.

مفاخریان اضافه کرد: بخش زیادی از پیاده‌روهای شهر تهران هم‌اکنون در تصرف واحدهای صنفی است و افراد سودجو بدون رعایت هیچ ضابطه‌ای از آن بهره‌برداری و حقوق شهروندان را تضییع می‌کنند، بنابراین تصویب و اجرای لایحه مورد بحث به ساماندهی فضاهای شهری می‌انجامد.

او ادامه داد: فاز مطالعاتی برای آیین‌نامه اجرایی این لایحه در حال انجام است تا طی آن شناسایی ظرفیت‌ها، ارزیابی عملکرد بهره‌برداران، آسیب‌شناسی شرایط موجود و ارائه پیشنهادهای کارآمد به‌دقت بررسی شود و در همین مرحله از نظرهای کمیته بررسی هم بهره‌مند می‌شویم.

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران می گوید: پیاده‌رو در حال حاضر در تصرف مشاغل مختلف است و اگر قرار بر ساماندهی باشد باید فضای موجود به صنوفی اختصاص یابد که به بهبود حیات شهری و اقتصاد شهری منجر شودمدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران تأکید کرد: نباید فراموش کنیم که در حال حاضر پیاده‌رو در تصرف مشاغل مختلف شهر است و اگر قرار بر ساماندهی باشد باید فضای موجود را به صنوفی اختصاص دهیم که به بهبود حیات شهری و اقتصاد شهری کمک کند و از سوء استفاده سایران از فضاهای عمومی جلوگیری شود؛ اجازه ندهیم که هیچ‌یک از پیاده‌روها به تصرف هیچ نوع صنفی دربیاید.

مفاخریان با اشاره به اینکه ۴۰۰ هزار واحد صنفی در شهر تهران فعال بوده و کمتر از یکهزار و ۵۰۰ واحد صنفی مخاطب لایحه ساماندهی پیاده‌روهاست، گفت: اصناف مجاز در این لایحه بر اساس نظر اعضا در جلسه‌های پیشین افزایش پیدا کرد و واحدهای کتاب‌فروشی، گل‌فروشی و صنایع‌دستی هم مشمول این لایحه شد تا علاوه بر ایجاد انتفاع به سرزندگی شهری هم بیانجامد.

او درباره روند بهره‌برداری از ظرفیت پیاده‌روها برای کسبه گفت: واحدهای صنفی متقاضی باید درخواست خود را برای بهره‌برداری از این طرح به کمیته اجرایی ارائه کنند.

به گفته «مفاخریان» کمیته اجرایی به ریاست شهردار منطقه و با عضویت شرکت‌های ساماندهی صنایع و مشاغل، شهربان و حریم‌بان و معاونت امور شهری در مناطق تشکیل خواهد شد.

بر اساس گزارش ایرنا، با توجه به لایحه مستثنی شدن شهرداری از قانون مالک و مستأجر مصوب سال ۱۳۵۹ و تبصره ۶ ماده ۹۶ قانون شهرداری‌ها، پیاده‌روها در حوزه اختیار شهرداری تهران است و شهرداری و شورای اسلامی شهر به تعیین تکلیف پیاده‌رو مجاز است.

۳ تیر ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۶
کد خبر: 1605

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =